Voor mij telt een soort ook pas als ik zelf de determinatie heb kunnen uitvoeren; niet van wat een ander allemaal heeft gezien en gehoord, maar wat ik er zelf van heb kunnen bakken.
Wat en hoe de rest telt, zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Ook dus diegene die toch een Steenarend op zijn lijst heeft staan in Drenthe (maart 2002), terwijl de waarneming op dat moment niet meer was dan een donker heel klein detailloos stipje met de telescoop op 60x vergroting (ik liet hem door mijn scoop kijken toen-ie uit een laag overvliegende auto sprong en zo snel mogelijk door een kijker wilde kijken ...).
Heb me toen ook verwonderd over de andere taferelen, zoals over drempels vliegende auto's en zelfs een huilende vogelaar omdat-ie de Steenarend had gezien. Vliegende auto's begreep ik zelf pas later toen ik op een vroege zondagmorgen in Scheveningen in een recordtijd van de ene naar de andere pier ben gescheurd om de Ross' Meeuw te zien
Jammer dat ik niet naar de MaaVla kon, alleen de zandstorm was het denk ik al waard. Alhoewel we op Vlieland ook niets te klagen hadden

... Overigens erg knap dat de ontdekker in dergelijke omstandigheden de vogel heeft weten te ontdekken (dit laatste is niet cynisch bedoeld, maar juist vol bewondering!)).
Leuk om te lezen wat Max schrijft over de cijfertoekenning van een waarneming; zoiets doe ik zelf ook maar niet zo uitgebreid. Wel met: alleen gehoord, of alleen die en die kenmerken gezien, of juist alle kenmerken waargenomen.
gr, Phil