Klein Waterhoen Groene Jonker

Gestart door hiskodevries, september 07, 2009, 14:03:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

nog een verrassing uit de Groene Jonker
http://waarneming.nl/soort/view/276
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peter123

Sommige mensen kunnen dus toch hun mond dichthouden.
Mijn complimenten, al had ik, net als ieder ander, graag bij die groep gehoord.

Groetjes Peter Soer

BramtK

Hartstikke goed! En goed nieuws natuurlijk voor het gebied en de avifauna van Nederland, als kan je je afvragen hoe lang deze situatie/dit habitat stand gaat houden. Ik had er niet perse bij hoeven zijn.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

frankcoenjaerts

 :-\ Gevalletje preventief afsplitsen naar ander topic ? :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten,

Frank

Max Berlijn

Klein Waterhoen, gaf, gaaf.

Jammer dat de waarnemers het onder de pet hebben gehouden. Op afstand heb ik de discussie rond de eventuele verstoring van de Kleinst Waterhoenders meegelezen. Ik ben er zelf ook twee maal geweest. Ik denk dat deze discussie de waarnemers heeft doen besluiten de Klein Waterhoen onder de pet te houden.

Mijn eigen ervaringen bij de Groene Jonker was dat alles altijd keurig verliep en dat er door de waarnemers alleen maar genoten werd van wat ze daar zagen. Tevens zijn de jongen van het Kleinst Waterhoen "gewoon" uitgebroed. Ik vraag me dan ook af of al die openlijk en op dit forum geuitte geruchten wel juist waren als zouden personen (s' nachts) door het gebied hebben gelopen om de Kleinst Waterhoenders te vangen etc (ik wil deze discussie niet opnieuw gaan voeren). Het resultaat van al deze geruchten is de geheimhouding van deze mooie soort die deze discussie dus ook gevolgd hebben en hun conclusie hebben getrokken......

Nu kan je natuurlijk van mening zijn dat je zeldzame soorten altijd geheim moet houden maar dan moet je denk ik ook niet naar andermans waarnemingen gaan kijken (wat vele geheimhouders wel doen en hebben gedaan) en je hobby op een eigen manier invulling geven.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op september 07, 2009, 14:03:12 PM
nog een verrassing uit de Groene Jonker
http://waarneming.nl/soort/view/276
Leuk en goed stilgehouden.
Altijd spannend om te zien dat de mensen die hem dan stil houden zelf wel vele keren gaan kijken en ook nog eens fraaie fotos hebben (tja geen controle van andere vogelaars hé... :angel:)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Max Berlijn

Nog even nagkekeken, ook hier is een van de "stilhouders" een twitcher in de rest van het land en de ander gaat wel op waarnemingen in de regio af. Meten met twee maten lijkt me. Jammer! Dit Klein Waterhoen lijkt me geen broedvogel van het gebied maar een doortrekker (zoals in Belgie waar ze ze wel gewoon leuk met z'n allen zien...) dus verstoring van een broedgevasl lijkt me ook niet aan de orde.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Thijs Fijen

Respecteer hun keuze toch! Beter zo, dan wel vertellen en dat het fout gaat.
Thijs Fijen

Bram Rijksen

Even voor de volledigheid: niet iedereen die werd ingelicht hierover was het eens met de geheimhouding; tegen de tijd dat ook het nieuws buiten het selecte gezelschap naar buiten druppelde was de vogel gevlogen..

August

Citaat van: Maxberlijn op september 07, 2009, 15:34:41 PM
Nog even nagkekeken, ook hier is een van de "stilhouders" een twitcher in de rest van het land en de ander gaat wel op waarnemingen in de regio af. Meten met twee maten lijkt me. Jammer! Dit Klein Waterhoen lijkt me geen broedvogel van het gebied maar een doortrekker (zoals in Belgie waar ze ze wel gewoon leuk met z'n allen zien...) dus verstoring van een broedgevasl lijkt me ook niet aan de orde.

Gr Max
Volgens mij is gene die de kleinst waterhoen ontdekt heeft ook de gene die deze klein waterhoen heeft ontdekt en na die verstoring bij het kleinst waterhoen had hij spijt dat het gemeld had dus begrijp ik het wel dat hij het nu niet landelijk bekend gemaakt heeft maar aan een selectief groepje hellaas jammer had deze graag willen zien maar kan er wel begrip voor op brengen
August van Rijn

Max Berlijn

Hi August,

Maar wat is er dan daadwerkelijk verstoord bij de Kleinst Waterhoenders de jongen zijn toch gewoon uitgevlogen? Waar het mij omgaat is dat de discussies in dit forum met als basis geruchten al dan niet gevoed door mensen die geen fan zijn van het twitchen van zeldzaamheden het gevolg kunnen hebben van toekomstige geheimhoudingen. Ik weet het is soms moeilijk kiezen tussen geruchten kenbaar maken (discussie Haakbekken van mijzelf) welke (nog) niet te bewijzen zijn omwille van het bestrijden van verstoring maar ik denk dat er bij de Kleinst Waterhoenders achteraf weinig aan de hand was anders waren er geen jongen uit gekomen en hierdoor hebben vele nu een nieuwe soort gemist. Ik heb er twee in NL maar het gaat mij er om dat je met beleid en een goede aanpak best (massaal) kan genieten van zeldzame vogels en sterker nog frequent bezoek bij een zelzaamheid schept ook weer een form van controle op het wel en wee van de vogel in kwestie, maar ik schrijf dit natuurlijk omdat ik zelf nu eenmaal graag naar iemands waarnemingen ga.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Thijs Fijen

Daar op antwoordend: wie zegt dat er geen eieren of zelfs jongen van de Kleinst Waterhoenders zijn meegenomen/vertrapt?? Wie zegt dat de jongen het gered hebben? Het zijn allemaal speculaties waar je keuzes voor moet maken. Deze persoon heeft de keuze nu de ene kant op gemaakt en hoewel het voor mij (ook) een nieuwe soort is, respecteer ik dat. Hoe jammer ook voor sommige mensen.

Waar het mij om gaat is dat er een keuze wordt gemaakt vanwege een bepaalde, waarschijnlijk goed doordachte, reden en dat mensen hier zich over kunnen opwinden omdat ze de soort hebben gemist.

Begrijp me niet verkeerd, ik twitch ook en best frequent ook. Maar deze keuzes moeten helaas gemaakt worden.
Thijs Fijen

Max Berlijn

Thijs en anderen,

Natuurlijk respecteer ik keuzes (en ben blij dat de ontdekkers in ieder geval het Kleinst bekend hebben gemaakt) MAAR de vragen die jij stelt kan je bij elke soort en waarneming stellen. Er zijn volgens mij echter nooit harde bewijzen geweest dat er jongen zouden zijn meegenomen of dat ze niet zijn groot geworden.

Waar het mij om gaat is dat veel discussies over verstoring negatief gevoed worden door mensen (op dit forum) die op zich zelf tegen twitchen zijn (of erger nog wel naar zeldzaamheden gaan van een ander, ik heb er even een aantal nagekeken..). Soms vullen bezorgde mensen deze geruchten aan met als resultaat dat er vervolgens bij toekomstige leuke waarnemingen keuzes wordt gemaakt om deze stil te houden, omdat het toen "ook fout was gegaan" hetgeen vooralsnog helemaal niet waar lijkt te zijn (er zijn immers gewoon jongen geboren ruim nadat de discussie over een eventuele verstoring in gang was gezet).

