Hoofdmenu

Koppeling FLORON gegevens

Gestart door Hinko, september 17, 2009, 16:55:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik heb vandaag even met veel voldoening met de verspreidingskaartjes (planten) zitten spelen. Ik zie dat veel FLORON gegevens ontsloten zijn. Eindelijk! Ik beschouw het maar als een voorschot op de lang geleden beloofde Flora Atlas die maar nooit wil verschijnen. Ik heb nog wel 2 opmerkingen vragen.

1) ik merk dat niet al mijn waarnemingen die ik aan FLORON heb doorgegeven verwerkt zijn. Kunnen jullie aangeven welke wel / niet verwerkt zijn. (bijv tot 2005 ofzo)
2) Kunnen mijn waarnemingen die ik aan FLORON heb doorgegeven ook gekoppeld worden aan mijn account? Zodat ik ze zelf kan inzien en eventueel kan bewerken?
mvgr, Hinko

Raymond Creemers-RAVON

Dag Hinko

Er zijn nu ruim 12 miljoen FLORON gegevens geladen. Het archief van RAVON zit nu ook grotendeels in telmee (ruim een half miljoen records van reptielen, amfibieën en vissen). Ook de zoogdieren zijn voor een groot deel geladen. Het opladen gaat nu met grote aantallen tegelijk en het bestand groeit nu spectaculair snel.


WimV

Dag Raymond en Hinko,

De gegevens van Floron zijn geactualiseerd t/m 2005 en die staan in Florbase. Van daarna zijn het merendeel van de gegevens van vrijwilligers wel al ingevoerd in Florbase, maar daar is nog geen goede controle richting vrijwilligers op geweest en worden dus ook nog niet vrijgegeven. Hiermee moeten ze natuurlijk niet wachten totdat iedereen in een kist ligt, want dit duurt natuurlijk veel te lang.
En nu de tweede vraag van Hinko. Daar wordt in het algemeen nog geen antwoord op gegeven. Wij als DC's van FLORON zitten al vier jaar te vragen, roepen, zeuren om gegevens waaraan een eigen account gekoppeld kan gaan worden. En nog wel wat meer vragen over die NDFF. Dit gaat ooit wel gebeuren, maar waarschijnlijk pas na 2100 of zo. Het is uiterst frusterend voor ons als DC's om hier niet over te beschikken. Richting vrijwilligers zijn we nu eigenlijk gebonden via eigen databestanden of waarneming.nl. Het doorgeven van gegevens via telmee is eigenlijk gewoon weer 1-richtingsverkeer met dien verstande dat we vroeger nog wel konden terugkoppelen, maar nu dus al vier jaar dat niet meer mogelijk is. Uiterst frusterend, zeer ontmoedigend en een bedankje richting GAN hiervoor. Kortom, ik ben het tamelijk zat. Van alle kanten binnen het GAN/VOFF- gebeuren wordt geroepen dat het er aan zit te komen, maar dat roepen ze dus al jaren. Eerst zien, en dan pas geloven en verder tandenknarsend maar weer afwachten. M.a.w. Raymond geeft geen specifiek antwoord op de vraag van Hinko. Graag dit nog wel doen.

Een tamelijk boze DC van Floron. Ik spreek op persoonlijk titel, maar ik weet dat diverse DC's er net zo over denken.
Groetjes,
Wim Vuik

Ps; en Hinko, reken je niet al te rijk voor wat betreft die atlas!

