Hoofdmenu

Muurgans?

Gestart door HPM, september 26, 2009, 21:02:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Vandaag kwam ik in de stad een paar van deze planten tegen, de meeste in een boomspiegel. Ik denk dat het Muurganzenvoet Chenopodium murale is. Kan dat kloppen?
Niet goed te zien is dat de de dikkere stengels donkerrood zijn aangelopen. Volgens de Oecoflora zijn de onderste randen van de ruitvormige bladen niet ingesneden. Hier zijn ze dat soms wel, bijvoorbeeld rechtsboven.


http://waarneming.nl/waarneming/view/44750882
Herman van der Meer

RutgerB

1 van de kenmerken is volgens mij dat de bladeren glimmen, dus dat klopt alvast.

HPM

Zo ken ik nog wel een paar planten :-)

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Noem eens een paar gelijkende ganzevoeten met glimmende bladeren dan. B)

rapunzel

Citaat van: HPM op september 26, 2009, 21:02:16 PM
Vandaag kwam ik in de stad een paar van deze planten tegen, de meeste in een
boomspiegel. Ik denk dat het Muurganzenvoet Chenopodium murale is.
Kan dat kloppen?
Niet goed te zien is dat de de dikkere stengels donkerrood zijn aangelopen.
Volgens de Oecoflora zijn de onderste randen van de ruitvormige bladen niet
ingesneden. Hier zijn ze dat soms wel, bijvoorbeeld rechtsboven.

--
Groeten,
Herman van der Meer


Ik denk dat dat wel klopt. In tegenstelling tot veel andere ganzenvoeten maakt de bloeiwijze van muurganzenvoet een afgeplatte indruk.
Ook typisch zijn de zaden. Als je weer eens "in een stad" komt moet je maar eens wat vruchtjes meenemen en thuis het zaad eruit peuteren. De scherpe rand hiervan is bijzonder karakteristiek.

Koos
Koos Ballintijn

HPM

Citaat van: rutgerb op september 26, 2009, 21:16:51 PM
Noem eens een paar gelijkende ganzevoeten met glimmende bladeren dan. B)

Tja, dat wordt lastig.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: kballintX op september 26, 2009, 21:19:46 PM
Ik denk dat dat wel klopt. In tegenstelling tot veel andere ganzenvoeten maakt de bloeiwijze van muurganzenvoet een afgeplatte indruk.
Ook typisch zijn de zaden. Als je weer eens "in een stad" komt moet je maar eens wat vruchtjes meenemen en thuis het zaad eruit peuteren. De scherpe rand hiervan is bijzonder karakteristiek.

Koos

Dank je wel Koos. Ik heb er in het 'veld' geen aandacht aan besteed. Ze vielen me bij het
voorbijfietsen op en heb alleen even een foto gemaakt. Ik surf toch al vaak door de stad
omdat ik overal afstap of een andere interessante straat inrij. Zo komt een mens nooit
op zijn bestemming aan :blink:. Ik kan morgen of zo wel wat zaad gaan halen.

--
Groeten,
Herman van der Meer.
Herman van der Meer


WimV

Het is wellicht grappig om te weten, dat Den Haag 1 van de 3 kerngebieden is voor wat de verspreiding in Nederland betreft. De afgelopen 30 jaar is de soort in vrijwel elk km-hok in de stad aangetroffen.

Groetjes,
Wim

HPM

Citaat van: WimV op september 27, 2009, 17:20:42 PM
Het is wellicht grappig om te weten, dat Den Haag 1 van de 3 kerngebieden is voor wat de verspreiding in Nederland betreft. De afgelopen 30 jaar is de soort in vrijwel elk km-hok in de stad aangetroffen.

Groetjes,
Wim

Dat vind ik inderdaad leuk om te weten. Het geeft ook maar weer eens aan hoe onnauwkeurig
de verspreidingskaarten in Waarneming kunnen zijn.
Het verrast me ook wel wat, omdat het een voor mij nieuwe soort was (hoewel ik niet uitsluit
dat ik hem eerder had gezien), en het ook niet zo blijkt uit de kaart in de Soortenbank.
Ik zou wel van meer soorten iets over Den Haag willen weten. Zo vroeg ik mij al af of
die groeiplaats van Schubvaren die ik vandeweek vond al bekend was. Ik hoop van wel.

--
Groeten,
Herman van der Meer


Herman van der Meer

HPM

Koos, ik ben vandaag nog teruggeweest, maar die zaadjes zijn me echt te klein om schoon te gaan peuteren. Zeker metveen mesje. Wat een gepriegel!

--
Groeten,
Herman van der Meer


Herman van der Meer

rapunzel

Citaat van: HPM op september 27, 2009, 19:21:00 PM
Koos, ik ben vandaag nog teruggeweest, maar die zaadjes zijn me echt te klein om schoon te gaan peuteren. Zeker metveen mesje. Wat een gepriegel!

--
Groeten,
Herman van der Meer

Misschien moet je eens gaan uitkijken naar een binoc en een paar prepareernaalden.  Sinterklaas komt er aan en zowel Ganymedes in Amstelveen als ABRO in Zaandam bieden aantrekkelijk geprijsde 2e handsjes aan.

Koos
Koos Ballintijn

WimV

Schubvaren is in Den Haag van twee plekken bekend. Voor het eerst gevonden in 1994. Na 2002 zijn 14 varensoorten bekend van muren in Den Haag.

Groetjes,
Wim

HPM

Citaat van: WimV op september 27, 2009, 20:36:35 PM
Schubvaren is in Den Haag van twee plekken bekend. Voor het eerst gevonden in 1994. Na 2002 zijn 14 varensoorten bekend van muren in Den Haag.

Groetjes,
Wim

Dank je wel Wim. Ik weet van Schubvaren in twee Haagse kilometerhokken (zelf daar niet gevonden),
en 'mijn' groeiplaats ligt in een ander hok. Lijkt dus inderdaad nieuw.
Ik ben niet zo goed in het op afstand herkennen van sommige varens. Ze staan meestal onbereikbaar,
en als ik al een onderkant kan zien hebben die krengen nooit sporen, dus gemakshalve negeer ik
ze maar, maar 14 muurvarensoorten is veel meer dan ik had verwacht.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Citaat van: kballintX op september 27, 2009, 19:32:30 PM
Citaat van: HPM op september 27, 2009, 19:21:00 PM
Koos, ik ben vandaag nog teruggeweest, maar die zaadjes zijn me echt te klein om schoon te gaan peuteren. Zeker metveen mesje. Wat een gepriegel!

--
Groeten,
Herman van der Meer

Misschien moet je eens gaan uitkijken naar een binoc en een paar prepareernaalden.  Sinterklaas komt er aan en zowel Ganymedes in Amstelveen als ABRO in Zaandam bieden aantrekkelijk geprijsde 2e handsjes aan.

Koos
Voor in het veld; schud zo'n ganzevoet eens goed uit en/of wrijf eens flink met je hand door de bloeiwijze. De rijpe zaadjes vallen er evt. zo uit.

Indien het wat minder rijp is ga je als volgt te werk; neem de ogenschijnlijk rijpste deeltjes uit de bloeiwijzen en leg die de palm van je hand. Nu goed wrijven met je duim en je wrijft als het goed is de groene delen zo van het zaad af.

En daarna... handjes wassen.

HPM

Citaat van: rutgerb op september 28, 2009, 08:16:00 AM

Voor in het veld; schud zo'n ganzevoet eens goed uit en/of wrijf eens flink met je hand door de bloeiwijze. De rijpe zaadjes vallen er evt. zo uit.

Indien het wat minder rijp is ga je als volgt te werk; neem de ogenschijnlijk rijpste deeltjes uit de bloeiwijzen en leg die de palm van je hand. Nu goed wrijven met je duim en je wrijft als het goed is de groene delen zo van het zaad af.

En daarna... handjes wassen.

Heb ik gedaan, maar dan thuis. Maar er bleef een groen vliesje (half) om zitten, wat het
goed bekijken van het zaad toch een beetje lastig maakt.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op september 27, 2009, 21:02:41 PM
Citaat van: WimV op september 27, 2009, 20:36:35 PM
Schubvaren is in Den Haag van twee plekken bekend. Voor het eerst gevonden in 1994. Na 2002 zijn 14 varensoorten bekend van muren in Den Haag.

Dank je wel Wim. Ik weet van Schubvaren in twee Haagse kilometerhokken (zelf daar niet gevonden),
en 'mijn' groeiplaats ligt in een ander hok. Lijkt dus inderdaad nieuw.
[...]

Ik heb contact gehad met Floron, en het is inderdaad een nieuwe groeiplaats.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

#17

Een updeetje.
In de periode 1990-2005 is Muurganzenvoet in 17 Haagse kilometerhokken gevonden (Cevat 2005),
maar ik heb nu iets van 37 km gedaan waarvan vrijwel alle hokken waar ze voor zouden moeten
komen en vandaag kwam ik toch pas voor de tweede keer Muurganzenvoet tegen. Kennenlijk is de
Haagse Borstel- en Blaasbrigade erg effectief of ik let erg slecht op.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

alegro

Citaat van: HPM op juni 29, 2010, 22:29:44 PMIn de periode 1992-2005 is Muurganzenvoet in 17 Haagse kilometerhokken gevonden (Cevat 2005), maar ik heb nu iets van 37 km gedaan waarvan vrijwel alle hokken waar ze voor zouden moeten komen en vandaag kwam ik toch pas voor de tweede keer Muurganzenvoet tegen.
In de Veldgids Stadsplanten lees ik op p. 242: "Hoewel het milieu van de Muurganzenvoet niet speciaal lijkt, is de soort ook in de kuststreek een zeldzame verschijning die nu eens hier, dan weer daar opduikt. Bovendien kan het aantal planten van jaar tot jaar sterk verschillen."

Wellicht is 2010 tot dusverre nog niet zo'n goed Muurganzenvoetjaar.  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

Maar dan was 2009 ook al een slecht jaar. Kan natuurlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

alegro

Citaat van: HPM op juni 29, 2010, 23:20:41 PM
Maar dan was 2009 ook al een slecht jaar. Kan natuurlijk.
Aan de andere kant: 17 km-hokken over een periode van 15 jaar, dat wil natuurlijk niet zeggen dat over die periode Muurganzenvoet daadwerkelijk in alle km-hokken tegelijkertijd is aangetroffen. Bovendien zitten we zeker nog niet in de hoofdbloeitijd van die soort.
Grüezi mitenand,
Arjan

HPM

Je hebt gelijk natuurlijk. Misschien zijn ze in die jaren wel telkens in een ander hok aangetroffen.
Straatplanten hebben het hoe dan ook moeilijk. Voor je het weet zijn ze weer weggeborsteld.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

marcel123

Citaat van: HPM op juni 29, 2010, 22:29:44 PM
komen en vandaag kwam ik toch pas voor de tweede keer Muurganzenvoet tegen. Kennenlijk is de
Haagse Borstel- en Blaasbrigade erg effectief of ik let erg slecht op.
Ik heb de indruk dat in de periode 1996-1998 je de soort zonder er naar te zoeken toch wel tegenkwam in een stuk of 5 plekken verspreid over de stad. Blijkbaar is de soort idd erg achteruit gegaan.

HPM

Wie weet kan ik deze zomer nog wel drie plekken vinden als ik de borstelbrigade voor weet te blijven.
Ik zal binnenkort ook weer eens op de plek van vorig jaar gaan kijken of ze er nog staan.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Op de plek van vorig jaar heb ik vandaag niets aangetroffen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer