Mooi gekleurd wespje

Gestart door Corryabbink, september 11, 2009, 21:14:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Aanvankelijk dacht ik een Nematus ribesii gevonden te hebben maar kom er niet uit. Kent iemand deze soort?
Let eens op het kleine vliegje dat er op een gegeven moment bovenop zit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hoi Corry,

Doet me meer denken aan een Athalia soort. Mogelijk Athalia circularis??? Maar ik kan weet het niet zeker, is maar een gok. Lijkt er wel op. :blink:

Date Lutterop

Die Athalia's lijken allemaal op elkaar...

Groet,

Date


Arno van Stipdonk

Citaat van: d.lutterop op september 11, 2009, 21:32:44 PM
Die Athalia's lijken allemaal op elkaar...

Klopt, maar je ziet wel verschillen. Bij twijfel vraag ik het altijd na op http://www.entomologie.de/forum/

Ewald Jansen geeft altijd een antwoord en heeft behoorlijk wat kennis van de Bladwespen.

Date Lutterop

Ah, dat ga ik dan ook eens proberen. Heb hier nog wel een aantal Athalia spec. liggen.

Groet,

Date


Corryabbink

Allebei bedankt maar zou het geen Gele rozebladwesp(Arge ochropus) kunnen zijn? Toevallig kwam ik daarbij terecht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Citaat van: Corryabbink op september 11, 2009, 22:04:22 PM
Allebei bedankt maar zou het geen Gele rozebladwesp(Arge ochropus) kunnen zijn? Toevallig kwam ik daarbij terecht.

Corry,
Dat weten we pas als een kenner dat zou kunnen bevestigen. Er is helaas geen tabel o.i.d.

Corryabbink

Citaat van: Han Endt op september 11, 2009, 22:12:22 PM
Citaat van: Corryabbink op september 11, 2009, 22:04:22 PM
Allebei bedankt maar zou het geen Gele rozebladwesp(Arge ochropus) kunnen zijn? Toevallig kwam ik daarbij terecht.

Corry,
Dat weten we pas als een kenner dat zou kunnen bevestigen. Er is helaas geen tabel o.i.d.

Han kan ik die ook op het Engelse forum plaatsen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Citaat van: Corryabbink op september 11, 2009, 22:04:22 PM
Allebei bedankt maar zou het geen Gele rozebladwesp(Arge ochropus) kunnen zijn? Toevallig kwam ik daarbij terecht.

Arge soorten hebben toch antenne's welke uit 3 leden (of hoe noem je dat ook alweer) bestaan?

Arno van Stipdonk

Citaat van: Corryabbink op september 11, 2009, 22:16:25 PM
Han kan ik die ook op het Engelse forum plaatsen?

Dat kun je ook proberen Corry. Mijn ervaring is dat er iets minder kennis aanwezig is maar in een aantal gevallen worden de bladwespen daar ook op naam gebracht.

Corryabbink

Ik heb deze op het Duitse forum geplaatst. Nu maar afwachten :lol:
http://www.entomologie.de/forum/
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

barebigfoot

hoi athalia circularis daar zet ik ook mijn geld op in!
Kleuren en vleugeladeringen komen overeen, ik heb ze ook gespot en niet/of onzeker ingevoerd?
toch maar afwachten!
Uwe ;D

Corryabbink

Denk ik nu ook. Dat circularis slaat waarschijnlijk op het borststuk of hoe dat heet. Dat lijkt inderdaad een cirkel van bovenaf bezien. Zo komen de beestjes aan de naam.......... :lol: Je moet het echter wel leren zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hoe plaatsen jullie een foto op het Duitse forum? Ze zijn ineens mijn foto kwijt. Ik heb die gewoon vanuit mijn eigen computer geplaatst. Eerst was die er wel en nu ineens verdwenen. Daarna met een url maar dat werkte helemaal niet.
http://www.entomologie.de/forum/
en dat allemaal op mijn leeftijd :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

 :duim:
Tja, die weddenschap had ik af moeten sluiten ;D :lol:

CiteerZumindest sollte in nicht allzu weiter
> Entfernung eine Nasswiese sein - es ist
> etwas ganz anderes und zwar sehr
> wahrscheinlich Selandria serva

> Mit freundlichem Gruß
>

Het klopt allemaal. Het is hier moerassig. Tegenover mijn huis is een broekbos en de weilanden eromheen zijn drassig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

barebigfoot

#15
ik ging er van uit dar selandria serva kan afvallen, is deze serva niet veel kleiner en heeft ze niet zwarte ringen rond de poten zou ik aan hem vragen, want hij zegd 'waarschijnlijk'?
ik heb nog niets verloren!
Uwe["het is nooit zo donker of het wordt weer licht] ;D
PS: op vindplaats determineren alleen? kan niet

Corryabbink

#16
Citaat van: barebigfoot op september 13, 2009, 07:46:18 AM
ik ging er van uit dar selandria serva kan afvallen, is deze serva niet veel kleiner en heeft ze niet zwarte ringen rond de poten zou ik aan hem vragen, want hij zegd 'waarschijnlijk'?
ik heb nog niets verloren!
Uwe["het is nooit zo donker of het wordt weer licht] ;D
PS: op vindplaats determineren alleen? kan niet
Hoi Uwe,
Dat vraag ik hem niet want op mijn foto's staan geen ringen. Daar heb ik trouwens ook het lef niet voor. Natuurlijk kan er niet op vindplaats gedetermineerd worden maar is wel een bijkomstig gegeven dat klopt.
Ik heb diverse sites bekeken en zie eigenlijk geen afwijkingen t.o.v. S.serva. Ook in de database staan afbeeldingen die overeenkomen.
B.v. deze site:
http://www.bioimages.org.uk/html/r162392.htm
Alle voedselplanten voor de larven staan op 10 meter afstand. Er is ook nog een poel naast mijn huis.
Bekijk jij het nog eens en zeg maar wat je afwijkend vindt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

barebigfoot

Jij hebt gelijk ik was te lang ertussen uit en heb gewoon zonder nakijken maar wat gezegd, ik zal voortaan controleren bevoor ik weer iemand iets aanraad :police: wat de zwarte ringen betreft dat is een kenmerk van een athalia spec excuses en s.serva is toch de beste optie.
het werd mij toch wel erg donker even
Uwe

wilde

#18
Het lijkt mij een mannetje, want ik zie geen zaagje. Bij de mannetjes van Selandria serva is de onder- en zijkant van de thorax zwart. De oranje kleur loopt alleen in het midden van de zijkant door (direct onder het mesonotum). Ze hebben gele calli.
Jouw exemplaar heeft nauwelijks zwart op die plek en dus zal het vermoedelijk een andere soort zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

Albert,
Bedankt voor het bericht. Je hebt een prachtige afbeelding van de soort. Het exemplaar op jouw foto heeft inderdaad meer zwart op die plek.

Misschien is het wel een andere soort daarom staat de waarneming ook met een vraagteken.

Als je weet wat het wel kan zijn hoor ik dat graag.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Natuurlijk allemaal bedankt voor de hulp :duim: :duim: :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jorgen

De vleugeladering duidt wel op subfamilie Selandriinae.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet