Hoofdmenu

Stadsvossen

Gestart door wouterbosgra, september 25, 2009, 21:52:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Regelmatig hoor/lees ik dat er steeds vaker vossen in steden worden gezien. Op dit punt loop ik dus schromelijk achter, want ik heb nog nooit een stadvos gezien. Lijkt me wel heel leuk! Iemand enig idee waar in Nederland je goeie kans maakt op een stadsvos?

Pim

http://www.youtube.com/watch?v=ngmc1cuHVjI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=YV9NDJQXdkg

In London een bekend verschijnsel. Ik herinner me een leuke documaintaire van Sir D.Attenborough over een vossenfamilie op een begraafplaats te London.

In Nederland ken ik niet echt stadsvossen hoewel ze algemener zijn dan je denkt.
In Zandvoort struinen ze in de nachtelijke uren het hele dorp af op zoek naar voedsel.

Maar een duinvos is minstens zo leuk.

Een avondwandeling in de Amsterdamse Waterleidingduinen geeft je een trefkans van minstens 70%.

Edit:
Mijn eigen Almere is natuurlijk inmiddels ook wel een stad te noemen en ik hoor van veel stadsgenoten dat ze vossen in de wijk hebben.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wouterbosgra

Ha Pim,

Ik zat net een aflevering van Springwatch (ook BBC) te kijken met stadsvossen, die Britten hebben altijd veel meer oog voor hun eigen natuur! Dit in tegenstelling tot de Nederlandse TV waar je toch vooral wordt getrakteerd op de Serengeti, bij voorkeur die scene met die gnoes die over die rivier moeten met al die kroks. Maargoed das een andere discussie :)

Ik heb al redelijk vaak vossen gezien. Die van de AWD ken ik erg goed: Ik ging vroeger vaak stiekum 's nachts met mn hangmatje in de AWD slapen vlakbij een hol. Kwam ie altijd even 's nachts polshoogte nemen, een keer zelfs wakker geworden omdat ie aan me rook!

Maar een stadsvos (liefst middenin Rotterdam ofzo) lijkt me ook een hele gave ervaring. Vooral het leven in een zo dier-vijandige plek moet gaaf zijn om te zien: Hoe ontloop je honden, auto's enz... Vandaar dat ik benieuwd ben of iemand een mooie locatie heeft in een drukke plek middenin een stad (dus geen industriegebied ofzo), waar ik kans maak.

Niels de Zwarte


hierbij een stadsvos, op 8 aug 2009 op de foto gezet door iemand waarvan ik de naam nog niet weet. in rotterdam zijn sowieso een aantal vossen in hoek van holland aanwezig (ja, hvh is een deelgemeente van rotterdam). verder is bekend dat er tenminste 2 vossen tussen het gebied de esch/kralingsebos via de metrobaan tot in alexander komen. het lijkt er op dat muizen langs de metrobaan worden gepredeerd. naast allerlei keutels die we vonden in het bos hierbij het goede bewijs met naambordje van de 'straat' in het bos er bij. stadser kan het niet.

groet niels de zwarte
(oa stadsecoloog rotterdam bij bsr)

wouterbosgra

Leuk Niels! Een vos langs de metro moet dan maar mijn eerste stadsvos gaan worden. Enig idee waar ik het beste kan kijken? Ben zelf van geboorte Amsterdammer en dus niet zo bekend in Rotterdam.

Niels de Zwarte

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=doorkijk,+rotterdam&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.712586,9.832764&ie=UTF8&z=16&iwloc=A daar zat ie.
en keutels vonden we langs de boszoom, dus het oostelijk deel van het kralingse bos geeft de grootste kans. alle metromeldingen waren 's avonds laat, o.a. op station kralingse zoom en ik dacht capelse brug/prinsenlaan. succes! groet Niels

Rikstar

Wat betreft stadsvossen in Flevoland:

In almere heb ik tot nu toe 2 keer een stadsvos gezien.
1 in de achtertuin van mijn vader in almere haven (2008), en 1 midden op een dreef in Almere stad(2009). Beide was in de avondschemering.

In Lelystad is het al helemaal erg.
Ik kom daar weinig in de avond maar in de 2 keer dat ik afgelopen tijd in de avond door lelystad reed kwam ik 5 (alle adulte) en 2 vossen tegen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre