Rotsspringer exuviae?

Gestart door Arp, september 29, 2009, 00:46:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Uit de oude doos:

Toen ik mei 2007 in Scheveningen naar m'n eerste Ligia's op zoek was heb ik wat kiekjes geschoten van een kudde vervellingshuidjes die -eigenlijk buiten bereik- hoog boven tegen de "kademuur" (pier, whatever) van de haveningang zaten (wrn 44779148). Destijds dacht ik aan huidjes van haften ofzo, maar veel later realiseerde ik me dat het eventueel ook huidjes van Rotsspringers zouden kunnen zijn.

Helaas kon ik er niet goed bij en zijn de foto's dus nog ergere meuk dan jullie toch al van me gewend zijn, maar wellicht dat een expert het toch aandurft om er iets van te maken. Indien inderdaad Rotsspringers zal het bijna Petrobius brevistylis moeten zijn. Zijn die bekend van die vindplaats?

Op één van de kiekjes zou je volgens mij de exuviae van een kereltje en van een meissie naast elkaar moeten zien:




Inderdaad Rotsspringers?






Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Citaat van: Pudding4brains op september 29, 2009, 00:46:12 AM
Uit de oude doos:

Toen ik mei 2007 in Scheveningen naar m'n eerste Ligia's op zoek was heb ik wat kiekjes geschoten van een kudde vervellingshuidjes die -eigenlijk buiten bereik- hoog boven tegen de "kademuur" (pier, whatever) van de haveningang zaten (wrn 44779148)....

Hier een foto van de locatie. Het is het oude deel van het Zuiderhavenhoofd
http://waarneming.nl/fotonew/7/830737.jpg

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Arp

Ha Herman,

leuke aanvulling - dank je! :) Ze zaten op deze foto iets rechts van het midden onder tegen de overhang die door het wegdek gevormd wordt, bij eb kun je er met zo nu en dan natte voeten onderlangs lopen, bij vloed krijg je natte heupen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

HPM

Citaat van: Pudding4brains op september 29, 2009, 11:52:25 AM
Ha Herman,

leuke aanvulling - dank je! :) Ze zaten op deze foto iets rechts van het midden onder tegen de overhang die door het wegdek gevormd wordt, bij eb kun je er met zo nu en dan natte voeten onderlangs lopen, bij vloed krijg je natte heupen  ;D

De hoogwaterlijn is herkenbaar.
Als je de foto wil gebruiken als documentatie mag dat hoor. Hij is van 28 juli dit jaar.

--
Groeten,
Herman van der Meer


Herman van der Meer

mberg

Heren,

Inderdaad, vervellingshuidjes van Petrobius brevistylis. 21 december 2008 vond ik op precies dezelfde plek 100-den volwassen exemplaren. Bovenaan de dijk, aan de binnenkant, onder loszittende teerstrippen tegen beton.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

@Herman: Dat zeg ik: Natte heupen  ;D

@Matty: Uitstekend, dan zet ik'm op "zeker"  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)