orchis en nog iets roze

Gestart door carootje, juli 02, 2006, 00:27:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

carootje

Begin juni kwam ik velden vol van deze orchis tegen. Ik heb nog zelden eerder orchideën gezien, en zeker geen velden vol. Welke is dit aub?



En gisteren heb ik deze plant gezien.


In eerste instantie dacht ik aan een paarse dovenetel, maar de kleur is niet goed en de bloempjes te klein. De kleur is wat donker op de foto dan in werkelijkheid omdat de foto in de avond gemaakt is. Het is in ieder geval roze, en geen lila of paars zoals de dovenetel. De steel is wel vierkant, het blad voelt als dovenetel en heeft dezelfde vorm en het stond tussen de brandnetels. De bloemen zijn heel anders, ook de plaatsing.
Ik heb er eerst overheen gekeken, maar ik kwam hem tegen tussen de foto's. Het is langs een beek, ik denk geen tuinafval maar je weet maar nooit.

Alvast bedankt,

Caro

Windekind

Bij de bovenste denk ik Rietorchis, maar blijft lastig zonder de hele plant te zien en vanaf foto.
Onderste is Bosandoorn.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

carootje

#2
Dank je. :)  Bosandoorn had ik vanmorgen ook uitgezocht, had ik nog nooit gezien.  Blij dat jij mijn vermoeden bevestigt.

Van de orchis zal ik nog een foto bijvoegen.

carootje

En deze orchis stond in hetzelfde veld, maar of het dezelfde orchis is weet ik niet. De kleur is donkerder ook al was het in de volle zon. Een vriend noemde het muggenorchis, maar hij is ook een leek.

Alvast bedankt, Caro

Hinko

Nou, het is iig geen Muggenorchis. Ik hou het op Rietorchis
mvgr, Hinko