Dit fenomeen is al jaren oud overigens (zolang ik twitch). Toen ik in 1993 in Limburg kwam wonen was Limburg een vesting waar leuke waarnemingen nauwelijks werden gedeeld vanwege verhalen van "Bussen vogelaars die al trappend door de gebieden zouden gaan om een bijzondere vogel te zien". Gelukkig is dit alles redelijk bijgedraaid en worden keuzes van het stilhouden nu gemaakt op goede argumenten en zijn de oude verhalen de wereld uit of wordt er iets geregeld door plaatselijke waarnemers denk aan de eerste Mibo's in het Elzetterbos of de oeheo's in het begin in de ENCI. Ik hoop dat we door het bovengenoemde niet weer afglijden naar oude tijden waarbij je alles achteraf hoort.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Thijs Fijen

Citaat van: Maxberlijn op september 08, 2009, 09:12:12 AM
Thijs en anderen,

Natuurlijk respecteer ik keuzes (en ben blij dat de ontdekkers in ieder geval het Kleinst bekend hebben gemaakt) MAAR de vragen die jij stelt kan je bij elke soort en waarneming stellen. Er zijn volgens mij echter nooit harde bewijzen geweest dat er jongen zouden zijn meegenomen of dat ze niet zijn groot geworden.


Misschien zijn ze inderdaad niet weggehaald of geraapt, maar verstoring was er wel degelijk. Maargoed daar ging het mij dus niet om. Begrijp dat het jou dus gaat om de onconsequentheid van de mensen die enerzijds tegen twitchen zijn (vanwege en tijdens de verstoringsdiscussie) en anderzijds wel twitchen maar het dan "naar zeldzaamheden van anderen gaan" noemen.
In specifiek dit geval: wie weet de precieze redenen voor het geheimhouden?
Thijs Fijen

Tim de Boer

Prima dat het geheimgehouden is maar ik vind het een beetje apart dat de mensen die er geweest zijn allemaal wel een aardig aantal keer terug gegaan is, ik zou zeggen wees dan ook consequent..
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Guus Peterse

Ik denk dat het 'probleem' waar Max op doelt is, dat er een tendens lijkt te ontstaan om steeds meer geheim te houden, wat voor mensen die graag af en toe naar een zeldzame vogel gaan kijken (zoals ook ik) natuurlijk jammer is. En de vraag is of dat altijd wel even doordacht gebeurt. Zonder overigens een oordeel te vellen over dit specifieke geval (al vond ik het ook wel jammer toen ik ervan hoorde; eind augustus nog wezen kijken maar helaas: te laat).
Overigens was het zo, heb ik begrepen, dat met name de ontdekker stond op geheimhouding. Dat de anderen zich daaraan hebben gehouden, vind ik dan weer logisch, ook al zijn het mensen die zelf ook wel eens een zeldzaamheid meepikken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

#16
Citaat van: guusp op september 08, 2009, 12:33:24 PM
Ik denk dat het 'probleem' waar Max op doelt is, dat er een tendens lijkt te ontstaan om steeds meer geheim te houden, wat voor mensen die graag af en toe naar een zeldzame vogel gaan kijken (zoals ook ik) natuurlijk jammer is. En de vraag is of dat altijd wel even doordacht gebeurt. Zonder overigens een oordeel te vellen over dit specifieke geval (al vond ik het ook wel jammer toen ik ervan hoorde; eind augustus nog wezen kijken maar helaas: te laat).
Overigens was het zo, heb ik begrepen, dat met name de ontdekker stond op geheimhouding. Dat de anderen zich daaraan hebben gehouden, vind ik dan weer logisch, ook al zijn het mensen die zelf ook wel eens een zeldzaamheid meepikken.
Ja de ontdekker heeft het besloten omdat hij ook inventariseerder is van het gebied. het gebied is toch wel behoorlijk overlopen mensen die in het riet zijn geweest ,mensen die eigen paden hebben gemaakt vanaf de auto, mensen die op slikjes hebben gelopen( ik weet dat het misschien maar een handvol mensen zijn geweest en de grote meerderheid zich netjes heeft gedragen maar zoal vaak een kleine groep verpest het voor de meerderheid) . En dat vond hij geen leuk gezicht om de sporen nog weken daarna te zien. Dus heeft hij een aantal mensen het verteld van het Klein Waterhoen en gevraagd om het niet door te vertellen. Ik denk Max als hij het jou  ook gevraagd had om het niet door te vertellen had jij het ook niet doorverteld.
August van Rijn


August

August van Rijn

Max Berlijn

Ha August,

In al die jaren twitchen ben ik gelukkig slechts een enkele maal in de situatie gekomen iets te weten wat geheim moest blijven (even uit mijn hoofd 2 maal, waarvan een dit jaar nog en beide waren echte broedvogels slechts voor enkele mensen in mijn omgeving nieuw, die ik op een andere manier toch heb geinformeerd). Ik moet je zeggen dat ik er een "broertje dood aan heb". Natuurlijk is het aantrekkelijk om de vogel in ieder geval zelf te zien aan de andere kant heb ik een "semafoonplicht". Iedereen die een semafoon systeem van RBA heeft dient zich te conformeren aan het doorgeven van waarnemingen (vroeger tekende je daar voor) en eigenlijk zou je in zo'n situatie meten zeggen "als ik het niet mag doorgeven dan wil ik het ook niet weten". Soms is het zelf zien van de vogel goed om de situatie in te schatten en vervolgens de ontdekker te "masseren" om de vogel toch vrij te geven of een excursie te regelen. Al met al, voor mij zou een geheime soort van het kaliber Klein Waterhoen een probleem zijn, ik denk altijd maar zo, wat geeft mij het recht een ander een nieuwe soort te onthouden...

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Citeerwat geeft mij het recht een ander een nieuwe soort te onthouden

Maar het is niet het belang van de waarnemer dat voorop staat. Het gaat in eerste instantie om het belang van de vogel, al was het maar omdat ook dat uiteindelijk in het belang van de vogelaar is. Je kunt je bedenkingen hebben bij hetgeen in de Groene Jonker is gebeurt; draadje nodig om mensen op afstand te houden, parkeergedrag, buiten de paden treden, een tapende cowbowhoed enz., en dan is het niet geheel onlogisch dat je als 'local' niet nog eens zo'n massa aandacht over het gebied wil afroepen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Als je zuiver en altijd in het belang van de desbetreffende vogel denkt moet je nooit meer naar een zeldzaamheid gaan, en ook niet als ontdekker met vriendjes gedurende een maand op nagenoeg elke dag...

Gr Max

PS: Volgens mij ben jij ook bij menig zeldzaamheid geweest, o.a. de Kleinst Waterhoentjes....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Nog even een aanulling (en dan zal ik proberen er over op te houden).

Zoals sommige weten was ik op Madeira. Ik heb daar gevogeld met Mevr. Rita Alves (mijn god ik wist niet dat zeebiologen zo mooi konden zijn...). Zij heeft twee jaar geleden haar doctoraal gehaald met als afstudeer onderwerp de invloed van ecotoerisme op zeezoogdieren, waarbij er, zoals dat op Madeira gaat, dagelijks gerichte zoekacties en bezoeken aan groepen zeezoogdieren worden gedaan door comerciele bedrijfjes met toeristen.

De uitkomst was dat de dieren er niet door werden geschaad als men zich maar aan de opgestelde regels hield, hetgeen in 90% van de gevallen gebeurde, sommige van deze walvissen en dolfijnen kwamen zelfs op de toeristen af waardoor de afstandsregel moeilijk te handhaven was.

Nu weet ik wel dat vogels geen zoogdieren zijn MAAR voor haar onderzoek was men nagenoeg unaniem van mening dat de dagelijkse bezoekjes een slechte uitwerking had op de beesten. Ik ben geen wetenschapper natuurlijk maar ze heeft er in ieder geval haar doctoraal in Portugal mee gehaald.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

hiskodevries

gelukkig leven we in een vrij land en heeft niemand ( tenminste op deze site) meldingsplicht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hrusser

Het lijkt mij toch nuttig om voor de volledigheid even te reageren op de discussie die rond de waarneming(en) van het Klein Waterhoen plaats vindt. Voor de goede orde geef ik hierbij aan dat ondergetekende ook medewaarnemer is geweest van het Klein Waterhoen.
In de diverse berichtjes wordt ervan uitgegaan dat alle waarnemers van het Klein Waterhoen zich klakkeloos aan de geheimhouding hebben geconformeerd. Maar dat wil ik hierbij toch even bijstellen. Alhoewel ik het in eerste instantie wel eens was met de argumenten voor geheimhouding (ik laat aan de ontdekker over om die toe te lichten) ben ik er toch al vrij snel anders over gaan denken en ben ik gaan proberen om door uitgebreid overleg met de ontdekker de vogel aan een groter publiek te laten zien, helaas zonder resultaat. Ik raakte er steeds meer van overtuigd dat je een zeldzaamheid die als niet-broedvogel in een publiek terrein zit, niet geheim moet houden, omdat je andere vogelaars die de vogel ook dolgraag willen zien daarmee m.i. nodeloos benadeeld. Helaas zijn deze pogingen, ook door een aantal procedurefouten van mijn kant, uiteindelijk  op een breuk tussen Kees en Eric aan de ene kant en mijn persoon aan de andere kant uitgelopen. Verder is door misverstanden, miscommunicatie en non-informatie mijn uiteindelijk eenzijdige plan om vanaf 17 augustus de vogel bekend te maken in de soep gelopen, omdat ik ervan uit ging dat de vogel weg was, dus publicatie geen zin meer had en het hele gedoe rond het KW spuugzat was. Ik ben na deze datum dan ook niet meer naar de Groene Jonker geweest. Daarna ben ik, nadat ik via mijn broer Edwin (de 5e waarnemer), die op 29 augustus nog een mailtje van Kees kreeg, waarin stond dat de vogel toch nog op 23 en 26 augustus was gezien, alsnog vanaf 30 augustus mensen gaan informeren, maar helaas bleek dat te laat te zijn. Edwin heeft op 29 augustus ook nog een poging ondernomen om Kees tot openbaarmaking te verleiden, maar daar heeft de ontdekker geen reactie op gegeven. Al met al was de waarneming van het Klein Waterhoen zeker de moeite waard maar ik heb er toch een nare smaak aan over gehouden en tevens geleerd dat je als vogelaar met veel goede vogelende vrienden en kennissen beter niet kunt beloven om een vogel stil te houden, zeker als het gaat om een niet-broedvogel in een openbaar terrein. Voor broedvogels of vogels in niet publiek toegankelijk gebied ligt dat m.i. anders. Daar aan toegevoegd wil ik wel kwijt dat naar mijn mening de verkeerde volgorde in geheimhouding heeft plaats gevonden: een paartje Kleinst Waterhoen in geschikt, maar kwetsbaar broedterrein had naar mijn mening  geheim gehouden moeten worden en daarna had een niet-broedend Klein Waterhoen gewoon gepubliceerd kunnen worden. Maar ja dat is achteraf gepraat en het is gegaan zoals het gegaan is. Ik hoop dat ik met dit berichtje heb kunnen aangeven dat er vanuit de groep van waarnemers wel degelijk door Edwin en mij pogingen zijn ondernomen om het Klein Waterhoen in de publiciteit te brengen, maar dat dat tot onze spijt door allerlei omstandigheden niet op tijd gelukt is. Ikzelf ga vandaag met flinke tegenzin mijn 2 waarnemingen op waarneming.nl invoeren. Het feit dat ik stiekem met maar een paar anderen naar de vogel heb staan kijken, terwijl niets vermoedende vogelaars ons passeerden en dat dezen en andere vogelaars, waaronder meerdere goede vogelvrienden, de vogel niet hebben gezien, geeft mij niet bepaald een goed gevoel en dat is een understatement.  Dus beschouw mijn invoering niet als de waarnemingen van een trotse vogelaar, maar als die van een vogelaar die vindt dat hij voor de volledigheid van het archief van waarneming.nl niet van invoering kan afzien.

Hans Russer

HPM

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2009, 10:01:01 AM
gelukkig leven we in een vrij land en heeft niemand ( tenminste op deze site) meldingsplicht.

Inderdaad. Ik vind het werkelijk te gek dat er een meldingsplicht wordt (werd) opgelegd
en dat mensen vinden dat ze een meldingsplicht hebben en dat ze anderen rechten
zouden onthouden als ze niet melden (" ... omdat je andere vogelaars die de vogel ook
dolgraag willen zien daarmee m.i. nodeloos benadeeld
").
Die mensen zouden toch echt eens moeten gaan nadenken over waar ze mee bezig zijn,
en vooral ook over de rechten van de vogels.

--
Groeten,
Herman van der Meer





Herman van der Meer

Guus Peterse

Jongens, als we dan zo nodig voor de tigste keer deze discussie willen voeren (ik persoonlijk heb daar weinig zin in) en als we elkaar zo nodig willen bestoken met onze niet altijd even genuanceerde meningen en daarbij de meningen van anderen telkens weer willen simplificeren en verdraaien, laten we dat dan in ieder geval in een apart topic doen. Dus stoppen of afsplitsen, zou ik zeggen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter123

Als een klein groepje beslist om het aan niemand door te vertellen, het zij zo.
Maar wat is het nut om achteraf de melding op Waarnemingen.nl te zetten met de daarbij betreffende foto's?
Ik ken iemand die een bijzonderheid ook onder de pet heeft gehouden.
Dat zelfde persoon kwam wel op meldingen van anderen af.
Denk maar dat er toen wat woorden zijn gevallen.

Groetjes Peter Soer

Herman van der Klis


Rest mij te melden , dat ik helemaal met Hans eens ben.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

BramtK

Citaat van: Maxberlijn op september 09, 2009, 09:34:40 AM
Als je zuiver en altijd in het belang van de desbetreffende vogel denkt moet je nooit meer naar een zeldzaamheid gaan, en ook niet als ontdekker met vriendjes gedurende een maand op nagenoeg elke dag...

Gr Max

PS: Volgens mij ben jij ook bij menig zeldzaamheid geweest, o.a. de Kleinst Waterhoentjes....

Waarom nooit gaan? Dat begrijp ik niet...

Ik ben inderdaad ook naar de Kleinst waterhoenders geweest. Altijd grappig hoor, als je ergens niet bent geweest dan is dat een argument voor anderen om je de mond te snoeren want wat weet je er dan van?, als je er wel bent geweest dan is dat ook een argument om je het zwijgen op te leggen want je bent toch 'medeschuldig'. Ik heb nota bene nog iemand aangesproken die de rekbaarheid van het touwtje zo nodig moest uittesten. Of ik bij 'menig zeldzaamheid' ben geweest, daat staat nog maar ter discussie, maar dat is natuurlijk in zijn geheel niet relevant. Het verschil is dat ik diegene die een waarneming wil stilhouden, in zijn waarde laat omdat dat ook zijn recht is. De opmerkingen hierboven over hem en zijn vrienden, vind ik van een enigzins Calimero-achtig niveau.

Hartstikke mooi Max, dat onderzoek naar walvissen, alleen hebben we geen onderzoek voor wat betreft het al dan niet verstoren van zeldzame vogels in Nederland waaruit we kunnen afleiden dat alle aanhoudende aandacht van fotografen en twitchers geen schade kan toebrengen. Voor mij is dat een argument om terughoudend te zijn, in die gevallen wil ik het belang van de vogel vooropstellen; bijvoorbeeld geen meelwormen voeren als je niet weet wat er daarna gebeurt (met de territoriumdrift van Roodborsten bv.). Voor jou en veel anderen is die onwetendheid kennelijk reden om een carte blanche af te geven; doe wat je wil want je kan toch niet bewijzen dat het fout kan gaan, of vergis ik me!? 

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs