29 Sneeuwganzen en Grote Canadees - lauwersmeer.com

Gestart door maartenwielstra, september 26, 2009, 23:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2009, 18:45:33 PM
In Duitsland zijn 3 ringcentrales, namelijk Vogelwarte Hiddensee, Vogelwarte Helgoland en Vogelwarte Radolfzell. Met ringen van deze ringcentrales worden vogels geringd in respectievelijk Oostelijk-Duitsland, NW Duitsland en Zuid-Duitsland (er zijn enkele uitzonderingen).
Zo heb ik een ring van Vogelwarte Hiddensee aan m'n kijker hangen. Deze komt van een Zuidpoolkip.... Ik heb toch niet het idee dat deze in Oostelijk Duitsland geringd is ;-)

Groeten Arjen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op oktober 26, 2009, 23:27:40 PM
Citaat van: Muad'Dib op oktober 25, 2009, 08:22:17 AM
Hallo,

Ik heb inmiddels bericht uit Duitsland omtrent de herkomst van de vogels. De groep is tussen 2003 en 2009 geringd in Hiddensee en Helgoland. Het gaat hier om een broedgroep voortkomend uit 6 Sneeuwganzen in de tachtiger jaren. De Canadese gans (Q89) is in 2009 geadopteerd door de Sneeuwganzen ('t is een mannetje).

De vogels schijnen nu in Engeland te zitten.

Op mijn site www.bitsonbirds.nl zal ik de komende week de precieze ringdata bij de foto's vermelden.

en die 6 sneeuwganzen, waren die wild of escape?

Uiteraard escape,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

Citaat van: ArjenDrost op oktober 26, 2009, 23:39:12 PM
Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2009, 18:45:33 PM
In Duitsland zijn 3 ringcentrales, namelijk Vogelwarte Hiddensee, Vogelwarte Helgoland en Vogelwarte Radolfzell. Met ringen van deze ringcentrales worden vogels geringd in respectievelijk Oostelijk-Duitsland, NW Duitsland en Zuid-Duitsland (er zijn enkele uitzonderingen).
Zo heb ik een ring van Vogelwarte Hiddensee aan m'n kijker hangen. Deze komt van een Zuidpoolkip.... Ik heb toch niet het idee dat deze in Oostelijk Duitsland geringd is ;-)

Groeten Arjen


Interessante anecdote. Ik had mij al ingedekt, want ik had geschreven dat er uitzonderingen zijn. Ondanks jouw belevenis met een Zuidpoolkip met een Hiddensee-ring is meer dan 99,9% van de vogels met een Duitse ring gewoon in Duitsland geringd. De kans om in Nederland een vogel met een Duitse ring aan te treffen die niet in Duitsland is geringd is naar mijn inschatting 0%.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Justin Jansen

Trinus, al herhaaldelijk een Rotgans aluminium (Helgoland) ring afgelezen van vogels geringd in de Tamyr, maar dat zal dan wel bij die 0,1 % horen.
M.v.g., Justin Jansen


Cygnus

Ik heb proberen te beschrijven wat de situatie is m.b.t. de ringcentrales in Duitsland, dit n.a.v. de mededeling van Dirk dat de Sneeuwganzen in Helgoland en Hiddensee waren geringd. Niet iedereen is op de hoogte hoe het zit met ringcentrales, dus het leek mij goed om dit iets te verduidelijken. Ik heb zelf ook vogels geringd met ringen van Vogelwarte Helgoland en Hiddensee, dus ik weet hoe het ringwerk in Duitsland is georganiseerd. Ik weet ook dat er soms ringen worden gebruikt bij expedities naar afgelegen gebieden. De hoeveelheid ringen die daarvoor worden gebruikt is echter verwaarloosbaar klein ten opzichte van de aantallen vogels die in Duitsland zelf worden geringd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema