Hoofdmenu

Spec.

Gestart door boogey55, maart 06, 2005, 10:53:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Gisteren heb ik een Gele Kwikstaart spec. ingevoerd. De reactie was waarom het geen Grote Gele kon zijn.

Ik had uit een eerder forum item begrepen (kan dat niet meer vinden), dat de toevoeging Spec. bedoeld was voor een waarneming waarvan de ondersoort niet helemaal  vastgesteld kon worden. Zoals bij Barmsijs en Canadese Zwaan.

In dit geval was gele kwik zeker (gele buik, wippende staart) en omdat de rug warm-bruin was dacht ik een gewone Gele Kwik te zien, een "zomervogel".
Overigens bleek achteraf dat mijn medewaarnemer er zeker van was dat er geen sprake was van een zwarte bef.

Wanneer kan je de Spec. toevoging precies gebruiken?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Ik vind het eigenlijk bij gele kwikstaart een beetje nutteloos. Maar bijvoorbeeld voor de trek. Als je ganzen ziet overvliegen kun je vaak niet zien welke. Hetzelfde met zeetrek met duikers. Daar vind ik het wel goed. Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je spec noemt.
Thijs Fijen

boogey55

Heb je een vertaling voor Spec.?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

ik weet het niet zeker. Maar ik heb steeds in mijn hoofd specularis. maar mischien is het species
Thijs Fijen

Piter Anjema

Species = soort


Bram Rijksen

CiteerGisteren heb ik een Gele Kwikstaart spec. ingevoerd. De reactie was waarom het geen Grote Gele kon zijn.

Ik had uit een eerder forum item begrepen (kan dat niet meer vinden), dat de toevoeging Spec. bedoeld was voor een waarneming waarvan de ondersoort niet helemaal  vastgesteld kon worden. Zoals bij Barmsijs en Canadese Zwaan.

In dit geval was gele kwik zeker (gele buik, wippende staart) en omdat de rug warm-bruin was dacht ik een gewone Gele Kwik te zien, een "zomervogel".
Overigens bleek achteraf dat mijn medewaarnemer er zeker van was dat er geen sprake was van een zwarte bef.

Wanneer kan je de Spec. toevoging precies gebruiken?
Dag Pim,

De toevoeging 'spec' wordt vaak gebruikt bij soorten waarvan men niet precies weet wélke soort of welke ondersoort het is. Bijvoorbeeld: je ziet een pieper maar hebt geen idee welke; pieper-spec., je ziet een tjiftaf-achtig beest, maar sluit een Fitis niet uit; Phylloscopus-spec. etc.

Bij dit geval van jouw Gele Kwikstaart-melding ligt het iets anders; als je gele kwikstaart-spec. aangeeft, geef je aan dat je een gele kwikstaart-soort/ondersoort bedoelt. (Moticilla flava-spec.)
Omdat Grote Gele Kwikstaart (M cinerea) een andere soort is dan de Gele Kwikstaart, staat dit eigenlijk buiten het 'spec.-verhaal'
En om het nog wat makkelijker te maken: al enige tijd zijn Noordse en Engelse Kwikstaart (M thunbergi en M flavissima) echte soorten (dus geen ondersoort van de Gele Kwikstaart); als je één van deze aan zou treffen, maar je twijfelt, zou je dus -naar de letter genomen- 'kwikstaart-spec.' moeten gebruiken...

De toevoeging spec. kan je natuurlijk zover doorvoeren als je zelf wilt... zie je iets vliegen en je weet zeker dat het een vogel is: vogel-spec. Ben je iets meer getraind en je herkent er een zangvogel in dan noteer je zangvogel-spec. Ga je nóg verder met deze hobby, dan ben je eraan en voordat je het weet ben je via de Paridae-spec. en Aagithalos-spec. terecht gekomen in een discussie waarin de vraag centraal staat of foto X een Aegithalos caudatus-spec. of een échte A. caudatus caudatus laat zien...

Nou ja, hoe dan ook: ik hoop dat he nu wat duidelijker is...?

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen


thijs

Spec. staat dacht ik voor specimen?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

Citeer
Nou ja, hoe dan ook: ik hoop dat he nu wat duidelijker is...?

Ja hoor. Dank je voor deze uitvoerige uitleg.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan Harteman

#8
CiteerSpec. staat dacht ik voor specimen?

Thijs
Dit zijn de internationale (officiële?) afkortingen die in de wetenschappelijke biologie worden toegepast;

sp = soort (enkelvoud) dus species
spp = soorten (meervoud)
ssp = ondersoort (enkelvoud) dus subspecies
sspp = ondersoorten (meervoud)

Als ik dus over een Canadese gans spreek, maar weet niet welke ondersoort, dan praat ik over de Branta canadensis ssp

Als ik praat over kwikstaarten (wit/geel/groot/klein), maar weet niet 100% welke soort (of wanneer dit niet van toepassing is omdat je het hele geslacht bedoelt) dan praat ik dus over Motacilla spp

Lekker handig he zulke goed lijkende afkortingen ;)
maar misschien een handigheidje om je waarnemingen goed te noteren.