Raymond Creemers-RAVON

Beste Wim

Het koppelen van je eigen waarnemingen aan je eigen account is een volgende stap. Dit wordt geregeld in het Natuur-ID, waarbij elke waarnemer zijn eigen natuurcode krijgt en de codes van de verschillende clubs aan elkaar gekoppeld gaan worden. Natuur-ID wordt in samenwerking met waarneming.nl opgezet.
Het tempo van de ontwikkelingen is niet altijd even goed zichtbaar voor waarnemers en coordinatoren, maar achter de schermen zie ik wel degelijk veel positieve ontwikkelingen. Ik kan je verzekeren dat er de laatste tijd hele grote stappen worden gemaakt met de NDFF en dat er vanuit veel partijen (o.a. de GAN, de VOFF en waarneming.nl) heel hard aan getrokken wordt. Het is echter een enorme automatiseringsklus, daarbij worden steeds nieuwe versies gemaakt die elke keer een vooruitgang betekenen. Ik heb getracht een positieve boodschap te laten horen over telmee en de NDFF.



RutgerB

Wim bedankt voor het inzicht in deze kwestie. Het kan me niet snel genoeg gaan. Sinds het ontstaan van Telmee was dat mijn grootste wens, maar kennelijk moeten er een aantal jaar lang stappen worden gezet. Alle begrip voor de juiste volgorde der dingen natuurlijk, maar je krijgt ook de indruk dat de prioriteit niet ligt bij 'wat de waarnemer wil'.

Corryabbink

#5
Natuurlijk ben ik het ook met Rutger, Wim en Hinko eens. Het kan niet snel genoeg gaan!
Zoveel jaren heb ik niet meer te gaan en voor die tijd zou ik graag mijn gegevens hier hebben. Het kan toch allemaal niet zo ingewikkeld zijn. Er zijn gegevens van waarnemers in omloop die reeds door jullie gebruikt werden bij allerhande klussen. Het moet toch een fluitje van een cent zijn om van, een bij Floron aangesloten, waarnemer alle gegevens op te roepen? Zo niet dan is er iets niet goed gedaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Maico Weites

#6
CiteerHet koppelen van je eigen waarnemingen aan je eigen account is een volgende stap. Dit wordt geregeld in het Natuur-ID, waarbij elke waarnemer zijn eigen natuurcode krijgt en de codes van de verschillende clubs aan elkaar gekoppeld gaan worden. Natuur-ID wordt in samenwerking met waarneming.nl opgezet.

Dat zou een hele mooie ontwikkeling zijn!!
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

RutgerB

#7
We zijn al weer wat maandjes verder en ik bemerk inderdaad heel wat gezette stappen. Voornamelijk op het niveau van afspraken met organisaties, over manieren van validatie etc. De NDFF groeit en groeit met historische gegevens. Heel mooi.

Probleem vind ik nog steeds dat een aantal zaken die waarnemers willen, en dat al vanaf het begin van Telmee, nog niet zijn gerealiseerd. Een vrij simpel iets als een streeplijst voor de planten zoals Koos nu ook aangeeft had er al vanaf het begin kunnen zijn. Ik neem aan dat er zelfs vrijwliigers zijn te vinden die mee (hadden) willen helpen dat te realiseren. Dat je je eigen gegevens uit bijv. de FLORON-bank ook aan je account worden gekoppeld is ook nog niet gerealiseerd. Dat moet toch vrij simpel zijn.

Mijn Floron-nummer is 2509. Bij deze het dringende verzoek mijn gegevens aan mijn account toe te voegen. Aangezien niet alles altijd vlekkeloos verliep bij doorgifte aan Floron (ook omdat ik op nogal wat manieren gegevens heb aangeleverd) wil ik wel eens zien/controleren of al mijn gegevens wel zijn doorgekomen. Dat is toch ook in het belang van de databank zou ik denken.

Ondertussen bemerkte ik dat mijn gegevens bij het Natuurhistorisch Genootschap Limburg ook naar het NDFF gaan binnenkort. Sterker nog; het NDFF neemt het beheer van die gegevens over. Heel fijn, maar dan lijkt me die koppeling echt noodzakelijk geworden. Of moet ik binnenkort met twee inlognamen werken?


Ineke

Beste Rutger,

Over je vraag wanneer streeplijsten worden geintroduceerd kopieer ik een een reactie uit een andere post: **We zijn op Telmee al langer van plan het invoeren van streeplijsten mogelijk te maken. Er zijn meer van dit soort specifieke wensen: het mogelijk maken van uploaden vanuit 'Klasse', het toevoegen van geluidsfragmenten, etc. 
Door tijdsdruk en beperkte menskracht kunnen we niet zo snel realiseren als we zouden willen. Het invoeren van streeplijsten staat redelijk hoog op de prioriteitenlijst, maar is een grote klus. In april lanceren we een nieuwe versie van Telmee (versie 3) met een aantal nieuwe functionaliteiten, maar de streeplijsten zitten daar nog niet bij. We streven ernaar om het in versie 4 mogelijk te maken om streeplijsten in te voeren. Dat wordt dan rond oktober 2010.**


Ook het koppelen van verschillende accounts willen we snel mogelijk maken. Het vergt wat uitzoekwerk om te kijken hoe 'eenvoudig' dat is: in de praktijk blijkt namelijk dat het vaak minder makkelijk is dan op voorhand gedacht wordt. De koppeling met Landkaartje (invoersysteem voor vlinders, libellen, reptielen en amfibieen) staat al klaar, dus daar kunnen we in ieder geval gebruik van maken.
Over het samengaan van het Natuurhistorisch Genootschap en de Nationale Databank Flora en Fauna: dat zoek ik even uit. Het is inderdaad zo dat alle Ecolog-gebruikers nieuwe accounts krijgen op een NDFF-invoerportaal (waarschijnlijk Telmee, maar er zijn ook andere invoerportalen). Ook hier moeten we dus bekijken hoe we accounts kunnen koppelen. Hoe het allemaal precies ingericht gaat worden is nog niet duidelijk, daarover later dus meer.

Groet,
Ineke Koopmans
Team Telmee

WimV

Kortom, het duurt maar en het duurt maar. "Het vergt tenslotte WAT uitzoekwerk om te kijken hoe "eenvoudig" dit is.
Voor 2011 gebeurt er voor de gewone waarnemer dus niks. Weer een jaar verder. Weer een jaar tandenknarsen. Wat een klere zooi!

Groetjes,
Wim (inmiddels ex-DC van Floron)

RutgerB

Voor de oplettende lezertjes van 'Floron Nieuws' op pagina 3 in de middenkolom; "Halverwege 2010 krijgen vrijwilligers van Floron bovendien de kans al hun eigen bij Floron aangeleverde gegevens via Telmee terug te zien. Je moet je dan wel bij Telmee aanmelden."

Halverwege 2010 , een wat rekbaar begrip, maar dat lijkt me zo ongeveer nu.

Ik wacht met spanning.

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op juni 26, 2010, 14:34:46 PM
Voor de oplettende lezertjes van 'Floron Nieuws' op pagina 3 in de middenkolom; "Halverwege 2010 krijgen vrijwilligers van Floron bovendien de kans al hun eigen bij Floron aangeleverde gegevens via Telmee terug te zien. Je moet je dan wel bij Telmee aanmelden."

Halverwege 2010 , een wat rekbaar begrip, maar dat lijkt me zo ongeveer nu.

Ik wacht met spanning.

Ik ook :rolleye:  Alleen terugzien of ook terug kunnen krijgen in een bestand?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

WimV

Dit weekend is het kaderkamp voor de DC-coordinatoren. Ik heb aan mijn opvolger met klem gevraagd hoe de stand van zaken is op dit moment. Inderdaad wanneer gaan we onze oude gegevens te zien krijgen, maar ook wanneer gaat de daadwerkelijke validatie van start. Wellicht weet jij wat betreft deze laatste vraag meer, Rutger? Ik voer namelijk mijn gegevens dit jaar rechtstreeks in op Telmee en het enige wat er gebeurt is, dat ik invoer......en verder niets.....

