Hoofdmenu

Pantsertjes

Gestart door Goyatlah, juli 02, 2006, 00:34:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Allemaal L.sponsa? Heb het idee bij de vrouwtjes, maar bij de mannetjes heb ik wat twijfels...
Op dit terreintje (Appelbergen, Groningen) heb ik vorig jaar zowel sponsa als viridis waargenomen, niets anders.

Vrouwtje 1
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Mannetje 1
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Vrouwtje 2
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Mannetje 2 (heb hier div. closeups van)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Vrouwtje twee doet me aan virens denken. Gele schouderstreep en wit langs het pterostigma. Maar eignelijk moet je daarvoor de achterkant vna de kop zien.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Moi Roy

heb nog wat met PS gerommeld. Heb zelf niet het idee van virens-vrouwtje:
beestje had normaal postuur, daarnaast zou volgens de veldgids L.v.vestalis een zwarte vlek op de 2e schoudernaad moeten hebben, en die heeft ze volgens mij niet. Heb vorig jaar op dezelfde plaats overigens ook geen virens waargenomen.

Bij het 2e mannetje had ik het idee van L.dryas. (Mn door de achterlijfssegmenten, maar twijfel daar nu aan, ook de S2-tekening lijkt niet te kloppen).

Houd het op dit moment op alle 4 L.sponsa

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Hier crops van het 2e mannetje
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Mijn mening:
vrouw 1: gewone (sponsa), lichte zijkant halsschild
man 1: Ik neig naar tang (dryas) op basis van S2, maar ik vind het lastig te zien...ik durf niet met zekerheid te kiezen.
vrouw 2: ik dacht hetzelfde als roy, maar het achterhoofd lijkt op de zoom niet licht. Bovendien is voor een beest dat al ietsje verder is uitgekleurd (zoals deze), de schouderstreep misschien nog iets aan de brede kant voor virens. Als het achterhoofd inderdaad donker is: sponsa (halsschild)
man 2 neig ik ook naar sponsa - onderste achterlijfsaanhangsels wel naar elkaar gebogen, maar volgens mij geen tang. S2 lijkt niet goed.
Groeten,
Johan

Goyatlah

#8
Nog een bewerking (van het eerste mannetje). Ga hierbij voor dryas (S2 2/3e blauw, 1/3e groen, en vierkant, ook achterlijfsaanhangselen lijkt te kloppen - hoewel ik daar geen gif op durf in te nemen).
Rest denk ik toch allemaal sponsa. Heb op het gebiedje vorig jaar geen virens gezien, en uitgekleurde virens mannetjes herken ik wel (ook zijn ze ieler in het voorkomen, waren deze geen van allen, normaal pantser voorkomen)

Dus houd het op dit moment op 3x sponsa en 1x dryas.
Bedankt voor jullie reakties, heb weer wat bijgeleerd  B)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

bjornvanlieshout

Wauw, Mannetje twee is echt een prachtige foto! Die kom ik vast elders ook nog wel eens tegen ;)

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Goyatlah

Zie nu net dat de fotobewerking bij mn vorige reply niet was meegekomen, heb ik nu gewijzigd. Lijkt me aan de hand hiervan tangpantser.

@Bjorn, dacht eerst dat je het over mannetje 1 had, en dat soort sarcasme ken ik eigenlijk niet van je. Maar ook foto van mannetje 2 vind ik persoonlijk ook niet erg bijzonder. Heb vorig jaar betere gemaakt, en ben dat zeker ook dit jaar van plan...  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's