adder kan dat?

Gestart door Esther, september 21, 2009, 00:45:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik woon in veengebied, vandaag heb ik een grote ringslang gemeld.
Volgens mij zijn er hier geen waarnemingen van adders.
Mijn slang was wel goed trouwens, was echt een ringslang, maar er is een boer die vertelde dat hij van de week een adder had gespot. Niet de eerste keer dat ik hoor dat er adders zitten hier. Ik kan ze natuurlijk niet melden, ik heb ze zelf niet gespot. Hoe moet je het doen als je denkt dat ze er zijn? Ik kan aan de boer de lokatie vragen maar dan stel dat er echt adders zijn hier? Kan ik dat ergens melden om te vragen of het is te controleren door SBB ofzo?
Ik denk dat als er adders zijn dit een nieuw leefgebied zou kunnen zijn door de aanleg van het natuurgebied? Op verspreidingskaartje bij adders is het haast aangrenzend, maar niet helemaal. Ik durf niet de adder in te voeren maar de waarnemingen die ik hoor lijken me redelijk betrouwbaar omdat de boeren hier de ringslang ook wel kennen. Kortom, wat kan ik doen?

Esther

Tim Asbreuk

Je kunt bij RAVON eens kijken hoe het daar zit met de verspreiding die kaartjes zijn waarschijnlijk vollediger als op wrn.nl
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Esther

Goed idee Tim, daar had ik niet aangedacht. Bedankt!!

Esther

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Esther

Inmiddels gekeken bij Ravon, het zou dus best kunnen, ik zal ze straks een mail sturen. Ik denk haast als ik dat kaartje zie er eerder waarnemingen zijn gedaan hier in het gebied, of in ieder geval wel heel erg dichtbij.

Groeten Esther

Edit; Wim in de Rottige Meente

Jelger

Beste Esther,

nog geen mail gezien maar ik reageer hier alvast. Uit het gebied wat je noemt (Rottige Meente) zijn bij RAVON geen waarnemingen van adder bekend. De ringslang is er wel een (algemene) soort. De kaartjes bij RAVON zijn grofschalig waardoor het kan lijken dat de soort ervoor komt. De bekende locaties liggen echter nog op minimaal 5 km. Het habitat lijkt mij in eerste instantie ook niet geschikt voor adder maar er zitten in Friesland op een andere locatie ook adders op laagveen (uniek in Europa!).

Wij zullen slechts waarnemingen accepteren met duidelijk bewijs materiaal in de vorm van foto's. Het komt vaak voor dat mensen adders melden op zeer onlogische locaties waar wel ringslang voorkomt. RAVON heeft het verspreidinsgebied van de adder (een relatief makkelijk waarneembare soort) zeer goed in beeld. Nieuwe locaties zouden zeer bijzonder zijn, meestal gaat het om verkeerde determinaties.

maar goed, als je bewijs kunt vinden ....

met vriendelijke groet

Jelger Herder
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

Esther

He Jelger, wat raar dat de mail er niet is, ik heb hem gestuurd naar kantoor at ravon.nl misschien is dat niet de juiste adressering?
Ik zal zeker op gaan letten of ik zelf adders spot en foto s maken als ik er echt een tegen kom.

groeten Esther

wimtegels

Hoi Jelger,

Hoe overtuigd zijn jullie er eigenlijk van dat jullie een redelijk vlakdekkende inventarisatie hebben?

Vroeger hebben wij met Ton Lenders met hele groepen waarnemers in linie gebieden uitgekamd om zoveel mogelijk adders te vangen, en te identificeren, waarna ze weer los gelaten werden.

Het kan best zinvol zijn dergelijke akties ook eens uit te voeren in mogelijke addergebieden, of uit gebieden waar met enige maat twijfelachtige waarnemingen komen.

Ik ken het gebied niet, maar waarom zou laagveen niet of minder geschikt zijn voor adders?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grabbelton

Hallo,

mijn ervaring met 'adder waarnemingen van horen zeggen' is dat je deze zeer voorzichtig moet behandelen. Hier rond Amsterdam, waar toch echt alleen maar de ringslang voorkomt, worden slangen heel vaak adder genoemt - ook al hebben ze een duidelijke gele ring. Ook mensen met interesse in natuur maken deze fout regelmatig. In gebieden waar geen slangen voorkomen krijgen hazelwormen vaker het predikaat adder opgeplakt. Reptielen zonder poten worden dus al snel adder genoemd.
Daarnaast zijn adders relatief makkelijk aan te tonen en is de verspreiding in Nederland tot in detail bekend en zou een populatie in de Rottige Meente niets minder dan een heuse sensatie zijn.
Aangezien de komende maand zeer geschikt is voor het waarnemen van slangen in de nabijheid van hun winterverblijf zou je de komende periode in het bewuste gebied kunnen zoeken naar slangen en/of slangenhuiden op de wat hogere en drogere delen van het terrein.

vriendelijke groet,

Ingo Janssen

RAVON Meetnet Reptielen
Ingo Janssen

Esther

Ik ga zeker zoeken, maar kan alvast wel iets meer informatie geven. Ik heb het net ook aan de beheerder gevraagd of er bij hem misschien meldingen gedaan zijn maar ook bij hem zijn geen waarnemingen bekend van adders in dit gebied, het zou dus erg goed kunnen dat alles wat er uit ziet als een slang  voor een adder aangezien wordt. Ringslangen zijn hier wel veel. Ik denk ook dat het onjuiste determinaties zijn.

groeten Esther

wimtegels

Je moet inderdaad heel voorzichtig zijn met waarnemingen "van horen zeggen".
Die moet je echt niet als zekere waarneming gebruiken.
Het kan vaak wel aanleiding zijn om eens in een onverwacht gebied te gaan zoeken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jelger

Even in chronologische volgorde:

@ Esther, als je je mail naar kantoor@ravon.nl hebt gestuurd is deze waarschijnlijk wel aangekomen maar niet naar mij doorgestuurd maar naar 1 van de andere medewerkers.

@ Wim,

vlakdekkend is het natuurlijk niet. Zo hebben we op de veluwe niet uit ieder km-hok waarnemingen terwijl we er wel vanuit gaan dat ze in die km-hokken zitten (ingesloten door km-hokken waar wel waarnemingen uit zijn). We verzamelen echter al zeer lang waarnemingen en de gebieden waar adders voorkomen hebben we goed (waarschijnlijk geheel) in beeld. Een nieuw gebied voor adder zou dus erg spectaculair zijn. De adder is ook een makkelijk waarneembare soort, als deze in een gebied zit wordt hij ook gezien en gemeld. Gladde slang bijvoorbeeld leeft veel meer verborgen en voor die soort zouden er nog aanvullende gebieden kunnen opduiken, zoals een paar jaar terug in overijssel.

Wat betreft het laagveen. De adders hebben droge plekken nodig voor de overwintering. Daarnaast zijn ze warmteminnend en hebben ze warme droge zonplekken nodig op korte afstand van vochtige plekken. Dit vind je wel op de zandgronden (heuveltjes, vennetjes) en vrijwel niet in het laagveen.

Groeten Jelger

Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

Esther

Citaat van: Jelger op september 22, 2009, 12:33:17 PM
Wat betreft het laagveen. De adders hebben droge plekken nodig voor de overwintering. Daarnaast zijn ze warmteminnend en hebben ze warme droge zonplekken nodig op korte afstand van vochtige plekken. Dit vind je wel op de zandgronden (heuveltjes, vennetjes) en vrijwel niet in het laagveen.

Groeten Jelger

Ik weet nu in ieder geval op welke plekken ik kan gaan zoeken, ik weet namelijk niet veel van adders, maar droge plekken die zijn hier beslist. Mijn huiswei is in de winter nat, op de ribben zelf achter mijn huis blijft het de hele winter echt heel droog!!
Die boer heeft de adder daar ook gezien, als het echt een adder was dan. Ik zal er vanmiddag eens op uit gaan. Hebben adders ook zeg maar iets van houtopslag nodig om te schuilen, die plekken zijn er ook. Meeste plekken zijn juist erg open maar er liggen wel stapels hout.

Esther

Jelger

In deze tijd van het jaar zullen de adders al in de buurt van hun overwinteringsplekken te vinden zijn. Dit zijn vaak de hoger gelegen delen. Het liefst op een helling (zodat ze in het voorjaar goed en snel kunnen opwarmen). Bijvoorbeeld een verlaten konijnenburcht. Ringslangen maken meer gebruik van houtstapels om op te zonnen, in te schuilen en soms zelfs om eieren in rottend hout af te zetten. Adders zul je niet vaak in houtstapels vinden, vaak op open plekken tussen de vegetatie of in pollen pijpenstrootje of pitrus. Wel vaak in de buurt van opslag (jonge boompjes, struiken etc) voor dekking maar ook voor de thermoregulatie.

Maar zoals ik al eerder aangaf, verwacht ik niet dat er adders in het gebied zitten en vermoed ik dat de algemeen aanwezige ringslang voor verwarring heeft gezorgd.

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

Esther

Door eens flink navragen blijkt de slang volgens de boer bruinzwart, hij heeft niet gerept van zigzagpatroon.
Beest kwam ie tegen met snoeien en lag in de zon, hij/zij ging happen omdat ie schrok denk ik.
Ik ga voor een ringslang maar zal blijven zoeken. Mij lijkt een adder echt niet waarschijnlijk.

Esther