Kleine of Middelste Jager?

Gestart door peter123, oktober 04, 2009, 23:02:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Ik heb nog een foto waar ik niet met zekerheid uitkom.
Wie kan mij helpen?
Ik dacht Kleine maar hij heeft inderdaad veel wit op de handdekveren.


Groetjes Peter Soer

Rutger

Middelste, vanwege de extra witte baan over de ondervleugel. Deze heeft kleine jager niet voorzover ik weet. Verder behoorlijk bulky postuur; kleine jagers zijn toch wat slanker.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

BramtK

Ik vind de vogel eigenlijk helemaal niet zo bulky en een Kleine jager zou ik zeker niet slanker verwachten. Verder zij die grote dekveren wel licht, maar ze vormen niet echt een tweede, witte, halve maan. Ook bandering op onderstaartdekveren ontbreekt. Verder geen boeken bij de hand... 

Interessant dat er foto's van jagers langskomen. Volgens mij is dit een van de groepen waarin relatief vaak maar wat geclaimed wordt terwijl juiste determinatie moeilijk is. Ik kan me erg verbazen over waarnemers die weinig Kleine jagers en des te meer Middelste en Kleinste zien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

peter123


Rutger

Onderstaartdekveren zijn toch bij zowel middelste als kleine gebandeerd. Ik vind deze vogel wel een echt zware borst hebben. Daarnaast lijkt zoveel wit op de ondervleugel niet echt op kleine te passen.

Ik vind de vogel wel een vrij slanke snavel hebben, en er lijkt ook iets van verlengde staartveren aanwezig te zijn, wat wel voor kleine zou pleiten.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

peter123

Hallo allemaal,

Omdat de argumenten toch richting Kleine gaan zal ik het daar maar op houden.

Groetjes Peter Soer

BramtK

Ik zou het wel aardig vinden als zich nog wat meer mensen uitspraken over deze determinatiekwestie.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

peter123

#7
"Ik kan me erg verbazen over waarnemers die weinig Kleine jagers en des te meer Middelste en Kleinste zien"

Zeg Bram dit is er toch wel een he.....

http://waarneming.nl/foto/view/923021
;D

Groetjes Peter Soer

Maarten Sluijter

.

rinsevdvliet

Hallo Peter,

Volgens mij was dit gisteren ook al een Juveniele Kleine en dat is 't vandaag nog steeds (verl midd staartpennen zichtbaar, te weinig wit op basis onderhanddekveren, overall te bruin).

Ik verbaas mij ook altijd over de claims van (vooral) onvolwassen (en juveniele meer in het bijzonder) Middelste Jagers vóór 1 oktober. In Scheveningen hadden wij gisteren de eerste 2 lichte juveniele Middelste Jagers van dit jaar. Als sommige waarnemers niet hadden opgelet zouden er iets meer opgeschreven zijn...

M.vr.gr.
Rinse vd Vliet

peter123

Hallo Rinse,

Wanneer wordt er een cursus determinatie van Jagers gegeven?
De lepelvormige staart, de brede halsband, de grote donkere plek op de kop, het komt dus ook bij Kleine voor....

Groetjes Peter Soer

BramtK

Ha Peter,

Zeker is dat er een, maar door je laatste bericht raak ik in de war: de link in jouw post nummer 3 laat natuurlijk een (sub)adulte Middelste jager zien (zo heb ik ze potverdrie nog nooit gezien). Zo een lepelvormige staart heeft een Kleine jager nooit. De vogel foto in je eerste bericht heeft geen lepelvormige staart.

Die cursus jagers herkennen, daar komen we zelden aan toe omdat je zo weinig foto's van deze vogels ziet (logisch natuurlijk gezien de omstandigheden waarin je doorgaans jagers waarneemt). Heel goed dus dat je deze plaatst, Peter.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

peter123

#12
Oh nu snap ik de verwarring, Rinse had het over de eerste foto.
Iemand vroeg zich af of dat geen Middelste was, je weet het maar nooit met Jagers, dus voor de zekerheid plaatste ik de foto op het forum. Ik dacht ook eerder aan een Kleine bij de bovenste foto.
Waar Rinse misschien ook op doelt is de verwarring over de Kleine of Kleinste Jager, wat ik gisteren in het forum heb gebracht. 
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93545.0


Groetjes Peter Soer



rinsevdvliet

Bram,

Waarom subadult? Al aan (lichaams)rui naar winterkleed gedacht?

Rinse

BramtK

Uhm Rinse,

Sub stond tussen haakjes, dat wil dus zeggen dat ik subadult/adult in het midden laat, had niet heel nauwkeurig gekeken naar de vogel en wat wil je eigenlijk met je opmerking?

Die verwarring had ik in de gaten, Peter.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

rinsevdvliet

Ok, ik vroeg mij slechts af of jij (nieuwe) info had omtrent het kleed van bijna adulte Middelste Jagers.

frankneijts

Citaat van: BramtK op oktober 05, 2009, 15:00:41 PM
Ha Peter,

Zeker is dat er een, maar door je laatste bericht raak ik in de war: de link in jouw post nummer 3 laat natuurlijk een (sub)adulte Middelste jager zien (zo heb ik ze potverdrie nog nooit gezien). Zo een lepelvormige staart heeft een Kleine jager nooit. De vogel foto in je eerste bericht heeft geen lepelvormige staart.

Die cursus jagers herkennen, daar komen we zelden aan toe omdat je zo weinig foto's van deze vogels ziet (logisch natuurlijk gezien de omstandigheden waarin je doorgaans jagers waarneemt). Heel goed dus dat je deze plaatst, Peter.

Bram

Met zulke foto's (de 1e van Peter, de onv. Kleine) is het, net als bij Buizerden en Wespendieven, een kwestie van normale veldkenmerken checken (en "jizz" d'r buiten laten... B)) zoals Rinse en Bram hebben gedaan. Eerst de leeftijd (bijv. a.d.h.v. tekening onderzijde vleugels) en dan letten op snavelgrootte, -vorm en -tekening, tekening onderzijde lichaam, tekening onderzijde handvleugel vooral, mate van en vorm van verlenging middelste staartveren, kleur indien goed te beoordelen enz..  E.e.a. vergelijken met een paar veldgidsen (bijv. Flight Identification of European Seabirds, ANWB en Jonsson, eventueel Skuas and Jaegers) en dan kom je al een heel eind.
Volgens mij kunnen Bram en Rinse best nog wel meer voorbeelden behandelen... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#17
Nee hoor, Rinse, ik heb hier uberhaupt geen info anders dan hetgeen ik me zo voor de geest kan halen. ;)

Over die andere vogel in dat andere topic dat Peter heeft gestart, maar ook nog wel worden gesproken. Jammer dat zo weinig mensen hun mening geven, terwijl zovelen daar anders altijd klaar voor staan... ;)

Even bericht van Frank gemist, maar zie voor wat betreft het bespreken door Rinse en mij de alinea hierboven Frank. En ik probeer me er niet (alleen maar) makkelijk vanaf te maken.

Heb je nog meer foto's, Peter?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

peter123

Hallo Frank,

Bedankt voor de tip. Het beschamende is dat ik het boek 'Skuas and jaegers' heb alleen door de zeer grote variatie per soort zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Door te fotograferen en dit forum (al zal het daar niet voor bedoelt zijn) blijft er meer bij mij hangen.

Groetjes Peter Soer

peter123

Ja Bram ik heb nog wel meer foto's maar niet van andere Jagers dan die ik reeds heb geplaatst. Wanneer de wind weer WNW staat, kom ik daar op terug.

Groetjes Peter Soer

frankneijts

Hier dan maar 1 van mij (niet zo'n heel moeilijke dacht ik..): wat en waarom?
(foto's laten dezelfde vogel zien!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hans Peterse

Waarom 'zou het forum daar niet voor bedoeld zijn'? Lijkt me toch wel. Dit is iets heel anders dan mensen die niet kijken dan fotograferen en dan hopen dat iemand het determinatiewerk voor hen wil doen (maar die mensen bestaan niet...).

Hans

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter123

Inderdaad omdat hij in een weiland zit en omdat hij je niet gelijk aanvalt bij benadering. ;)
Vanwege de kleine snavel, de duidelijke witte veer punten en de wit-zwart bandering aan de achtkant maak ik er een Kleinste van.
Mooie foto's ik hoop op een seintje wanneer weer zoiets plaats vindt.
De verwarring ontstaat meer als er vogels in vlucht worden gefotografeerd.

Groetjes Peter Soer

Jeroen Nagtegaal

Augustus 2004 in de Kempen, Inderdaad Kleinste.
http://vogelsindekempen.nl/Paginas/MultimediaSoorten/Jagers.htm
en dan de onderste 3 foto's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: peter123 op oktober 05, 2009, 17:34:54 PM
De verwarring ontstaat meer als er vogels in vlucht worden gefotografeerd.

Groetjes Peter Soer

Ooit volgde ik een discussie over een zittende jager spec. op een Amerikaans forum. Men kwam er niet uit ondanks de hulp van enkele Europese experts (.) waarop een deelnemer verzuchtte: "ik wou dat ik m vliegend kon zien op een paar 100 yards afstand, dan heb ik er veel minder moeite mee....."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 05, 2009, 17:40:51 PM
Augustus 2004 in de Kempen, Inderdaad Kleinste.
http://vogelsindekempen.nl/Paginas/MultimediaSoorten/Jagers.htm
en dan de onderste 3 foto's.

Leuk Jeroen maar waarom? (En nou niet verwijzen naar het antwoord van Peter want dat lijkt me niet erg volledig...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Aanvullend op Peter: de relatief korte snavel. Zwart op de snavel niet (zoals bij kleine en middelste) beperkt tot de punt maar reikend tot ca. halverwege de basis. En de vogel is (ook op deze foto's) redelijk slank natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

Misschien de vrij egale kleur bruin op de borst en het vriendelijk ogende kopje?
Ohja en de ronde kop.

Groetjes Peter Soer