Hoofdmenu

Bij

Gestart door nielsyese, september 21, 2009, 19:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo, weet iemand welke bij dit is? Op kruiskruid.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Stijn Schreven

Ik vind em heel moeilijk. Volgens mij is het een mannetjesbij, maar de vleugeladering staat er niet goed op, dus het genus is lastig te bepalen. Heb je nog meer foto's?
Ik twijfel tussen Colletes, Andrena en Lasioglossum. Voor Andrena's is het een beetje laat, en voor Lasioglossum vind ik deze iets te dik, dus ik neig naar mannetje Colletes. Alleen ben ik nog niet heel bekend met dit genus.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

nielsyese

Hier nog een foto waarop de vleugeladering iets beter is te zien. Die was ik vergeten te uploaden. Voor de rest heb ik geen foto's.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Stijn Schreven

#4
Kijk, daar kan ik wat mee. Het is een Lasioglossum mannetje. Met de Genustabel van Dries Laget kun je hem misschien zelf ook determineren tot dit geslacht (zie hier: http://www.solitairebijen.ugent.be/Downloaden/TabelGenus.pdf). De kenmerken zijn:
- 3 cubitaalcellen, waarvan de 2e duidelijk kleiner dan 3e (net te zien op foto)
- radiaalcel het breedst in eerste deel
- basaalader onderaan duidelijk gebogen
- antennen zonder fluwelen vlekken (verschil met mannetjes bloedbijen Sphecodes)
- tergietbasis met haarvlekken

Ik heb het voor de duidelijkheid even aangegeven in je foto's. Determinatie tot op soort gaat bij dit geslacht niet lukken vanaf foto.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

nielsyese

Dit vind ik nou een geweldige reactie :duim: Bedankt voor de verduidelijking met behulp van de foto's, daar leer ik een hoop van. Ik voer hem in als een Lasioglossum spec.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek