Hoofdmenu

Vergeten wikke?

Gestart door Grada Menting, juli 01, 2006, 22:12:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Citeer
CiteerIk heb zojuist op de site van waarneming.nl gekeken naar de gegevens over Vergeten wikke. Het is een zooitje. Van de blaadjes staat er dat die tenminste 5 mm breed moeten zijn (waarbij verwezen wordt naar Heukels). Terwijl in Heukels' Flora (23e druk) toch echt staat dat de blaadjes 3-6 mm breed zijn. Nee, gooi die site maar weg en ga of blijf Heukels' Flora (23e druk) gebruiken.
Hoi Nico,

Je hebt gelijk dat er een foutje in de kenmerken was geslopen. Ik heb het direct even hersteld. Een paar moderators zijn vrij recent begonnen aan de enorme klus om de kenmerken van planten te vullen. Dit is lastiger en tijdrovender dan je denkt. Ook zal het niet direct allemaal perfect zijn.

Maar ik vind het geen reden om deze site direct weg te gooien. In de Heukels staan ook wel eens foutjes en deze gooi je toch ook niet direct weg? Of wel soms?

Toch denk ik dat het overzichtelijk samenbrengen van kenmerken erg verhelderend kan werken en wat toevoegd. Vooral bij de genoemde wikkes, waar ik de onvolprezen Heukels toch niet vind uitblinken in helderheid.

Ik heb altijd geleerd en ondervonden dat je bij determinaties naar meer dan één kenmerk moet kijken. Als je deze wikkes alleen gaat onderscheiden op basis van de breedte van de deelblaadjes ga je onherroepelijk fouten maken.

Zo vond ik een tijdje terug een V. sativa met deelblaadjes van 6mm breed. Er zaten nog geen rijpe vruchten aan dus met de Heukels kwam ik er niet uit.
Dag Hinko,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal de site nog niet weggooien, maar bewaren en in voorkomende gevallen raadplegen.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.