Huidjescursus...

Gestart door Gert Veurink, oktober 08, 2009, 22:19:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Er is op gezinspeeld... is er interesse en is er een docent? Begreep ik nou van jou Weia dat Tieneke dat wel es heeft gedaan? Is ze weer in staat en bereid? Zo nee zijn er anderen? Zijn er meer geinteresseerden?

Ik zou het super vinden en dan vooral graag in een hele ernstige maand, januari of februari dus. 2 of 3 avonden. Van tevoren een huiswerkboek opgeven wat we moeten kopen. Een redelijk inschrijfbedrag vragen, en dan met een vrouw/man of 6,7 per groep kennis opdoen...

iemand?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ik heb daar over nagedacht, en het daar ook met Ronald over gehad.

Ben ook bezig met nederlands materiaal te ontwikkelen ala de engelse fotoboekjes van Chan.
Heeft zijn tijd nodig. Voor deze winter zit dat er denk ik - tenzij anderen al duidelijke plannen hebben - niet in.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#2
Is er zo weinig interesse of zien jullie dit topic over het hoofd?
groet!
Gert Veurink



vuurvlinder

Euh, interesse is er wel maar er staat nog niet iets concreets in dat topic.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me zeer leuk, wordt denk ik alleen heel lastig als we het op één locatie gaan houden. Wellicht digitaal en elke week één soort behandelen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

ik moet er nog even over nadenken, komende winter belooft erg druk te worden, maar als er liefhebbers zijn maar niemand om te doceren wil ik zeker wel mijn best doen om wat duidelijkheid te verschaffen over het huidjes gebeuren.
digitaal is natuurlijk ook het een en ander mogelijk, en dan niet per soort maar per groep de zaak wat uit elkaar halen kan al heel goed werken.
zelf werk ik met het duitse boek van heidemann en seidenbusch. er staan goede tekeningen in, en als je een beetje duits kunt lezen werkt dat heel goed.
er zijn ook andere boeken die vast goed zijn, ook een nederlandse, maar die gebruik ik nooit en kan er daarom ook niet goed mee omgaan.
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Ik wil best wel een huidjescursus. Januari of februari is OK maar dan liever niet in het 'hoge noorden'; is midden van het land haalbaar? Anders wordt het vrees ik inderdaad een verzoek om een digitale cursus; ik heb niet echt zin om bij ander dan heel droog winterweer drie uur te rijden en dan drie uur terug  :)
Maar, ik denk dat het digitaal ook goed te doen zou zijn als de docent de details goed in beeld kan brengen. Dus, Ronald, heb je veel plaatjes van je vast heel uitgebreide collectie? Desnoods kijken we of we dat duitse boek met groepskorting kunnen aanschaffen of zo om er bij te hebben  ;)

Bedankt, en groet,
Nick W

ronald

ik heb al wel wat foto's, en met foto's is op zijn minst al een goed begin te maken zodat er enig inzicht in het huidjesgebeuren ontstaat. als je eenmaal doorhebt dat het grote spul nog wel te doen is ook (was voor mij ook een verassing  ;) ) leer je de rest vanzelf, en anders komen we er hier altijd wel uit als er goede foto's zijn.
ik zal er binnenkort wel ergens een beginnetje mee maken, eerst het laatste winterjuffergeweld nog even meemaken  :blink:
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

#8
Ik heb huidjes liggen van de meeste niet Libellulidae (5 x Gomphidae, A.parthenope (M+V), Cordulegaster, etc. De paar die ik daarvan niet heb heeft Ronald waarschijnlijk wel (S. flav, S. metallica, A. juncea & A. suba). Libellulidae mis ik nog wel wat, vooral ook omdat ik nog niet aan Symp determinaties ben toegekomen.
Mooie plaats lijkt me Zwolle, is voor de meeste mensen goed bereikbaar denk ik (ja toch Gert?)

Btw Ronald, welk Nederlands boek bedoel je?
H&S is ok, G&S is wat moeilijker, maar heeft heel Europa als verspreidingsgebied - en die S is dezelfde als de S van Baden-Wurttemberg, en zowel in Engels als Duits. Engelse boekjes zijn ok maar missen heel wat soorten, bv maar 1 witsnuit, Ven.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Het zou heel mooi zijn als van die engelse boekjes een nederlandse versie kwam, maar dan moet het aantal soorten verdubbelen en gelden meteen allerlei kenmerken niet meer. Heel veel werk dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

de nederlandse tabel is van jan willem van velzen en thijs van trigt. zij werken ook met vrij veel foto's, maar ik kon het zelf niet echt met het boekje worden. maar het heeft ook niet een echt heel goede kans gehad bij me, ik was inmiddels redelijk bekend met heideman en seidenbusch, en had niet echt zin om me een nieuwe werkwijze aan te leren. ik ken verder ook niemand die er mee werkt, dus ik kan er niet echt een goede mening over geven.
in H&S staat wel meer aanvullende info bij de soorten, dat vind ik zelf ook wel erg prettig.
ik ben niet bekend met engelse boekjes, maar zoals Weia al zegt, ze vernederlandsen zal nog wel een kunstje zijn.
toch kun je bij veel groepen met afstrepen/uitsluiten de soort er wel uitpikken, en is het net als bij de libellen zelf dat een paar soorten het je even lastig maken. nou ja, daar komen we vast ook wel uit!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

ik heb soms wel problemen met vervoer, ik heb niet altijd een auto tot mijn beschikking, en heb periodiek nogal eens lichamelijke problemen, en kom dan niet ver. soms kan ik van alles, soms bijna niks, best lastig met plannen of weggaan, een van de redenen dat ik vrijwel nooit op vakantie ga en bijna alleen NO nederland als werkgebied heb (waar ik ook al heel tevreden mee ben  :blink: ).
vaak lost het zichzelf allemaal wel weer op, maar ik ben daardoor wel heel terughoudend geworden met dingen plannen, dus ik moet er even over nadenken.

mijn huidjesverzameling is redelijk compleet aan het worden, hier en daar mist nog wat (sierlijke witsnuit vooral, en de rombouten moet ik nog even nakijken). juffers doe ik niet echt aan, ik heb er wel een paar, maar dat is me te ingewikkeld, en volgens mij bijna niet met foto's te doen, in ieder geval niet door mij.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

gister trouwens een wel heel erg leuke nieuwe aanwinst voor de verzameling: een larvenhuidje van de tweevlek!
die bleek gewoon bij de overbuurvrouw in de kast te liggen, maar inmiddels is het huidje waar het wezen moet: bij mij in een bakje  ;D
dat was wel het laatste wat ik verwacht had in dit slaperige dorpje in noord friesland, en zij had mijn enthousiaste gestuiter rond haar kast vast ook niet zien aankomen :o
ze hadden bij een vakantie aan de oder een tweevlek larve het water uit zien kruipen, en het uitsluipen gefilmd. en het huidje daarvan (en het stukje film) kreeg ik mee, hoe leuk kan het soms allemaal zijn!
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Ik werp mezelf er als nieuwkomer op dit forum ook maar even tussen. Ik ben nu sinds een jaar of twee fanatiek huidjes aan het verzamelen na een bezoek aan Polen in 2007. Hier werd ik na de vondst van enkele huidjes van de Tweevlek opslag enthousiast en ben nu niet meer te stoppen. Een cursus zie ik wel wat in, hoewel ikzelf al goed thuis ben in de huidjes. Helaas wordt het belang van kennis van huidjes nog wel eens onderschat. De vondst van een huidje heeft naar mijn idee meer waarde dan de waarnming van een volwassen libel. Met een huidje toon je voortplanting aan, met een adult niet perse. Ik zou daarom graag zien dat meer mensen zich op larvenhuidjes zouden storten. Mocht er gezocht worden naar een docent of spreker, dan ben ik zeker bereid hier een bijdrage aan te leveren. Het is dan wel handig (uiteraard) om eerst even wat mensen te leren kennen. Collectieexemplaren heb ik waar nodig ook beschikbaar. Een deel van mijn huidige collectie staat op libellennet: http://www.libellennet.nl/fotograaf.php?id=1080&p=2&f=ln   De komende weken zal ik proberen de nieuwe aanwinsten toe te voegen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Anne Hueber †

Welkom op ons forum :duim:
Er zijn niet zo veel mensen met huidjes bezig.....prima aanvulling dus!

Weia

Ik heb nog even wat voelhorens uitgestoken. Jaren geleden is er een- of tweemaal een huidjesdag georganiseerd. Rienk Geene heeft een van die dagen gedaan, hij kon van zijn werk een heel stel binocs lenen.
Het is toen gehouden bij ons, dwz in het gemeenschappelijk gebouw dat hoort bij ekologisch project Het Groene Dak, waar zowel Tieneke als ik wonen. Als het daar weer zou zijn (gratis) dan komen zowel Tieneke als haar superbinoc als ik ook langs. Tieneke heeft een aardige verzameling. En redelijk wat kennis, maar ze wil de dag niet trekken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

maar zo zijn we er toch bijna? Er komen echt geen tientallen mensen... als we nou een avond of dag(deel) in Januari of februari prikken. In de locatie van Weia en Tieneke, zorgen dat Ronald, Ewoud en Dolf aanwezig zijn met hun collecties. De Noorderlingen springen vanaf Zwolle bij mij in de auto...
Ik denk dat het totaal niet meer dan een vrouw/man of 10/15 zal worden?
Volgens mij is het niet nodig dat iemand 'de dag trekt' als er een locatie, wat verzmaleingen, wat boeken en wat binocs zijn is dat al heel wat!
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Wat mij betreft liever in februari.

ronald

hallo Ewoud, welkom!
altijd leuk dat er meer huidjesliefhebbers verschijnen, en dat je wilt deelnemen/helpen bij een huidjescursus.
als ik het zo hoor komt het met die dag ook wel goed, wordt vast leuk!
ik vind februari ook goed, dan liefst wel een beetje in het begin van februari.
vantevoren probeer ik de huidjes van de grote libellen op het forum te behandelen, daar wordt het op die dag hopelijk wat makkelijker van.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

mooie foto's ook Ewoud, zeker met die uitgeklapte vangmaskers zijn leuk. kan een heel gesodemieter zijn om ze zo te krijgen, mooi gedaan!
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Ewoud,

inderdaad, wat een mooie foto's! :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ewoudploeg

Heb ik pas 1 bericht gepost en nu al complimenten. Het moet niet gekker worden, mijn dank! Inderdaad is het uitklappen van vangmaskers een lastige klus, maar met name bij juffers is dit in veel gevallen noodzakelijk voor een juiste determinatie. Zodoende ben ik er ook met de grotere jongens mee begonnen, hoewel het hier zelden of nooit noodzakelijk is. Gelukkig prik ik al tijden isecten op, dus een beetje routine zit er wel in.

Een dag(deel) in februari lijkt mij een supergoed idee. Dat onderbreekt de vervelende sleur die winter heet op het juiste moment. Qua mensen met kennis denk ik ook (afgaand op wat ik hier zoal lees) dat het de goede kant op gaat. Ik laat me in elk geval eerst verrassen, maar zal mijn best doen om erbij te zijn.

Nu weet ik niet of een ieder zijn huidjes prepareert, los in potjes bewaart, of niet geprepareerd op een speld prikt, maar bij interesse wil ik ook wel het nodige roepen over het prepareren van huidjes. Zelf ben ik dol op orde en overzicht in een collectie, dus als er meer mensen zijn die er zo over denken maar niet weten hoe ermee aan te moeten, dan hoor ik dat graag.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

tegen nieuwe mensen doen we altijd even aardig, later kunnen we heel vervelend worden hoor ;D.

het is een leuk idee om wat te melden over het prepareren van huidjes, en orde scheppen.
zelf ben ik nogal chaotisch, dus op dat gebied moet je van mij niet teveel verwachten  ;) werkt voor mij ook goed, ik weet zelf altijd waar alles is, in mijn chaos is op mijn manier wel een bepaalde orde.
een huidjesdag is in ieder geval wel een goede reden om de zaak weer eens te ordenen, de verzameling aanvullen met mijn nieuwste aanwinsten, dat kan vast geen kwaad...
groeten, Ronald van Seijen

Ted van der Knaap

Citaat van: Gert Veurink op oktober 23, 2009, 20:35:05 PM
maar zo zijn we er toch bijna? Er komen echt geen tientallen mensen... als we nou een avond of dag(deel) in Januari of februari prikken. In de locatie van Weia en Tieneke, zorgen dat Ronald, Ewoud en Dolf aanwezig zijn met hun collecties. De Noorderlingen springen vanaf Zwolle bij mij in de auto...
Ik denk dat het totaal niet meer dan een vrouw/man of 10/15 zal worden?
Volgens mij is het niet nodig dat iemand 'de dag trekt' als er een locatie, wat verzmaleingen, wat boeken en wat binocs zijn is dat al heel wat!

....zie dat er onder de "cracks" flink wat animo is voor deze cursus, ondergetekende is ook geinteresseerd maar weet bijna 0,0 van huidjes   :huh: (ook nog niet zo lang met libellen bezig!) ...moet je een bepaald "niveau" hebben om (evt.) deel te nemen?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Anne Hueber †

Niveau moet minimaal 0,0 zijn ;) ;D.....iedereen, die interesse heeft, kan dus deelnemen!

Goyatlah

Ben overigens niet zo voor Utrecht, erg ver, en weet niet of ik dan nog wel thuis kan komen (afhankelijk van het OV). Zwolle lijkt me een goede plaats.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op oktober 25, 2009, 13:12:58 PM
Zwolle lijkt me een goede plaats.
;D Zwolle ís een goede plaats! Zo hebben wij nu als weekendaanbieding een taigastrandloper! :duim:
groet!
Gert Veurink



JohnvR

Wel, vanaf Alkmaar is Zwolle toch een heel eind, maar de locatie mag wat mij betreft het probleem niet zijn, wanneer het is misschien wel. Ik kan misschien ook wel helpen met wat spulletjes, binoc met camera, huidjes om te oefenen (een aantal viervlek, blauwe glazenmaker), twee huidjes Gewone bronlibel uit Frankrijk van afgelopen zomer, 100% enthousiasme en 0,0 kennis. Ik zal ook eens kijken of ik huidjes Vroege glazenmaker heb  :P.

Anne Hueber †

Lijkt me, dat we moeten proberen de kosten zo laag mogelijk te houden, zodat het voor niemand een belemmering hoeft te zijn. In het gebouw, waar Weia woont kunnen we gratis van een ruimte gebruik maken. Utrecht lijkt mij dus een hele goede optie.

Anne Hueber †

Misschien dat we ook eens een datum kunnen prikken, dan kunnen we kijken, of de ruimte op die datum nog beschikbaar is.
Op een zaterdag.....30 januari, 13 februari? Roept u maar en vul maar aan!