2 lieverheerstbeestjes

Gestart door dead_groom, september 11, 2009, 11:33:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

alleen weer eens geen idee welke het zijn :p
van de gele heb ik helaas geen betere foto kunnen maken:(
M.V.G.

Davey de Waard

Tinok

Dag Davey,

Heb je al gezocht op stippen.nl? Erg leuke en handige site als je lhb's probeert te determineren.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

dead_groom

nee nog nooit van gehoord maar ik zie inderdaad dat dat me goed van pas zal komen:)
hartelijk dank.
M.V.G.

Davey de Waard

dead_groom

1 is lijkt mij een citroenlieverheerstbeestje,
de 2de zou ik alsnog niet weten, kon hem zo gauw ook niet op de site vinden :(
M.V.G.

Davey de Waard

Tinok

Graag gedaan en succes want het is niet makkelijk hoor vind ik zelf;-)

Edit
misschien de aziaat? Volgens mij zie ik nl een deukje bij de achterrand van het schild en dat is kenmerkend voor de aziaat. Die is overigens erg variabel en moet je dus meer op dit soort kenmerken letten dan op de kleuren.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

dead_groom

dankjewel,nee inderdaad, er zijn veel soorten en ze lijken soms ook erg op elkaar.
plus het feit dat het ook mogelijk is dat er kleurmutaties voorkomen, al is die kans erg klein en onwaarschijnlijk. hoe dan ook ik zoek nog even verder.
M.V.G.

Davey de Waard

jan cuppen

Bij Harmonia axyridis zijn drie kleurvarianten algemeen: f. succinea, f. spectabilis en f. conspicua. Wat je hebt is de forma conspicua.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

dead_groom

echt waar? mooi :) is het toch nog te identificeren, dankjewel
M.V.G.

Davey de Waard

jan cuppen

Citaat van: jan cuppen op september 11, 2009, 13:05:28 PM
Bij Harmonia axyridis zijn drie kleurvarianten algemeen: f. succinea, f. spectabilis en f. conspicua. Wat je hebt is de forma conspicua.

Te snel, te slordig, maar het is natuurlijk de f. spectabilis (zwart met 4 rode vlekken). Excuses.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen