determinatie nederlandse tijmsoorten

Gestart door Rienk Slings, oktober 04, 2009, 22:24:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rienk Slings

Hallo,

ik worstel al enkele jaren met duintijmen  ;D Vaak als ik een "verdachte plant" nauwkeurig bekijk kom ik er met de Heukels niet uit. Vandaag vond ik er weer zo een in het kalkarme deel van het Noordhollands Duinreservaat bij Bergen. (zie foto's): blaadjes erg klein (lxb=4x2mm), omgekeerd eirond, basaal met witte, lange kronkelharen, duidelijk uitspringende nerven aan de bladonderzijde, naar beneden omgekrulde bladrand, van boven kaal. (kenmerken van serpyllum). De stengel aan het 2e lid onder de bloeiwijze is echter vierkantig (eigenlijk platter dan dat dus feitelijk een rechthoek op dwarse doorsnee). Twee tegenover elkaar liggende zijden, en wel de smalste, zijn over de hele breedte dicht bezet met witte kromme haren; mogelijk wel een extra verdichting op de hoeklijnen. De twee bredere zijden zijn zeer dun bezet met dezelfde haren. Dit lijkt dan weer op pulegioides. De bovenste kelktanden zijn ietsjes langer dan breed (praecox). Als iemand het nu nog weet, mag ie het zeggen.

Rienk Slings

mcbud

Hallo Rienk,

Hier kom ik in de duinen zo nu en dan ook vreemde tijm tegen, steeds op veel-betreden, lang-uitgeloogde bodems (Visserspad, Kraaienveld bij Zandvoort). Als ik de tekeningetjes in Stace (hieronder) volg komen die het dichtst bij T.serpyllum.
Die van jou lijken m.i. meer op T. praecox: 2e stengellid rondom behaard, twee zijden dicht  en twee zijden spaarzaam.
Dat klopt ook met de l/b van de bovenste kelktanden, de licht uitspringende nervatuur op de onderkant van de bladen en de bladstelen (bij T. serpyllum zijn de bladeren nauwelijks gesteeld tot zittend).
Maar helemaal zuiver is het niet..
Misschien is een taxon "Duintijm" wel de oplossing.

groet, marc