(roodborst)tapuit/paapje?

Gestart door Ted van der Knaap, september 10, 2009, 21:02:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

had vanmiddag 'n groep van 60 putters en ertussen en in de buurt (roodborst)tapuiten/paapjes

de tapuiten kan ik (geloof ik) nog wel onderscheiden foto 1 + 2 + 3

foto 4 + 5 + 6 + 7 zullen roodborsttapuiten en/of paapjes zijn maar die verschillen vind ik moeilijk, misschien is de laatste foto (7) een juvenile paapje vanwege de gevlekte borst?

Wie heeft de juiste soortnamen zodat ik ze correct kan invoeren!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

4 en 7 zijn Paap, de rest Tapuit, Zo lijkt me,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 10, 2009, 21:03:56 PM
4 en 7 zijn Paap, de rest Tapuit, Zo lijkt me,

Bijna binnen de minuut en zeer resoluut gereageerd... ...dan zullen ze wel goed zijn   ;D

(tapuiten zijn van de achterkant dan wat makkelijker dan van voor!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Herman van der Klis

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 10, 2009, 21:03:56 PM
4 en 7 zijn Paap, de rest Tapuit, Zo lijkt me,

Mee eens , paapjes hebben in alle kleden een sterke wenkbrauwstreep. Goed te zien op de foto's 4 en 7
De rest tapuiten. Goed te zien aan de altijd zichtbare dijbeen  (tibia) , welke de vogel zijn typische opgerichte houding geeft.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankmeer

Citaat van: Ted van der Knaap op september 10, 2009, 21:02:06 PM
misschien is de laatste foto (7) een juvenile paapje vanwege de gevlekte borst?

In de ANWB staat bij de illustratie van Paapje inderdaad 'juv/1e winter met fijn gevlekte borst'. Ik kwam echter ook een foto tegen van een exemplaar met redelijk duidelijke streepjes op de borst, gefotografeerd in mei: http://waarneming.nl/foto/view/323059
Hoe zit het dan precies met de borststreping bij Paapjes? Is de gelinkte vogel dan een 1e zomer (2kj)?

De gids van Jonsson vermeldt trouwens geen onderscheid tussen adulte en jonge vogels in het najaar: 'In winterkleed (op najaarstrek) zien alle vogels er hetzelfde uit, bruin en oranjebeige met gespikkelde bovenzijde, maar adulte mannetjes (en sommige eerstejaars) kunnen aan witte vlek op basis van handdekveren worden onderscheiden'.
Frank van der Meer

frankneijts

#5
"Stonechats" (monografie van alle Saxicola-soorten) beeldt alle kleden af mèt meer of minder donkere vlekjes op de borst m.u.v. adult man voorjaar. Verder zijn er zowel geslachts- als leeftijdsverschillen m.b.t. de hoeveelheid wit op de binnenste grote en middelste dekveren (globaal ad. man het meest, wijfjes niks tot weinig en 1e jaars man daar tussenin) maar dat is erg variabel, zie daarvoor de ringersgids van Svensson. Ook de hoeveelheid wit en/of het contrast met de zwarte/donkere puntjes op de handpendekveren biedt aanknopingspunten (ook weer ad. man het meest, 1e jaars wijfe niks en 1e j. man en ad. wijfje er tussen in). Maar al bij al in het veld best lastig ook al omdat het (eventuele) wit op de binnenste dekveren dikwijls verborgen zit onder mantelveertjes.
In de hand (najaar) is de kleur van de binnenkant bovensnavel evident: donkergrijs of zwart bij adult en lichtgrijs of witachtig bij 1e winter.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Oké, bedankt voor de informatie Frank.
Ik begrijp dat vogels als deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=39536.msg616140#msg616140
dus waarschijnlijk (adulte) mannetjes zijn?
Frank van der Meer

frankneijts

Inderdaad: handpendekveren wit met duidelijke zwarte punten. Heb de afgelopen dagen er flink op gelet en merk dan dat zulke mannetjes ver in de minderheid zijn nu!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'