Bosrietzanger?

Gestart door Steven Wytema, september 09, 2009, 18:43:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Vanochtend was ik vogels aan het kijken op de zuidpier waar over het algemeen niet veel te beleven viel.
Wel kwam ik aan het eind van de dag aan de noordpunt van het Kennemermeer en viel mijn aandacht op een musachtig geluidje (nog wel wat ver weg), waardoor ik hoopte op een Duinpieper.
Toen ik dichterbij kwam werd duidelijk dat de vogel in c. 4m hoog struweel (oa wilgen) zat.

Toen ik de vogel kort zag was mijn eerste gedachte een bleke Bosrietzanger, met voornamelijk een geheel witte/lichte buik. Het geluid ben ik daarna nog een tijd achterna gegaan, maar heb de vogel slechts enkele keren gezien. Hierbij ging/ga ik dus op basis van habitat voor Bosriet ipv Kleine Kar.

Het geluid kan het best beschreven worden als een staccato 'tjrip'/ 'chrip'.
Maar dat geluid ken ik dus niet van Bosriet.

Wie helpt me uit de brand?
De exacte plek is het struik/bosgewas ten N van http://waarneming.nl/waarneming/view/44547836
Steven Wytema


edwin de weerd

Volgens mij kan je hier niet zoveel mee, zonder echte kenmerken, ( pootkleur snavelkleur en handpenprojectie enz) op basis van habitat aan bosriet denken  is ook niet voldoende, vaak genoeg zitten kleine karren op trek op de meest vreemde plekken.
Er komt vast niemand met een antwoord, hooguit met suggesties en wat schiet je daar mee op?  Morgen maar weer zoeken zou ik zo zeggen.

Edwin.

Steven Wytema

#2
Edwin,

in ieder geval bedankt om een reactie te geven, want zoals je zegt heb ik niet veel om op te baseren..
Ik heb ook aan Kleine Karekiet gedacht (ik had eens in het centrum van Wageningen een Kleine Karekiet voor mn huis, dus idd alle habitat is mogelijk), maar waar het mij meer om gaat is dat ik een Acro zag met een geluid dat op geen van de soorten past (ook niet op struikriet/vale spot/ you name it).
Vandaar dat ik hoop dat iemand misschien ervaring heeft met een Acro met dergelijk geluid..

edit: oeps ik lees nu pas de ANWB (had gisteren alleen Lars en Kenmerkengids bij de hand).
Had ik ter plekke maar ff de roep gelezen van vale spot :P
Steven Wytema


Vincent Hart

Rustig maar, hoewel daar (na wat online zoeken) wel mijn opmerking in Zeldzaamheden in de WP vandaan kwam, bedoel je dat roepje volgens mij niet:
http://www.xeno-canto.org/europe/browse.php?query=hippolais+pallida
(lijkt dus op mussengekwetter, geen tjilpen; gezien je associatie met duinpiep + omschrijving heb je eerder iets tjilp-achtigs gehoord?)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Citaat van: vincenthart op september 11, 2009, 01:00:53 AM
Rustig maar, ...
Oh ik ben rustig hoor.
T zal ook wel niet, maar vond het geluid wel in de richting komen.
Ik wijt het eerder aan de roep van een 1e winter Acro spec., dat lijkt volgens mij allemaal zo op elkaar dat je zonder geluidsopname geen **** kan.
Steven Wytema


HPM

Citaat van: scwytema op september 11, 2009, 12:21:04 PM
Citaat van: vincenthart op september 11, 2009, 01:00:53 AM
Rustig maar, ...
Oh ik ben rustig hoor.
T zal ook wel niet, maar vond het geluid wel in de richting komen.
Ik wijt het eerder aan de roep van een 1e winter Acro spec., dat lijkt volgens mij allemaal zo op elkaar dat je zonder geluidsopname geen **** kan.

Ik zou dat geluid toch niet als 'musachtig' of 'tjrip'/ 'chrip' omschrijven, maar misschien
weet ik niet wat het specifieke geluid van een 1e winter Acro is.

--
Groeten,
Herman van der Meer


Herman van der Meer