Edelherten buiten het hoofdverspreidingsgebied

Gestart door HPM, oktober 03, 2009, 11:14:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Tubantia, 3 oktober 2009:

   "Botsing met groot edelhert in Kotten

    WINTERSWIJK - In de Winterswijkse buurtschap Kotten is het
    afgelopen weekeinde een automobilist tegen een mannetje
    edelhert gebotst.
    De bestuurder raakte gewond en de auto werd geheel
    vernield. Het is opnieuw een bewijs dat steeds meer
    edelherten in de Achterhoek en Twente rondzwerven. Ook
    vorig jaar had een aanrijding met een edelhert in
    Winterswijk plaats.

    Grootwilddeskundige John ter Horst van Het Geldersch
    Landschap waarschuwt automobilisten vooral niet harder dan
    60 kilometer te rijden in de buitengebieden. Een aanrijding
    met een edelhert of wild zwijn kan grote gevolgen hebben,
    vooral bij hogere snelheden."
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5603604/Botsing-met-groot-edelhert-in-Kotten.ece

Zie ook
De Gelderlander 28 September 2009

    "Edelhert keert ras terug in Twentse en Achterhoekse grensstreek

    In het grensgebied van Losser en Bentheim zwerft al enige
    tijd een groepje edelherten rond. "Drie jonge mannetjes",
    zegt ecoloog Bas Worm uit Enschede enthousiast. "Als deze
    mannetjes de drie hindes tegenkomen die we vorig jaar al
    in Twente zagen, kan dat het een prachtig begin zijn van
    Twentse edelherten." Het aantal waarnemingen van
    edelherten in Twente groeit gestaag.

    Ook in Winterswijk leeft inmiddels een groep edelherten en
    in de buurtschap Kotten/Woold is zelfs al een edelhert-
    kalf geboren. Ook hier komen de dieren uit Duitsland, uit
    de uitgestrekte bos- en natuurgebieden tussen Winterswijk
    en het Duitse Ruhrgebied. ..."


http://www.gelderlander.nl/specials/buiten/5533522/Edelhert-keert-ras-terug-in-Twentse-en-Achterhoekse-grensstreek.ece

In Waarneming is er nog niet veel van te zien
http://waarneming.nl/soort/stats/388

--
Groeten, Herman van der Meer

28 oktober titel topic veranderd om beter aan te sluiten bij de inhoud. HPM
Herman van der Meer

Freek Verkerk

De volgende verwijzing lijkt me beter:

http://waarneming.nl/soort/maps/388?from=2007-10-04&to=2009-10-04

Er zijn wel waarnemingen in dat gebied, alleen nog niet zoveel.

Vreemd overigens die waarnemingen in de rest van Nederland in vertrouw ze niet allemaal.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM


In de Achterhoek is er maar 1 waarneming. Ten noorden van Winterswijk, ergens bij Huppel.
Ik weet niet of je die losse waarnemingen buiten Veluwe en Flevoland moet wantrouwen.
De determinatie niet, lijkt me, hoewel een Edelhert midden in Rotterdam niet zo waarschijnlijk lijkt. Die uit Groningen/noord Drenthe hebben in ieder geval (deels?)
betrekking op uit een fokkerij ontsnapte exemplaren.

Het is de vraag of de Edelherten in Achterhoek/Twente wel de kans zullen krijgen om
zich echt te vestigen. Zo'n aanrijding zal vast niet helpen.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Freek Verkerk

Die waarneming van Rotterdam en van de duinen bij Haarlem vertrouw ik niet, de rest wel. Ook Brabant / Limburg wel. Het lijkt me goed mogelijk dat er zwervers Nederland binnenlopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Aan het aantal waarnemingen te zien zit er al geruime tijd tenminste 1 bij Tilburg - Huis ter Heide.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

M.Haverkamp

Citaat van: HPM op oktober 04, 2009, 23:28:00 PM
Aan het aantal waarnemingen te zien zit er al geruime tijd tenminste 1 bij Tilburg - Huis ter Heide.

--
Groeten, Herman van der Meer

Maandag 18 oktober bij De Witte Stein geweest (grensgebied Reuver en Duitsland) gropeje van 7 edelherten. Volgens de bewoners zitten ze er volop.

Wist het niet.......

HPM

Hier is een verspreidingskaartje uit Telmee (1990-2009)
Daar staan ze wel in de buurt. Dat zijn waarnemingen uit de laatste vijf jaar.
Maar niets in het oosten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

M.Haverkamp

Tsja, ik kan er weinig anders van maken. Wat ik al zei, volgens de lokalen algemeen daar t.p.

HPM

#8
Ik had geen reden om jou of de bewoners in twijfel te trekken, maar wilde alleen wat illustratie
geven die aansloot bij de waarneming. Maar als de foto is wat je hebt gezien moet ik mijn
mening herzien, want daar zie ik duidelijk Damherten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

mlahaye

Pff, een hoop waarnemingen bij het edelhert waar nodig extra info gevraagd moest worden. Behalve enkele ontsnapte exemplaren links en rechts, is de aanwezigheid van edelhert beperkt tot de Veluwe, Oostvaardersplassen, Weerterbos, Rijk van Nijmegen en wat zwervers in Limburg-Brabant. Tenminste, voor zover bij mij bekend. Ik laat mij graag verrassen door mooie foto's (zoals die uit Groningen, of is dat een trucage foto?).

Maurice
admin

Norman

Citaat van: M.Haverkamp op oktober 21, 2009, 19:02:55 PM
Tsja, ik kan er weinig anders van maken. Wat ik al zei, volgens de lokalen algemeen daar t.p.

Ik kan er weinig anders van maken dan dat de herten op de foto damherten zijn.

HPM

Citaat van: mlahaye op oktober 21, 2009, 19:42:15 PM
Pff, een hoop waarnemingen bij het edelhert waar nodig extra info gevraagd moest worden. [...] Ik laat mij graag verrassen door mooie foto's (zoals die uit Groningen, of is dat een trucage foto?).

Misschien is er wel al navraag gedaan maar is het resultaat nog niet verwerkt.

Die Groningse foto was me nog niet opgevallen, maar dat hert ziet er op beide
foto's wel heel erg hetzelfde uit terwijl ze op een andere plaats zijn gemaakt.
Ik ga ze zo eens over elkaar heenleggen.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

HPM

Volgens mij stinkt dit een beetje, Maurice.
Hier eerst uitsneden van de twee foto's
Voor originelen zie http://waarneming.nl/waarneming/view/40515722#
Op de rechterfoto heb ik met pijltjes een paar kenmerken in de vacht aangegeven.
Er zijn er nog veel meer. Hou rekening met contrastverschillen. De linkerfoto is
ook vager.

Op foto twee heb ik ze over elkaar heen gelegd, waarbij ik de beste zo goed
mogelijk op de andere heb gepast. Ik heb me daarbij vooral geconcentreerd op het
gewei en op dat 'vachtteken' op de flank. Ik heb ook de konten gelijk getrokken.
Dat vachtteken kwam daarbij vanzelf vrijwel goed te zitten. Er is eigenlijk
alleen verschil in de achterpoten, maar dat hoeft geen enkel probleem op te
leveren. Een hert in de lotushouding is ook mogelijk :-)

Hoe groot is de kans dat je hetzelfde hert, met de dezelfde
vachtonregelmatigheden op twee verschillende plaatsen, bij dezelfde
lichtomstandigheden vanuit precies dezelfde hoek kan fotograferen?
Het lijkt mij dat er met tenminste een van de foto's iets fout zit.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

mlahaye

Yep! Die waarneming gaat eruit.... Dank voor de moeite. Het is inderdaad te opvallend.

Groet,
Maurice
admin

HPM

Howel out of range, is het in theorie natuurlijk mogelijk dat daar een hert is gezien en
gefotografeerd, maar met waarnemingen mag niet worden gesjoemeld. Punt.
En dan te bedenken dat het niet zou zijn opgevallen als er maar een foto was bijgevoegd.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

HPM

Ja, je vraagt je af hoeveel er niet worden opgemerkt doordat ze niet worden doodgereden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

mlahaye

Nou, ik vind het edelhert van het Naardermeer (zie hier boven) een stuk spectaculairder dan edelherten in de Achterhoek of Twente!

Groet,
Maurice
admin

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

rombout

Er zijn er in 's-Graveland ooit 3 ontsnapt. Ik moet het nog even navragen, maar er staat me bij dat er eentje was doodgereden, eentje dood in het bos werd gevonden en eentje weer is teruggevangen. Ik heb nooit iets gehoord over een vierde. Overigens zijn bij die actie ook verschillende Sikaherten ontsnapt, waarvan sommigen mogelijk nog steeds ronddwalen.
Maar nogmaals, ik zal het nog even precies navragen.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

rombout

Inmiddels weet ik iets meer. Het aantal ontsnapte edelherten in 's-Graveland (Zwanenburg) staat niet vast. Ook waren er al eerder waarnemingen in de regio gedaan, waaronder op de natuurbrug bij Crailo. In het Naardermeer waren medio oktober al andere waarnemingen gedaan, van (vermoedelijk) dit mannetje, maar ook van een hinde.
De dieren zijn ontsnapt, volgens mij niet doelbewust losgelaten.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

wijnands

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 04, 2009, 23:23:20 PM
Die waarneming van Rotterdam en van de duinen bij Haarlem vertrouw ik niet, de rest wel. Ook Brabant / Limburg wel. Het lijkt me goed mogelijk dat er zwervers Nederland binnenlopen.

Duinen bij Haarlem vind je wel een aantal grote damherten. Ik kan me voorstel dat bij een vluchtige waarneming een vergissing mogelijk is.
Groeten,
Jeroen Wijnands

vuurvlinder

Citaat van: HPM op oktober 21, 2009, 21:37:58 PM
Volgens mij stinkt dit een beetje, Maurice.
Hier eerst uitsneden van de twee foto's
Voor originelen zie http://waarneming.nl/waarneming/view/40515722#
Op de rechterfoto heb ik met pijltjes een paar kenmerken in de vacht aangegeven.
Er zijn er nog veel meer. Hou rekening met contrastverschillen. De linkerfoto is
ook vager.

Op foto twee heb ik ze over elkaar heen gelegd, waarbij ik de beste zo goed
mogelijk op de andere heb gepast. Ik heb me daarbij vooral geconcentreerd op het
gewei en op dat 'vachtteken' op de flank. Ik heb ook de konten gelijk getrokken.
Dat vachtteken kwam daarbij vanzelf vrijwel goed te zitten. Er is eigenlijk
alleen verschil in de achterpoten, maar dat hoeft geen enkel probleem op te
leveren. Een hert in de lotushouding is ook mogelijk :-)

Hoe groot is de kans dat je hetzelfde hert, met de dezelfde
vachtonregelmatigheden op twee verschillende plaatsen, bij dezelfde
lichtomstandigheden vanuit precies dezelfde hoek kan fotograferen?
Het lijkt mij dat er met tenminste een van de foto's iets fout zit.

--
Groeten, Herman van der Meer

Als er met de foto's geknoeid zou zijn, dan staan de exif data er meestal niet meer bij. Uit die data blijkt dat de tijd nooit is ingesteld, de camera op automatisch stond en er 21 seconden tussen de opnamen zat. Ik kan mij voorstellen dat het dier een paar meter heeft gelopen en de belichting daardoor bij foto 1 anders is dan bij foto 2.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Citaat van: vuurvlinder op januari 28, 2010, 19:11:55 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2009, 21:37:58 PM
Volgens mij stinkt dit een beetje, Maurice.
Hier eerst uitsneden van de twee foto's
Voor originelen zie http://waarneming.nl/waarneming/view/40515722#
Op de rechterfoto heb ik met pijltjes een paar kenmerken in de vacht aangegeven.
Er zijn er nog veel meer. Hou rekening met contrastverschillen. De linkerfoto is
ook vager.

Op foto twee heb ik ze over elkaar heen gelegd, waarbij ik de beste zo goed
mogelijk op de andere heb gepast. Ik heb me daarbij vooral geconcentreerd op het
gewei en op dat 'vachtteken' op de flank. Ik heb ook de konten gelijk getrokken.
Dat vachtteken kwam daarbij vanzelf vrijwel goed te zitten. Er is eigenlijk
alleen verschil in de achterpoten, maar dat hoeft geen enkel probleem op te
leveren. Een hert in de lotushouding is ook mogelijk :-)

Hoe groot is de kans dat je hetzelfde hert, met de dezelfde
vachtonregelmatigheden op twee verschillende plaatsen, bij dezelfde
lichtomstandigheden vanuit precies dezelfde hoek kan fotograferen?
Het lijkt mij dat er met tenminste een van de foto's iets fout zit.

--
Groeten, Herman van der Meer

Als er met de foto's geknoeid zou zijn, dan staan de exif data er meestal niet meer bij. Uit die data blijkt dat de tijd nooit is ingesteld, de camera op automatisch stond en er 21 seconden tussen de opnamen zat. Ik kan mij voorstellen dat het dier een paar meter heeft gelopen en de belichting daardoor bij foto 1 anders is dan bij foto 2.
De datum in de exif staat in beide foto's op 1 januari 2003 (03:18 en 03:39); de waarneming
op 8 oktober 2008. En de belichting is niet anders.
Volgens de melder (gisteren in 'Capibara') heeft de waarnemer de ene foto vanuit zijn kamer
gemaakt en de andere van voor zijn kamer. Dan verwacht je vrijwel identieke platen, maar
dat zijn het niet. Het uitzicht is totaal verschillend, al is het waarschijnlijk wel in dezelfde
omgeving.

En als je dan toch bezig bent, kijkt dan ook eens waar de waarneming verondersteld wordt
te zijn gedaan http://waarneming.nl/waarneming/view/40515722# , en probeer die plek in
overeenstemming te brengen met wat je op de foto's ziet. Mij lukt dat niet.

De woning 80 meter ten zuiden van de pijl moet wel die van de waarnemer zijn, maar de
foto's lijken mij van behoorlijk dichtbij te zijn gemaakt. De exif geeft voor beide foto's
ook een focal length van 36 mm.

--
Groeten, Herman van der Meer




Herman van der Meer

vuurvlinder

#24
Ik gaf al aan dat de exif datum niet klopt omdat de datum en tijd in de camera nooit is ingesteld.

Wat de locatie betreft denk ik dat de pijl niet op de goede plek staat, maar de waarneming wel klopt.

Dat de ene foto binnenshuis genomen is en de andere buitenshuis verklaard de contrast verschillen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

De scherpste foto zou vanuit de kamer gemaakt zijn

Hier zij de foto's nog eens naast elkaar. Merk op dat ze niet even groot zijn
en dat in de exif (door mij) geen latere modificatie is te vinden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rene Janssen

Het forum heb ik opgeschoond wegens niet ter zake doende uitspraken. Dergelijke uitspraken wensen wij op waarneming.nl niet te lezen.

Namens het admin-team,


René Janssen
René Janssen

vuurvlinder

Citaat van: HPM op oktober 21, 2009, 21:37:58 PM
Hoe groot is de kans dat je hetzelfde hert, met de dezelfde
vachtonregelmatigheden op twee verschillende plaatsen, bij dezelfde
lichtomstandigheden vanuit precies dezelfde hoek kan fotograferen?
Het lijkt mij dat er met tenminste een van de foto's iets fout zit.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman,

wat bedoel je met verschillende plaatsen? Aangezien er slechts 21 seconden tussen beide foto's zaten kan de locatie naar mijn idee misschien 100 meter verschillen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Ik heb mijn buik een beetje vol van dat volstrekt irrelevante en mogelijk zelfs imaginaire hert,
maar ik zal nog even mijn best doen. Als er geen nieuwe informatie komt zouden dit wel eens
de laatste woorden kunnen zijn die ik eraan vuil maak.

Wat ik met twee verschillende plekken bedoel moet toch duidelijk zijn als je naar de twee
foto's kijkt. Het zijn twee uitzichten in dezelfde streek. Aan de perceelsgrenzen en het licht
te zien ongeveer in dezelfde richting genomen, waarschijnlijk dwars op de perceelsrichting
die in het veronderstelde gebied noord-zuid loopt.(zie bijlage). Andere boerderijen op de
achtergrond, andere percelen. Dat kan allemaal. Maar jij pikt er alleen de plekken uit, terwijl
het juist om de verschillende plekken in combinatie met een vrijwel identieke afbeelding van
dat hert gaat. De twee foto's laten het hert in een op de poten na precies gelijke houding
zien, vanuit dezelfde hoek gezien en vanaf dezelfde korte afstand gefotografeerd. Zie mijn
combifoto van 21 oktober hogerop.
Hoe groot is de kans dat dat gebeurt? Volgens mij vrijwel nihil.

Probeer je ook voor te stellen hoe dat met de fotograaf gegaan moet zijn. Die zag volgens
zeggen dat beest vanuit zijn raam, maakte een foto en liep (rende?) naar buiten voor nog
meer foto's. Volgens de melder is de tweede foto van voor het raam gemaakt, dus vanuit
ongeveer dezelfde positie, maar dat wordt weersproken door de foto's. Het beest is er dus
ondertussen vandoor gegaan en de fotograaf gaat hem achterna, dwars op de kijkrichting,
en wonder boven wonder weet hij een stuk verderop een vrijwel indentiek plaatje te schieten.
Dat hert heeft hem dan nog steeds niet in de gaten, want dat heeft nog steeds alleen maar
belangstelling voor iets achter de fotograaf.
O ja, het hert is tussen de eerste en tweede foto een stukje van zijn gewei kwijtgeraakt
(zie bijlage). Slordig.

Nu nog even over wat er ook gebeurd zou kunnen zijn. Laten we voor het gemak aannemen
dat de eerste(?) foto (de scherpste) helemaal echt is. De photoshopoperator heeft dan het
hert uit die foto gekopieerd naar een andere landschapsfoto en goed schoongepoetst langs
de randen. Daarna wat aan de stand van de poten veranderd en daar nog wat correcties
aangebracht. Tot slot het geheel wat vervagen en/of in een lagere resolutie wegschrijven.
Daarna desgewenst nog even de exif-informatie aanpassen. Hoe gemakkelijk een dergelijke
montage kan zijn is hier te zien:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99620.msg672189#msg672189

Tot slot nog dit: Ik heb geen enkel ander belang bij dat hert dan dat ik niet graag zie dat
de site waarop ik mijn waarnemingen onderbreng moedwillig vervuild wordt door onbetrouwbare
waarnemingen. Vervalsingen tasten niet alleen de integriteit van Waarneming.nl aan, maar
ook die van al die andere waarnemers. Dat kan niet en dat mag niet. Bij gegrond vermoeden
van fraude, zoals in dit geval, moet daarom de waarneming op non-actief worden gezet.
Dat is in dit geval ook gelijk gebeurd.  Vervolgens is het aan de waarnemer/melder om de
waarneming terug te trekken of om met overtuigend bewijsmateriaal te komen waardoor de
waarneming weer kan meetellen.

Sinds de 'ontmaskering' in oktober heb ik geen enkel aanvullend bewijsmateriaal gezien en
heb ik alleen maar meer redenen gevonden om vraagtekens bij de waarneming te zetten.
Voor mij is de grote vraag in deze zaak dan ook niet of dit een spookhert is of niet, maar
waarom iemand zoiets zou doen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

vuurvlinder

Zoals ik al eerder zei staat de pijl niet op de goede plek. Ik heb even een kaartje gemaakt en aangegeven waar de fotograaf woont en waar dat hert ongeveer heeft gestaan. Als het dier in die tijd 2 stappen heeft gedaan krijg je al een andere achtergrond.

Wat het missende stukje gewei betreft, ik zie een witte veeg op dat deel van de foto. Het lijkt op spiegeling van glas, dus zou die foto binnen gemaakt moeten zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.