Nestenbouw en verplaatsing

Gestart door Marianne, maart 10, 2005, 12:16:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

In een boom tegenover mijn flat zit al jaren een eksternest. Nu heeft het eksterpaar de afgelopen weken gebruikt om het nest zo'n 100 meter te verplaatsen naar een andere boom.
Kan iemand mij vertellen of het bekend is waarom een vogel (welke dan ook) zijn nest in een specifieke boom maakt én wat de reden kan zijn voor het verplaatsen?
Want je ziet toch ook vaak dat vogels het nest opknappen.
Ik ben heel benieuwd.
groet,
Marianne Cramer

DaanKuiper

Hallo Marianne,

Het gebeurt wel dat eksters zo belaagd worden door zwarte kraaien, dat ze zich genoodzaakt zien hun nest te verplaatsen of elders te bouwen. Is dat hier misschien het geval?

Groet, Daan
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Thijs Fijen

Of het is pure diefstal.. Het ene paartje steelt van het andere paartje??
Thijs Fijen

Marianne

Ik denk eigenlijk dat het geen van beide is, zwarte kraaien zie ik hier weinig (en die zijn toch zeer veel voorkomend), en ik heb niet gezien dat het om twee verschillende paren gaat. Het ene moment zag ik ze nog zeer regelmatig op het ene nest en plots begonnen ze te verplaatsen.
Zijn er nog meer mogelijkheden? :(  
groet,
Marianne Cramer

Thijs Fijen

mischien vonden ze de ligging toch simpelweg te slecht... en hebben ze een betere locatie gevonden..
Thijs Fijen

Marianne

De boom waarin ze zaten staat aan de noordoost kant van een flat, op zo'n 10 a 15 meter van de hoek. De "nieuwe" boom staat, je raad het misschien al, aan de noordoost kant van de flat er naast op zo'n 10 a 15 meter van de hoek.
Bij beide lokaties even veel last van westen wind, het enige verschil is dat de ene flat 5 hoog en de andere 10 hoog is. Op de nieuwe lokatie krijgen ze daardoor wat meer zon.
groet,
Marianne Cramer

jasper

Dan zijn ze verhuisd voor de zon.