Hoofdmenu

ingepakt kevertje

Gestart door corrieke, september 11, 2009, 23:06:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Dit kevertje zat gevangen in een spinnenweb foto 1
uitgepakt kevertje foto 2
Weet iemand de naam?
natuurlijk de groeten van corry

jan cuppen

Sphaeridium uit de familie Hydrophilidae, S. lunatum of scarabaeoides. De meeste Hydrophilidae zijn bewoners van ondiepe wateren, maar het geslacht Sphaeridium bewoont (verse) mest (lekker nat, lijkt toch nog wat op water). Vanwege de instabiliteit van dit biotoop moeten de kevers vaker vliegend op zoek naar een volgende verse vlaai.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

corrieke

#2
Citaat van: jan cuppen op september 11, 2009, 23:56:33 PM
Sphaeridium uit de familie Hydrophilidae, S. lunatum of scarabaeoides. De meeste Hydrophilidae zijn bewoners van ondiepe wateren, maar het geslacht Sphaeridium bewoont (verse) mest (lekker nat, lijkt toch nog wat op water). Vanwege de instabiliteit van dit biotoop moeten de kevers vaker vliegend op zoek naar een volgende verse vlaai.

Jan hartelijk bedankt voor je uitleg.

Terwijl ik bezig was om het kevertje te bevrijden uit zijn benarde positie zag ik geen duidelijke rode vlekken, daar zag ik thuis op de foto pas een zweem van.
Sphaeridium scarabaeoides heb ik ook al eens gevonden en die had die rode vlekken duidelijk zichtbaar.
Sphaeridium lunatum lijkt voor mij als leek de meest waarschijnlijke.
natuurlijk de groeten van corry

beetlestitch

het belangrijkst verschil zit inwendig bij de mannetjes de penis vorm de rode vlek zou ook wat minder begrensd zijn dus eigenlijk moet dit worden sph. cf. lunatum. groeten toon.
Toon Keukelaar

Tinok

Hoi Corry
En weet je ook van welke spin je nu zijn avondeten hebt uitgepakt ;D?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

corrieke

Citaat van: beetlestitch op september 14, 2009, 14:10:06 PM
het belangrijkst verschil zit inwendig bij de mannetjes de penis

Toon en Tinok bedankt voor jullie reactie!

Zo ver heb ik hem niet uitgepakt :rolleyes:

De bewoner van het web heb ik niet gezien.

Het kevertje liet ook niet blijken dat hij me dankbaar was, rende gauw weg terwijl ik er een goeie foto van wilde maken.

natuurlijk de groeten van corry

Tinok

Citaat van: corrieke op september 14, 2009, 20:49:14 PM


Het kevertje liet ook niet blijken dat hij me dankbaar was, rende gauw weg terwijl ik er een goeie foto van wilde maken.

Tsss het is ook wat zeg, doe je eens aardig en wat krijg je :-\
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

corrieke

Citaat van: Tinok op september 15, 2009, 22:29:39 PM
Citaat van: corrieke op september 14, 2009, 20:49:14 PM


Het kevertje liet ook niet blijken dat hij me dankbaar was, rende gauw weg terwijl ik er een goeie foto van wilde maken.

Tsss het is ook wat zeg, doe je eens aardig en wat krijg je :-\

Toch een leuk verhaal :lol:
natuurlijk de groeten van corry

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'