29 Sneeuwganzen en Grote Canadees - lauwersmeer.com

Gestart door maartenwielstra, september 26, 2009, 23:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Verdient wat mij betreft een eigen topic. Is er al meer over de ringen bekend? Ook de Grote Canadees die in de groep zit verdient aandacht lijkt mij!

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Via knip/plak van www.lauwersmeer.com:

"26 september 2009 Sneeuwgans Zurich

Groep van 29 vogels! 24 witte vorm adult en onvolwassen, 3 adult blauwe fase en 2 juveniel/onvolwassen blauwe fase (deze beestjes egaal grauwgrijs + donkere snavels). Bij veel beesten werd een ring aan loopbeen gezien..... Bij deze groep hoorde ook een Grote Canadees met aan beide poten een ring."

Verder kreeg ik onlangs ook onderstaande e-mail.


----- Original Message -----
From: Olaf Geiter
To: Ringableser
Sent: Friday, September 11, 2009 11:53 AM
Subject: [cr-birding] Beringte Schneegans in Nordschweden

Hallo allerseits,

da Ihr in der Vergangenheit durch tatkräftige Mithilfe bei den Beringungen oder durch Meldung von Ablesungen unser seit 1997 laufendes Neozoenberingungsprogramm unterstützt habt, möchten wir Euch über einen sehr interessanten Wiederfund informieren.

Gestern erhielten wir unsere bisher weiteste Rückmeldung eines in dem Programm beringten Vogels.

Mit 1609 km Entfernung zwischen Beringungs- und Wiederfundort war dies eine Neusser Schneegans. Wer sonst? Die Gans "CA8" wurde am 8.9.09 bei Umea in Nordschweden in einem Trupp von ca. 500 Graugänsen abgelesen. Schneegansablesungen haben wir bisher aus Belgien, Deutschland, Italien, den Niederlanden, Norwegen, Polen, Schweden und der Schweiz erhalten.

Ein Bild der Schneegans und weitere Informationen, findet Ihr auf unseren Webseiten
http://www.kanadagans.de unter "Aktuelles".

Natürlich freuen wir uns auch weiterhin über Ablesungen unserer Gänse aus Deutschland :-)

Viele Grüsse aus Friesland

Olaf Geiter & Susanne Homma
------------------------------
Olaf Geiter
Johannesweg 21
26419 Schortens
04461/758466

Informationen zu unseren Beringungen unter
http://www.kanadagans.de

========================

Groetjes, Klaas

JRoosma

van lauwersmeer.com: Sneeuwgans   Lauwersmeer - Achter de Zwarten   De groep van 29 vogels kwam aanvliegen en landde op het water tussen Achter de Zwarten en de Sluizen.
Jaring Roosma


Muad'Dib

Ik heb zoveel mogelijk afgelezen en gefotografeerd.

Sneeuwganzen:
NX7 ad witte fase
D11 juv witte fase
D17 juv witte fase
d16 juv witte fase
VT4 juv witte fase
VT9 ad blauwe fase
D34 ad witte fase
NV6 ad witte fase
D05 juv witte fase
HV2 ad witte fase
N52 ad witte fase

en Canadese gans D89

Vanavond foto's op mijn site www.bitsonbirds.nl


Justin Jansen

Citaat van: Muad'Dib op september 27, 2009, 17:19:23 PM
Ik heb zoveel mogelijk afgelezen en gefotografeerd.

Sneeuwganzen:
NX7 ad witte fase
D11 juv witte fase
D17 juv witte fase
d16 juv witte fase
VT4 juv witte fase
VT9 ad blauwe fase
D34 ad witte fase
NV6 ad witte fase
D05 juv witte fase
HV2 ad witte fase
N52 ad witte fase

en Canadese gans D89

Vanavond foto's op mijn site www.bitsonbirds.nl

Welke kleur(-en) Dirk?
M.v.g., Justin Jansen


Dennis de Heer

Vanmiddag om 15.45 uur vlogen ze langs De Nek bij Schellinkhout (Noord-Holland), zie

http://waarneming.nl/waarneming/view/44758766

met vriendelijke groet,
Dennis de Heer
Met vriendelijke groet,

Dennis de Heer

Muad'Dib

gele ringen, zwarte letters. Volgens mij dus dat Duitse project


JRoosma

Aanvullend van lauwersmeer.com:

