Hoofdmenu

draaihals gezocht

Gestart door dead_groom, september 21, 2009, 11:03:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

gisteren met stomheid geslagen toen ik eindelijk mijn eerste zwarte specht zag.
helaas maar vluchtig want het dier vloog over maar het is er wel een:D
nou heb ik inmiddels al kleine,middelste,grote bonte specht, groene specht en nu dus ook zwarte specht gezien. nou ben ik nog op zoek naar het draaihalsje.

heeft iemand misschien tips waneer en waar ik het beste kans maak om er eentje (misschien wel meerdere) te zien? nou ben ik astbesloten alle voorkomende spechten in nederland eens gezien te hebben :p (op grijskop na dan)

bij voorbaat dank.
M.V.G.

Davey de Waard

Ben Wielstra

Ik denk dat veel Draaihalzen kwaad weg zullen vliegen als je ze aanduidt als "het Draaihalsje".

Herman van der Klis

Citaat van: dead_groom op september 21, 2009, 11:03:24 AM
gisteren met stomheid geslagen toen ik eindelijk mijn eerste zwarte specht zag.
helaas maar vluchtig want het dier vloog over maar het is er wel een:D
nou heb ik inmiddels al kleine,middelste,grote bonte specht, groene specht en nu dus ook zwarte specht gezien. nou ben ik nog op zoek naar het draaihalsje.

heeft iemand misschien tips waneer en waar ik het beste kans maak om er eentje (misschien wel meerdere) te zien? nou ben ik astbesloten alle voorkomende spechten in nederland eens gezien te hebben :p (op grijskop na dan)

bij voorbaat dank.

Waarom grijskopspecht overslaan. Leer eerst het geluid goed te onderscheiden van groene specht en ga op zoek in Zuid Limburg . Een soort die om die reden gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Ga niet gericht zoeken naar draaihals in de nazomer, om de een of andere reden loop je daar ( heel soms) tegen aan.  Het blijft een buitenkansje.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Nou Herman, de kans op een Draaihals is, zeker bij gericht zoeken einde april/begin mei en/of einde augustus/begin september, vele, vele malen groter dan die op een Grijskopspecht ook al kun je het geluid ervan dromen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

Citaat van: Herman van der Klis op september 21, 2009, 11:57:31 AM
Citaat van: dead_groom op september 21, 2009, 11:03:24 AM
gisteren met stomheid geslagen toen ik eindelijk mijn eerste zwarte specht zag.
helaas maar vluchtig want het dier vloog over maar het is er wel een:D
nou heb ik inmiddels al kleine,middelste,grote bonte specht, groene specht en nu dus ook zwarte specht gezien. nou ben ik nog op zoek naar het draaihalsje.

heeft iemand misschien tips waneer en waar ik het beste kans maak om er eentje (misschien wel meerdere) te zien? nou ben ik astbesloten alle voorkomende spechten in nederland eens gezien te hebben :p (op grijskop na dan)

bij voorbaat dank.

Waarom grijskopspecht overslaan. Leer eerst het geluid goed te onderscheiden van groene specht en ga op zoek in Zuid Limburg . Een soort die om die reden gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.
Ga niet gericht zoeken naar draaihals in de nazomer, om de een of andere reden loop je daar ( heel soms) tegen aan.  Het blijft een buitenkansje.

mvg

Herman van der Klis

Mwoh Herman, er lopen toch al jaren mensen bijna dag en nacht de bossen in Limburg uit te kammen, en buiten twee incidentele gevallen (waarvan 1 voor een heel select gezelschap) geen Grijskopspechten. De bossen in Limburg zijn nationaal de best en meest geinventariseerde. Draaihalzen daar in tegen, ach wat moeite en je vind er wel een in Limburg.
M.v.g., Justin Jansen


Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op september 21, 2009, 14:29:05 PM
Nou Herman, de kans op een Draaihals is, zeker bij gericht zoeken einde april/begin mei en/of einde augustus/begin september, vele, vele malen groter dan die op een Grijskopspecht ook al kun je het geluid ervan dromen........
Beetje zwart wit.
Natuurlijk probeerde ik Davey op iets andere gedachten te brengen...
Het gaat om nu, met doortrekkers , niet om territoria , daar moet je immers vreselijk je best voor doen om ze te vinden. Mijn ervaring met draaihals in 't najaar is altijd een toevalstreffer . Ga je gericht zoeken ....mmwhaa...verdomd lastig hoor.

Ach , wat Grijkopspecht betreft .  Davey ,moet niet de moed  opgeven. Want  Jura , Vogezen , Zwarte Woud en bossen rond Gerolstein ( Eifel), ze zitten er, en Limburg zit behoorlijk dichtbij . Sterker , ze komen en moeten er gewoon zitten.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

dead_groom

grijskop heb ik er buiten gelaten omdat dat zo'n zeldzaam geval is dat ik een ontmoeting daarmee erg onwaarschijnlijk is. uiteraard blijft het met de meeste vogels wel een kleine kwestie van geluk.
geluiden herkennen vind ik nogal erg moeilijk vooral die van spechten. al zit ik niet zo heel erg in de geluiden van vogels, dat is  oornamelijk ervaring en dat heb ik nog lang niet. maar goed, gewoon blijven proberen en vooral niet opgeven, weten waar en waneer je het beste kan zoeken wil nogal helpen maar een garantie is het natuurlijk nooit.
als ik er ooit een vind laat ik het natuurlijk wel weten;)

ik had trouwens niet verwacht zoveel reacties te krijgen:) bedankt allemaal voor de informatie.
o en trouwens...hebben draaihalsen het hele jaar door hetzelfde kleed?
M.V.G.

Davey de Waard

Jan vH

Volgens mij zijn de verschillen wel heel klein, als ze er al zijn. De Draaihals ziet er het hele jaar het zelfde uit.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Ha Davey, zie hieronder nog wat nuttige info van Frank. En als je er een ziet, bindt 'm vast en bel me ;) De enige die ik ooit zag, ontdekte ik onwaarschijnlijkerwijs vanaf een volbepakte fiets, zittend in een boompje (de draaihals) in Zuid-Spanje ...
Citaat van: frankneijts op augustus 27, 2009, 22:51:47 PM
Dit is inderdaad een jonge Draaihals en die veelvuldig roepende 'Torenvalk' zou best eens pa of ma Draaihals (ze 'zingen' allebei!) kunnen zijn geweest! Voor het verschil kun je best even naar de geluiden luisteren Betty, de verschillen zijn te subtiel om schriftelijk uit te leggen. Zoals je inmiddels begrepen hebt is een broedgeval in NL tegenwoordig erg zeldzaam dus wees er maar zuinig op..........

Dat het een jonge vogel is is o.a. te zien aan die gele mondhoeken maar ook aan het pluizige, niet strakke verenkleed (goed te zien op sommige foto's hier), de wat kortere staart en vleugels, de minder duidelijk getekende onderzijde (hier meer en duidelijker "chevrons" bij adult). Sowieso is de donkere tekening in het verenkleed wat minder markant (minder zwart, meer grijs) dan bij adult. Ook de iriskleur kan een aanwijzing zijn: bij jonge vogels grijsachtig, bij adult bruin tot zelfs opvallend
roodbruin (zie plaatje van 2 voorjaarsvogels).

Op trek zijn Draaihalzen vooral op de zandgronden en aan de kust echt niet zo zeldzaam: zowel ringers als 'gewone' vogelaars weten er op de goeie plekken en in de goeie tijd van het jaar vaak méér dan 1 op 'n dag te scoren. Een paar zaken kunnen helpen:
* Weten waar je ze moet zoeken: open droge, beetje kale plekjes (ze zoeken mieren) niet te ver van dekking (struiken, lage bomen) waar ze bij gevaar meteen in vluchten. Maar ik (nou ja. m'n hond..)vond ook wel 's een vers dood exemplaar op de stoep voor mijn huis en ik woon midden in Eindhoven.....
Als je eenmaal ergens n Draaihals hebt gevonden loont het de moeite daar het volgende voor- en/of najaar opnieuw te gaan zoeken: Draaihalzen zijn dikwijls trouw aan bepaalde rust- en fourageerplekken tijdens de trek. Zoek ook verder als je er 1 hebt: er kan er best nòg 1 zitten!
* Weten wanneer je ze moet zoeken: je hebt de meeste kans 10 dagen vóór of na 1 mei en idem vóór of na 1 september.
* Weten waarop je moet letten: veruit de meeste waarnemingen van Draaihalzen betreffen van de grond wèg en struiken/bomen ìn vliegende vogels. Hoewel familie van de Spechten heeft een Draaihals niks spechterigs als-ie van de grond opvliegt: het lijkt eerder een grote dikke, vaalbruine 'zanger' met een lange staart. Als je geluk hebt zie je meteen de zwarte rugstreep, anders kan het voor een onervaren vogelaar nog wel eens puzzelen zijn.
* Draaihalzen roepen in principe niet tijdens de trek i.t.t. wat sommigen schijnen te denken. In de herfst al helemaal niet en in het voorjaar maar heel af en toe. Behalve uiteraard als het gaat om een territoriumhoudende vogel of 1 die daar voor door wil gaan. Als die echter het hele voorjaar en een stukje van de zomer blijft roepen is het zeer waarschijnlijk een ongepaard beestje. Immers worden Draaihalzen gewoonlijk zwijgzaam zo gauw er eieren zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Zelf een Draaihals vinden hoeft, met name als je strategisch vogelt, niet zo'n probleem te zijn.
Ga met regelmaat in de goede tijd (eind april tot globaal half mei) of half augustus-half september op goede plekken zoeken. Je kunt ze in feite overal tegenkomen. Zelf vind ik de periode half augustus-half september het best. Ik heb o.a. goede ervaringen op de Maasvlakte en op industrieterrein Hessenpoort in de laatstgenoemde periode. Kale/zandige terreinen met wat struikjes bij elkaar zijn goed. Maar ze kunnen in de trektijd ook gewoon in stadstuinen opduiken! Voor dit jaar ben je vermoedelijk te laat.
Succes.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

dead_groom

allemaal heel erg bedankt voor jullie tips en reactie's:)
wel jammer dat ik nou een tijdje moet wachten voor mijn kansen weer toenemen.
maja, wie weet wat ik in die tijd allemaal tegenkom;)
M.V.G.

Davey de Waard

Folkert Jan

eemshaven begin mei had ik er nog 1tje en naar horen/zeggen worden ze daar elk voorjaar wel gezien.

en die grijskopspecht wordt die niet standaard onder embargo gezet?
Hoe zit het dan met drieteenspechten? wordt daar wel eens naar gezocht?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: rnbflavour op september 24, 2009, 09:48:47 AM
eemshaven begin mei had ik er nog 1tje en naar horen/zeggen worden ze daar elk voorjaar wel gezien.

en die grijskopspecht wordt die niet standaard onder embargo gezet?
Hoe zit het dan met drieteenspechten? wordt daar wel eens naar gezocht?

Folkert, naar Drieteenspecht kun je niet zoeken, omdat het een standvogel is in het midden-europese en de noordelijke populatie maar weinig trekbewegingen vertoond, met maar een incidenteel geval in Noord-Denemarken in de afgelopen jaren.
Grijskopspecht kent een vogel in Oosterbeek welke hier 2 jaar zeker zat (voorjaar/zomer) en een vogel in Brunssum welke hier ook 2 jaar zat geloof ik. De rest waren 1 dags beesten.

Eemshaven heb ik ik tot 8 Draaihalzen op een dag gezien (dacht ik, exact aantal zit hier ergens in de databank)...
M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

Zeg nooit nooit! Staat Grijskop dan als trekker bekend?

Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op september 24, 2009, 10:05:57 AM
Citaat van: rnbflavour op september 24, 2009, 09:48:47 AM
eemshaven begin mei had ik er nog 1tje en naar horen/zeggen worden ze daar elk voorjaar wel gezien.

en die grijskopspecht wordt die niet standaard onder embargo gezet?
Hoe zit het dan met drieteenspechten? wordt daar wel eens naar gezocht?

Folkert, naar Drieteenspecht kun je niet zoeken, omdat het een standvogel is in het midden-europese en de noordelijke populatie maar weinig trekbewegingen vertoond, met maar een incidenteel geval in Noord-Denemarken in de afgelopen jaren.
Grijskopspecht kent een vogel in Oosterbeek welke hier 2 jaar zeker zat (voorjaar/zomer) en een vogel in Brunssum welke hier ook 2 jaar zat geloof ik. De rest waren 1 dags beesten.

Eemshaven heb ik ik tot 8 Draaihalzen op een dag gezien (dacht ik, exact aantal zit hier ergens in de databank)...

Ik meende dat die drieteenspechten ook wel eens in duitsland zaten. en volgens mij zijn er hier in nl standvogels geweest die verder weg komen (rotskruiper en blauwe rotslijster bv)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

#15
Drieteenspechten (alpinus) broeden (zeldzaam) in Duitsland Folkert Jan en de broedgebieden in het uiterste zuiden sluiten netjes aan op de Zwitserse en Oostenrijkse/Tsjechische. Zoals Justin al zegt is alpinus een tamelijk strikte standvogel. De nominaat (Scandinavië en verder oostwaarts) vertoont meer trekbewegingen (wordt in de trektijd soms vliegend over de Botnische Golf en Baltische Zee gezien) die deels hun oorsprong hebben in de taiga van Siberië (vastgesteld aan de hand van vleugelmaten). Desondanks dat en het feit dat de dichtstbijzijnde broedgebieden in Zweden relatief dichtbij de noordpunt van Denemarken liggen, is de soort daar erg zeldzaam (8 gevallen tot 1990 kon ik zo gauw vinden).

Grijskopspecht is (nog) meer een uitgesproken standvogel waarvan echter in Scandinavië soms semi-trekbewegingen worden geconstateerd langs de Botnische golf die over soms enkele 100-en kms gaan. Ringterugvangsten hebben dispersie-achtige bewegingen van vooral jonge vogels aangetoond die ook soms over 100-en kms gingen. Maar tot 1990 was de soort nog nooit in Denemarken waargenomen ondanks dat Grijskoppen in het uiterste zuiden van Noorwegen en in Midden-Zweden broeden.

Blauwe Rotslijster is deels trekvogel (ook de ZW-Europese populatie!) en Rotskruiper verlaat in de herfst het (hoog-)gebergte en zwerft dan soms over (zeer) grote afstanden in/naar lager geleden gebieden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Duidelijk,

maar toch denk ik dat er ooit wel eens een drieteenspecht ergens in een mooi drenths woud gevonden wordt  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ingridt

#17
Ik kan je aan de draaihals niet helpen maar kom in het voorjaar een bakkie koffie doen en de zwarte specht krijg je kado.. Tenminste normaal zijn ze dan in de tuin een nest aan het hakken ... Heb hele mooie filmpjes maar het online zetten valt nog niet zo mee... Geef een gil in het voorjaar. dan zie je net iets meer van de zwarte specht.... De draaihals heb ik zeker weten even gezien toen ik een wandeling maakte met de honden 1 week geleden , daarna niet meer gezien.. Ik wil best zeggen waar  (omgeving witholland ven) maar heeft geen nut want ik ga al een week met mn camera die kant op :-(   

laatvlieger

Draaihalzen waren ook altijd mijn probleem. Nu heb ik er toch al meerdere gezien, maar ze blijven lastig. Ik heb het idee dat het grootste probleem met doortrekkers is, dat ze vaak maar kort op exact dezelfde plek zitten. Twitchen is dus volgens mij niet zo makkelijk, tenzij je toevallig toch al in de buurt was.
Beter kun je dus in het voorjaar of najaar op de goede plekken zijn (zoals hierboven beschreven) en daar gewoon enkele dagen tijd aan te besteden. Op plekken met veel vogelaars maak je uiteraard meer kans omdat zij ook zoeken.

Overigens zijn het wel zeer gave beesten! Ik heb er op de ringbaan ook twee mogen aanschouwen en dan begrijp je pas waarom ze eigenlijk zo heten!
Ik heb er op mijn weblog ook een stukje over geschreven, ook over de irritatie dat het mij maar niet lukte een draaihals te zien te krijgen:
http://birdboredom.blogspot.com/2008/09/wryneck-jynx-torquilla.html

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Wil in dit verband toch nog 's benadrukken wat ik al eerder opmerkte:
Draaihalzen kunnen nogal honkvast zijn: bijv. bij Budel-Dorplein en op de Strabrechtse heide zijn verschillende plekjes elk voor- en/of najaar vaste prik mits er niet teveel veranderd is aan structuur en vegetatie. Sterker: goed zoeken op die vaste plekjes levert niet zelden méér dan één exemplaar op! Zeker in het najaar kunnen sommige van die vogels wel degelijk getwitcht worden omdat ze dagenlang aanwezig zijn (of er zit elke dag een andere maar dat betwijfel ik toch...).
Draaihalzen zijn echter tamelijk voorzichtig (want echt schuw zijn ze denk ik niet) en verdwijnen bij nadering snel in de vegetatie (struik of boom) waar ze dan 'stokstijf' blijven zitten en zo 'versmelten' met tak of stam. Vermoedelijk wordt een snel van pad of open plek verdwijnende Draaihals door de meeste vogelaars niet als zodanig herkend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'