Wat is dit voor kever?

Gestart door *Marly*, juli 03, 2006, 12:20:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

*Marly*

Ik heb gister een heel vreemde kever gezien en graag zou ik weten wat de naam er van is zodat ik wat meer info over deze kever zou kunnen zoeken op het internet. Ook zou ik graag weten of deze kever relatief zeldzaam is, want ik heb deze kever nog nooit eerder gezien.

Wij hadden een klein zwembadje gister in de tuin staan. Mijn moeder zag plots een kever werkelijk in het water zwemmen! De kever zwom als een kikker pijlsnel door het water heen. Hij was ook heel wendbaar in het water. Hij had hele grote achterpoten en zijn schild zag er glad uit. Omdat we het vreemd vonden dat een kever onder water kon zwemmen, hij via het droge in het zwembad moet gekomen zijn en we bang waren dat ie anders zou verzuipen, hebben we hem eruit gehaald. Mocht de kever uitsluitend in water leven dan kon deze toch niks in het zwembadje vinden.

Eenmaal op het droge bleek hij grote sprongen te kunnen maken (door zijn enorme achterpoten natuurlijk). Eerst zat hij in de schaduw, maar later vonden wij hem dood in de zon terug. Hij was zelf in de zon gaan zitten.

Nu vraag ik me af of deze kever uitsluitend in het water kon leven en gestorven is uit watergebrek, of dat deze kever een soort van springkever op het droge is maar uiteindelijk gestorven is doordat ie toch teveel water binnen bleek hebben gekregen?

Ik heb ook wat foto's gemaakt van de kever.

Groetjes Marly

Jeroen Nagtegaal

Als je foto's hebt kun je ze mischien hierop zetten? Hoe groot was hij? welke kleuren had hij?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

*Marly*

Ik moest de foto's nog even verkleinen. Maar dat is nu gelukt. Het zijn wel foto opnames toen de kever al dood was. Om de pootjes beter te kunnen fotograferen had ik de (dode) kever weer in het water gelegd.

Ik heb de dode kever overigens nog bewaard in een plastic doosje.

Groetjes Marly

*Marly*

Nog een foto.

*Marly*

Nog een foto van de 'buik' van de kever.

Joey Kuipers

#5
Ik zou zeggen een Geelgerande Watertor, Dytiscus marginalis.

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1874...um_tm=&tab=foto

Je hebt namelijk ook nog de Gewone Geelrand, Dytiscus marginales.
maar die heeft van die ribbeltjes op zijn schilden.

Gr.
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

*Marly*

Ik weet het niet. Ik heb net even rond gekeken om meer foto's van de geelgerande watertor te zien, maar ik kan niet echt zeggen dat de kever die ik heb gevonden er precies op lijkt.

In de regio van de kop heeft de kever idd wat lichtere zones, maar niet echt duidelijke gele banden. De kever die ik heb gezien was ook niet zo groot.

Maar het is dus wel iets wat duidelijk water nodig had en ook kan vliegen?

Iig al heel erg bedankt voor het meedenken.  :)

Groetjes Marly

derop

Kun je ook vertellen hoe groot hij precies is?
De bruine watertor (die overigens vaak ook zwart lijkt) is bv. ong. 1,5 cm.
Graphodes cinereus ( weet de ned. naam niet) is ook ong. 1,5 cm.
Gegroefde watertor is 1,8 cm.
Plasduiker is 1,3 cm.
De spinnende of pikzwarte watertor wordt ong. 4,5 cm.
In ieder geval hebben al deze soorten van die lange achterpoten maar of ze ook uit het water komen weet ik eerlijk gezegd niet. Dat ga ik nog even opzoeken.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

*Marly*

De kever is tussen de 1,4 en 1,5 cm groot (zonder achterpootjes)
Het gedeelte dat tussen kop en schilddeel zit (soort nek) bevat een paar lichtbruine strepen. Ze zijn echter niet zo opvallend.

Op de een of andere manier moet de kever in het zwembadje terecht zijn gekomen. Wij wonen NIET in een omgeving waar natuurwater is en onze tuin is maar 6 bij 7 meter. Het zwembadje stond er overigens pas voor de eerste dag.

Iig alvast bedankt voor het meedenken. Ik ben altijd benieuwd naar opvallende insecten die ik in de tuin zie.

Groetjes Marly

Th.Heijerman

Ik zou zeggen Acilius sulcatus of A. canaliculatus, Acilius spec. dus., een mannetje. En Dytiscidae (waterroofkevers) zijn erg goeie vliegers en landen vaak op  glimmende dingen als autodaken, kassen of in zwembadjes ...

Theodoor

*Marly*

De Acilius zou het kunnen zijn ja! Lijkt precies!

Hoe kan de kever, die bij mij in de tuin kwam, dood zijn gegaan als de kever ook op het droge zich voort kan bewegen? Ik had de kever nl. uit het badje gehaald en in de schaduw gelegd, daarna is de kever zelf in de zon gaan zitten en daar trof ik hem dan ook dood aan.

Is deze kever relatief zeldzaam in nederland of komen ze vaker voor? Ik heb ze nl. nog nooit eerder gezien.

Nog heel erg bedankt voor het meedenken!

Groetjes Marly

Th.Heijerman

A. canaliculatus is vrij zeldzaam, A. sulcatus vrij algemeen.
Misschien zat er cyhloor in het zwembadje, of zeep of was het water te warm of heeftie te lang in de zon gelegen ...

*Marly*

#12
Wat is precies het verschil tussen de A. canaliculatus  en A. sulcatus?

Ik heb al even op internet rond gekeken naar de foto's van beide types, maar dan kom ik kevers tegen die er allemaal eigenlijk anders uitzien, maar wel dezelfde naam dragen. Net alsof je aan het uiterlijk de naam niet kunt relateren. Maar dat zal toch wel niet zijn?

Groetjes Marly