Sneeuwgans Lauwersmeer - Achter de Zwarten   De groep van circa 30 vogels kwam vanmorgen aanvliegen en landde op het water tussen Achter de Zwarten en de Sluizen. Ik dacht eerst dat het de vogels van Zurich waren, maar die bleken er later ook nog te zitten. Het gaat dus om 2 groepen!

en:

Sneeuwgans Paesens - Buitendijks   Rond 17.00 uur vloog een groep van circa 30 Sneeuwganzen langs in westelijke richting.
Jaring Roosma

Klaas van Dijk

hoi Dirk,

Prachtig dat je zo'n enorme rij ringen hebt afgelezen! Hopelijk krijg je snel wat mooie life histories retour. En ook goed dat die Duitsers zoveel Sneeuwganzen hebben gekleurringd; daarmee is ook geen enkele discussie meer nodig over de geboorteplaats van deze vogels.

Groetjes, Klaas


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

#12
Citaat van: rnbflavour op september 28, 2009, 10:25:28 AM
Maar zijn het nu wilde dan?

Ja, dat vroeg ik mij ook eigenlijk af.
Zijn het niet gevalletjes Nijlganzen/Grote canadese gansen?
Dus, ooit ergens ontsnapt en daarna een populatie gevormt heeft?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rutger

Als het een duits project is, zal dat wel betekenen dat het verwilderde vogels zijn die daarna geringd zijn, lijkt mij.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

dat betekent dus dat de juvenielen uit deze groep tellen als wilde vogels toch, maar dat de adulte vogels dus als escape te boek gaan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Volgens mij geldt die regel alleen voor (geherintroduceerde) vogels die hier ooit van nature voorkwamen, zoals ooievaars en raven. Dat lijkt me hier niet aan de orde.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

eventjes voor de duidelijkheid. Dat betekend dus dat die Sneeuwgans(groep)waarnemingen van afgelopen dagen op Escape kunnen (A)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

hoi Folkert-Jan,

Je schreef: "Maar zijn het nu wilde dan?"

Dat hangt af van welke definitie van 'wild' je hanteert. Vraag maar eens aan een plantenfreak welke definitie die van 'wild' hanteert. Of aan een mossenfanaat. Of aan een schelpenpersoon.

Het hangt af van de positie die de definitiegever geeft m.b.t. de positie van Mens (Homo sapiens) m.b.t. de verspreiding van soorten. En daar kun je heel verschillend over denken.

Beschouw je Mens (Homo sapiens) gewoon als één van de vele soorten op Aarde?

Hoe zinvol is het dan om bepaalde activiteiten van Mens (bv Sneeuwganzen een aantal generaties in Europa kweken) anders te bekijken / wegen / beoordelen dan pak hem beet activiteiten van trekvogels (bv de soorten die met kikkerdril aan de poten naar een veraf gelegen eiland vliegen)?

Een moeizame discussie hoor.......................

Groetjes, Klaas


BWoets

En opvallend genoeg vloog opnieuw een groep vandaag langs Harlingen, rondje IJsselmeer gemaakt!?
http://waarneming.nl/waarneming/view/44772923.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rikstar

Citaat van: BWoets op september 28, 2009, 18:37:21 PM
En opvallend genoeg vloog opnieuw een groep vandaag langs Harlingen, rondje IJsselmeer gemaakt!?
http://waarneming.nl/waarneming/view/44772923.

waarschijnlijk is dit de sneeuwganzengroep die bij lauwersmeer en peasens zijn gezien. Gisteren bleek al dat er 2 groepen van tussen de 25 en 30 beesten waren.
Gisteren:  1 groep die gezien is bij Zurich en daarna vliegend richting zuidwest/waddenzee, en 1 groep die gisteren eerst is gezien bij lauwersmeer en daarna Peasens/Friesland.
zie ook www.lauwersmeer.com
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jord

En dan 4 Ross' ganzen op Texel....of waren die overvliegende vogels ook allemaal Ross' ganzen?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jos Welbedacht

Dat lijkt mij sterk, want de hoeveelheid blauwe vogels tussen de grotere groepen (dus bij Harlingen en Peasens etc.) was vrij hoog, terwijl dit bij Ross' Ganzen slechts sporadisch voorkomt. Ik moet zeggen dat ik die 4 Ross' Ganzen van Texel wel erg spannend vind. Ze verschijnen in een tijd van migratie, met 4 zonder dat ze elders gezien zijn en terwijl er in Groot-Brittannië veel Amerikaans spul wordt waargenomen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

bramborkent

Hoe zie ik het verschil ook al weer tussen Ross' en Sneeuwgans? ANWB vermeldt alleen een blauwe snijrand in de snavel bij Sneeuw. Zijn er meer diagnostische kenmerken?
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Rikstar

Citaat van: borkent op september 29, 2009, 13:22:57 PM
Hoe zie ik het verschil ook al weer tussen Ross' en Sneeuwgans? ANWB vermeldt alleen een blauwe snijrand in de snavel bij Sneeuw. Zijn er meer diagnostische kenmerken?

niet helemaal een sterke herkenning maar wat mij meteen het eerste opvalt zijn:
Grootte: ross gans is brandgansformaat en sneeuwgans bijna net zo groot als grauwe gans. + rossgans kortere snavel dan sneeuwgans.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

redmar_woudstra

Ross Gans heeft bovendien een veel "ronder" koppie
groet,
Redmar

Guus Peterse

Korter nekje, ronder kopje, kortere snavel: beetje dwerggans eigenlijk, t.o.v. sneeuwgans / kolgans. En natuurlijk blauwgroene snavelbasis.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Muad'Dib

Hallo,

Ik heb inmiddels bericht uit Duitsland omtrent de herkomst van de vogels. De groep is tussen 2003 en 2009 geringd in Hiddensee en Helgoland. Het gaat hier om een broedgroep voortkomend uit 6 Sneeuwganzen in de tachtiger jaren. De Canadese gans (Q89) is in 2009 geadopteerd door de Sneeuwganzen ('t is een mannetje).

De vogels schijnen nu in Engeland te zitten.

Op mijn site www.bitsonbirds.nl zal ik de komende week de precieze ringdata bij de foto's vermelden.

Cygnus

Citaat van: Muad'Dib op oktober 25, 2009, 08:22:17 AM
De groep is tussen 2003 en 2009 geringd in Hiddensee en Helgoland.

Hoi Dirk, bedankt voor deze informatie. Ik vermoed dat deze vogels echter niet op Hiddensee of Helgoland zijn geringd. Dit zijn de namen van 2 van de 3 Duitse ringcentrales. In Duitsland zijn 3 ringcentrales, namelijk Vogelwarte Hiddensee, Vogelwarte Helgoland en Vogelwarte Radolfzell. Met ringen van deze ringcentrales worden vogels geringd in respectievelijk Oostelijk-Duitsland, NW Duitsland en Zuid-Duitsland (er zijn enkele uitzonderingen). Een vogel met bijvoorbeeld een ring waar Vogelwarte Hiddensee op staat, zal dus meestal niet op het eiland Hiddensee zijn geringd. Misschien dat je daarom op je site ook de plaats kunt vermelden waar de vogels echt vandaan komen? Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de vogels allemaal op dezelfde plaats zijn geringd met ringen van 2 verschillende ringcentrales.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Folkert Jan

Citaat van: Muad'Dib op oktober 25, 2009, 08:22:17 AM
Hallo,

Ik heb inmiddels bericht uit Duitsland omtrent de herkomst van de vogels. De groep is tussen 2003 en 2009 geringd in Hiddensee en Helgoland. Het gaat hier om een broedgroep voortkomend uit 6 Sneeuwganzen in de tachtiger jaren. De Canadese gans (Q89) is in 2009 geadopteerd door de Sneeuwganzen ('t is een mannetje).

De vogels schijnen nu in Engeland te zitten.

Op mijn site www.bitsonbirds.nl zal ik de komende week de precieze ringdata bij de foto's vermelden.

en die 6 sneeuwganzen, waren die wild of escape?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013