Groetjes,
Wim

RutgerB

Ik weet er eigenlijk maar weinig vanaf. Wat ik er van heb meegekregen is dat iedere DC-coordinator en Waarneming.nl-admin zich op de site kan laten registreren als validator en direct aan de slag kan gaan. Er waren wat hobbels in het begin, traag etc., maar naar het schijnt gebeurt er links en rechts wat. Ik houd me expliciet niet met de validatie op Telmee bezig; te druk met waarnemingen.be, af en toe Observado en waarneming.nl. Wat Telmee betreft ben ik een waarnemer die graag ziet dat men zijn beloftes nakomt..

Wat er mogelijk wordt indien je uiteindelijk je gegevens van vroeger kan inzien weet ik niet. Ik heb een vermoeden dat die vast blijken te zitten en slechts via verzoekjes/verzoekprocedure gewijzigd of verwijderd kunnen worden. Je eigen gegevens downloaden zal toch 1 van de makkelijker te realiseren mogelijkheden moeten zijn.

Graag enige toelichting gewenst dus van een der moderatoren van dit Forum-onderdeel.

hiskodevries

Wim, ik behoor mij eigenlijk niet met dit onderdeel te bemoeien, maar voor kwesties over de ndff validatie module bestaat een apart forum onderdeel waarvoor ik je nu geautoriseerd heb http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=139.0.html
andere meelezende ndff validatoren kunnen zich bij mij melden om daar ook te kunnen meepraten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Serviceteam NDFF

Citaat van: rutgerb op juni 26, 2010, 14:34:46 PM
Voor de oplettende lezertjes van 'Floron Nieuws' op pagina 3 in de middenkolom; "Halverwege 2010 krijgen vrijwilligers van Floron bovendien de kans al hun eigen bij Floron aangeleverde gegevens via Telmee terug te zien. Je moet je dan wel bij Telmee aanmelden."
Halverwege 2010 , een wat rekbaar begrip, maar dat lijkt me zo ongeveer nu.

Dag!
Ik ga het voor jullie navragen bij FLORON.
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

RutgerB

Geen nieuws en navragen. Klinkt niet erg hoopvol. Maar natuurlijk wordt de inspanning gewaardeerd.

WimV

Heel diplomatiek antwoord, Rutger. Ik wou dat ik dat kon, maar ja, ik gooi er alles meteen uit. Afijn, we wachten maar weer af.

Groetjes,
Wim

Ps; ligt het aan mij of is Telmee vandaag niet te bereiken? Telmee ligt er bij mij namelijk uit.

petraw

Beste Wim,

Volgens mij niet. Ben niet zo'n voetbalfan en heb net een hele reeks waarnemingen ingevoerd van mooie soorten.

Groet,

Petra

P.S. hoe kom je aan je validator teken
Groet, Petra

Serviceteam NDFF

Dag allemaal,

Zie hier de reactie van FLORON:

"Stand van zaken is na navraag bij de ontwikkelaars van Telmee, Waarneming.nl en de Gegevensautoriteit Natuur is als volgt:
Inderdaad is het nog steeds de bedoeling om in 2010 een eind te komen met het inregelen van het NatuurID, waardoor het mogelijk wordt om als waarnemer met één inlogcode op beide portals te kunnen inloggen. Tevens is het mogelijk om bij Telmee.nl je oude waarnemingen te kunnen inzien. Het is nog niet bekend hoe dit laatste precies ingeregeld gaat worden, want de Jan Jansen die actief is bij Telmee, hoeft niet dezelfde Jan Jansen te zijn die 10 jaar geleden streeplijsten bij FLORON heeft ingeleverd.

Het proces wordt getrokken door de bouwers van Telmee.nl en Waarneming.nl. FLORON heeft geen grip op het moment waarop zaken operationeel worden (en de huidige vertragingen), noch op de manier waarop het straks zal worden ingeregeld. In de loop van augustus zou in ieder geval meer duidelijk moeten zijn."


Met andere woorden: er wordt aan gewerkt, deadline onbekend.


P.S. Don't shoot the messenger  ;)
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Hinko

Citaat van: Het Natuurloket op juli 29, 2010, 09:59:46 AM
Tevens is het mogelijk om bij Telmee.nl je oude waarnemingen te kunnen inzien. Het is nog niet bekend hoe dit laatste precies ingeregeld gaat worden, want de Jan Jansen die actief is bij Telmee, hoeft niet dezelfde Jan Jansen te zijn die 10 jaar geleden streeplijsten bij FLORON heeft ingeleverd.
Alle FLORON waarnemers hebben toch een waarnemernummer? Die van mij is bijv. 3637. De mogelijkheid om dit in te vullen bestaat zowel bij Wrn.nl als Telmee. Dan lijkt koppeling mij een fluitje van een cent.
mvgr, Hinko

Serviceteam NDFF

Dag allemaal,

Voordat we nu weer in een discussie verzeild raken van 'Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn', wil ik twee dingen meegeven:

  • de ontwikkeling van NatuurID gaat over meer dan de koppeling van FLORON-waarnemingen;
  • mocht je een goed idee hebben waarmee we NatuurID snel en goed volledig functionerend kunnen maken, dan verzoek ik je contact op te nemen met de Gegevensautoriteit Natuur. Zij hebben altijd aandacht voor mensen die schijnbaar eenvoudige problemen (die meestal ingewikkelder zijn dan ze lijken) ook daadwerkelijk op een eenvoudige manier kunnen oplossen ;).
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

RutgerB

Durf het bijna niet te vragen, maarruh ; is men er eigenlijk wel mee bezig?  Ik verwacht al maanden een vraag vanuit de NDFF om aan te geven waar je als waarnemer allemaal gegevens hebt staan. Dat kun je wel met programmeren op proberen te lossen, maar dat is vast geen fluitje van een cent. Ik heb bijvoorbeeld bij Waarneming.nl, Telmee, Floron en NHGL (als het om planten gaat) waarnemingen zitten. In de NHGL-database zitten van mij 90% dezelfde gegevens als op waarneming.nl.

Als het nog heel lang gaat duren probeer ik mijn gegevens die nu bij Floron staan ook op waarneming.nl te zetten. Ik heb ergens nog een bestand..

Vincent

#23
Citaat van: Het Natuurloket op juli 29, 2010, 12:26:24 PM
Dag allemaal,

Voordat we nu weer in een discussie verzeild raken van 'Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn', wil ik twee dingen meegeven:

  • de ontwikkeling van NatuurID gaat over meer dan de koppeling van FLORON-waarnemingen;
  • mocht je een goed idee hebben waarmee we NatuurID snel en goed volledig functionerend kunnen maken, dan verzoek ik je contact op te nemen met de Gegevensautoriteit Natuur. Zij hebben altijd aandacht voor mensen die schijnbaar eenvoudige problemen (die meestal ingewikkelder zijn dan ze lijken) ook daadwerkelijk op een eenvoudige manier kunnen oplossen ;).

Ben het wel met Hinko eens.

- De waarnemingen in de NDFF afkomstig van Waarneming.nl wordt geëxporteerd met het waarnemersnummer van Waarneming.nl ('user id').
- In Telmee kun je een waarnemersnummer voor Waarneming.nl invoeren.
- Beide gegevens kunnen aan elkaar gekoppeld worden en zo zouden in Telmee de waarnemingen getoond kunnen worden waarbij hetzelfde waarnemersnummer staat geregistreerd als ingevuld in de persoonlijke gegevens.

Om te voorkomen dat je op deze manier toegang kunt krijgen tot een anders data (door simpelweg een ander waarnemersnummer in te vullen) zal hierop een simpele controle plaats moeten vinden, zodat de invoer geverifieerd kan worden. Pas nadat deze controle is uitgevoerd, kan toegang worden gegeven tot de andere waarnemingen.

Bijvoorbeeld:

- Is de naam die aan het ingevoerde waarnemersnummer is gekoppeld op Waarneming.nl (of een andere organisatie) gelijk aan de waarnemersnaam in de database van Telmee?
- Is het gekoppelde e-mailadres in Waarneming.nl (of een andere organisatie) gelijk aan het e-mailadres in de database van Telmee?

Bovenstaande checks kunnen automatisch uitgevoerd worden als de waarnemersdata van zowel Waarneming.nl als Telmee naast elkaar worden gelegd.

Indien vraag 1 met 'ja' wordt beantwoord en vraag 2 met 'nee', of beide vragen met 'nee', is een handmatige check nodig.
Indien beide vragen met 'ja' beantwoord worden, is de invoer akkoord.
Indien alleen vraag 2 met 'ja' beantwoord wordt, lijkt mij dit ook akkoord.

________________________________________________________________

Een eerste stap om in een deel van de gevallen meer waarnemingen te tonen, zou het volgende kunnen zijn: alle waarnemingen in Telmee zichtbaar maken die gekoppeld zijn aan hetzelfde e-mailadres als is opgegeven bij de persoonlijke gegevens. Ook hierbij zal bij een wijziging van een e-mailadres (handmatige) verificatie nodig zijn.
Vincent

marcel123

Citaat van: rutgerb op november 06, 2010, 18:45:40 PM
Durf het bijna niet te vragen, maarruh ; is men er eigenlijk wel mee bezig?  Ik verwacht al maanden een vraag vanuit de NDFF om aan te geven waar je als waarnemer allemaal gegevens hebt staan.
Op de floron dag afgelopen zaterdag is er dacht ik ook niets nieuws gemeld op dit item?

RutgerB

#25
Totale radiostilte. Je zou bijna vergeten dat er iets beloofd was voor juli 2010.

Zo tweemaandelijks een berichtje in dit topic, zou dat helpen? Denk het niet hè?

Lees ook hier overigens; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=82569.0.html

Laatste bericht Natuurloket; 16 dec.:

CiteerDag Ludy,

Het is op dit moment niet mogelijk om waarnemingen die op verschillende plaatsen zijn ingediend, op één locatie terug te zien. Er wordt wel gewerkt aan de mogelijkheid om alle waarnemingen van een persoon te koppelen, maar hoe dit precies vorm moet krijgen is nog niet duidelijk.

Hinko

#26
Ik zal binnenkort als 'klant' van de NDFF ook weer eens over dit onderwerp aan de bel trekken. Ik wordt er wel een beetje gaar van dat er zoveel waarnemingen van FFwet soorten driedubbel in de NDFF staan: 1 keer via Floron streeplijst, 1 keer via Floron detailformulier en dan ook nog een keer via Wrn.nl. Daar wordt mij GEO-Database alleen maar onnodig traag door.
mvgr, Hinko

Niels Jeurink

Beste mensen,

Al eens eerder stelde ik de vraag (en met mij meer naar ik begrijp) of het mogelijk is een overzicht te krijgen van de (flora) gegevens die ik door de jaren heen verzamelde en aanleverde. Als het goed is zijn die gegevens alle in FLORBASE opgenomen en nu dus in NDFF. Het zou dan toch niet zo moeilijk moeten zijn om per waarnemernummer een lijst te produceren met de verwerkte streeplijsten? Ik hoor graag de reacties.

Groet,

Niels Jeurink

WimV

Hoi Niels,

Helemaal met je eens.

Groetjes,
Wim

marcel123

#29
Citaat van: Hinko op september 17, 2009, 16:55:27 PM
Kunnen mijn waarnemingen die ik aan FLORON heb doorgegeven ook gekoppeld worden aan mijn account? Zodat ik ze zelf kan inzien [..]
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133280.msg882901#msg882901