Hoofdmenu

2 libellen

Gestart door knabenkraut, juli 02, 2006, 14:04:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

nr 1 platbuik?
groetjes,
Dini

knabenkraut

nr 2 een heidelibel?
groetjes,
Dini

Goyatlah

Klopt allebei. Pootjes van nr 2 lijken zwart en dan dus Bloedrode Heidelibel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

knabenkraut

Bedankt, Goyatlah.
groetjes,
Dini

JohnvR

Kan 2 ook een man Geelvlekheidelibel zijn? Volgens mij zie ik wel een geel streepje op de poten (wellicht een uitvergroting?) en ook grote gele vleugelvlek (vleugel links). De zwarte zijkant van het achterlijf is ook kenmerkend.

knabenkraut

hierbij enkele vergrotingen om duidelijkheid te krijgen.
groetjes,
Dini

knabenkraut

de pootjes
groetjes,
Dini

JohnvR

Tja, achterlijf lijkt op geelvlek, maar pootjes lijken zwart. Pootjes lijken me doorslaggevend? Nog een foto onder een andere hoek / belichting?

Goyatlah

Denk dat de schaduw het beeld vertroebeld, en pootjes lijken nog steeds zwart  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Zwarte pootjes, dat had Goyatlah meteen al goed gezien. :duim:  

knabenkraut

Jammer genoeg heb ik geen andere foto's kunnen maken vanuit een andere hoek. Deze zat aan de rand van een vijver. Maar ik geloof dat jullie er al uit zijn.
Ik kan hem invoeren als bloedrode heidelibel?
groetjes,
Dini

kroonp

Ik denk dat het een geelvlek heidelibel is.
Ik zie een heleboel gele aderen op de vleugels, heeft een bloedrode niet, komt volgens mij ook niet door het licht of zoiets.
En verder lijkt mij dat het achterlijf van een bloedrode heidelibel toch wel meer knotsvormig is.
Groet

Peter Kroon

knabenkraut

Hier nog een gecropte foto van de vleugels. Misschien dat dit voor jullie duidelijkheid geeft.
groetjes,
Dini

Goyatlah

Ik citeer uit de Libellengids:

CiteerDe Bloedrode heidelibel is door de zwarte poten met weinig andere heidelibellen te verwarren. De bovenkant van het borststuk is bruin, zonder lichte schouderstrepen. Het pterostigma is bruin tot (rood)bruin en in de vleugels zit een kleine, geeloranje basisvlek. De bovenzijde van de ogen is bruinrood. Op de rugzijde van S8 en S9 zit een opvallend, scherp begrensd, zwart lengtestreepje dat zelden verbonden is met de zijstreep.

Volgens mij zijn al deze kenmerken op de foto's te zien...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

#14
Poten zijn niet helemaal zwart. Kijk op de uitvergroting maar is goed naar de poten. Zijn toch duidelijk licht gekleurd lijkt mij. Poten zijn een beetje lastig uit elkaar te houden, maar op iedere poot aan deze kant van het borststuk is wel iets lichts te zien, dat zeker niet wordt veroorzaakt door het licht. Je ziet het vooral goed als je de foto wat lichter maakt, of als je het beeldscherm wat licher zet.

De poten zijn dan misschien lastig te zien, maar het andere kenmerk, de gele vlek in de vleugels is wel heel duidelijk. De bloedrode heidelibel heeft een kleine geeloranje basisvlek. Dit geel is duidelijk toch wel wat meer dan een kleine basisvlek. Het geel loopt helemaal door naar de achterkant van de vleugels! Ook op de voorvleugels zit behoorlijk wat geel. Kan dus nooit bloedrode zijn of andere heidelibel zijn.

De tekening en vorm achterlijf kloppen ook precies voor een geelvlekheidelibel. Bij bloedrode heidelibel is het achterlijf knotsvormiger en ook minder zwart. Als je foto/beeld lichter maakt zie je ook dat het zwart op het achterlijf geen schaduw is.

Ik weet 100% zeker dat dit een mannetje geelvlekheidelibel is.
Groet

Peter Kroon

Xenior1976

Mag ik dit topic misbruiken om mijn onzekerheid weg te halen?
Wat maken jullie dan van deze? :rolleyes:



Vr Gr, Ro.

Goyatlah

Mannetje Geelvlek: gele strepen op de poten, en uitgebreide gele vlekken. Donkere streep onder het achterlijf is op deze foto ook duidelijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Xenior1976

Okee, dat dacht ik al. Ook een keer leuk om te zeggen. Dan heb ik het vrouwtje ook vastgelegd.
Bedankt! :)

Vr Gr, Ro.