Spons/zakpijp

Gestart door nielsyese, september 21, 2009, 08:44:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo, weet iemand welke spons/zakpijp dit is? Overigens in zout water.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nielsyese

#1
Het is de broodspons.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Silvia Waajen

Hoi Niels Jan,

Ik denk dat dit de Paarse buisjesspons, Haliclona xena is.  Deze is niet altijd paars zoals de Nederlandse naam doet vermoeden. Aan de uiteinden van de buisjes zitten de uitstroomopeningen van de spons. Ze komen voor in ondieper water.

De gewone broodspons is anders gevormd en groeit in een laag over de ondergrond. Ze kunnen ook buisjes vormen met uitstroomopeningen maar deze zijn niet zo nadrukkelijk aanwezig als bij de paarse buisjesspons en staan grilliger over de spons verdeeeld.

Groeten Silvia

nielsyese

Dus toch. Ik vond het al een vreemd exemplaar en had hem eerst al weggezet als Haliclona xena. Ik had deze echter eerder gezien in de paarse variant en ging daardoor twijfelen aan de naam. Na wat zoekwerk in verschillende boeken en op internet bleef de broodspons over, die ik kende (zij het in een andere vorm) van aangespoelde stukken op het strand. Het blijft een moeilijke materie, die sponzen. Het is een beetje een onbekende wereld, en dat maakt het interessant. Ik voer hem in als Haliclona xena.

P.s. Overigens heb ik nog een zelfde soort spons (zie foto), die ik samen met botrylloides heb gespot en die vooralsnog geen naam heeft. Ik neem nu aan dat dit ook de Paarse buisjesspons is.
Groeten,
Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Margreet Kwh

Hoi Niels-Jan,

Hier is een leuke site met info over sponzen en nog veel meer: http://www.anemoon.org/anemoon/soortinformatie/sponzen/haliclona_xena/

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Silvia Waajen

Hallo Niels Jan,

Op de tweede foto is inderdaad ook de paarse buisjesspons te zien.

Groeten Silvia