Ruigpootbuizerd

Gestart door ajvwijk, september 07, 2009, 22:52:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Gezien de tekening op de onderkant v.d. vleugels dacht ik dat dit een ruigpootbuizerd is. Kan iemand dit bevestigen ?
Ton van Wijk

ajvwijk

En hier nog een toen de vogel nog niet was gevlogen
Ton van Wijk

Vincent Hart

Een ruigpoot heeft o.a. altijd een donkere (juv.) of zwarte (adult) eindband aan de staart ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wil

Ik zie er ook gewoon een buizerd in.

Ik zie geen bevederde poten en een ruigpoot in deze tijd van het jaar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

ajvwijk

Dank voor jullie reacties. Ik had gehoopt de ruigpootbuizerd te "hebben". Helaas volgende keer beter.
Ton van Wijk

frankneijts

Niet om lullig te doen tegen jou speciaal Ton (want er zijn al velen jou voorgegaan!) maar ik ben altijd verbaasd als iemand hier foto's post waarop onmiskenbaar luid en duidelijk kale, gele poten te zien zijn en dan vraagt of dit misschien een Ruigpootbuizerd is..... Ik bedoel: waarom zou die vogel zo heten denk je?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op september 07, 2009, 23:37:43 PM
Niet om lullig te doen tegen jou speciaal Ton (want er zijn al velen jou voorgegaan!)
Maar meer in het algemeen?   :rolleye:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op september 08, 2009, 09:34:03 AM
Citaat van: frankneijts op september 07, 2009, 23:37:43 PM
Niet om lullig te doen tegen jou speciaal Ton (want er zijn al velen jou voorgegaan!)
Maar meer in het algemeen?   :rolleye:

Ehhhh....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Sorry, inkoppertje door je formulering. Ik denk er uiteraard niet zo over  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op september 08, 2009, 19:36:19 PM
Sorry, inkoppertje door je formulering. Ik denk er uiteraard niet zo over  :duim:

Ik begreep je goed Vincent maar ik aarzelde wat ik zou zeggen.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HeleenR

Als ik het goed begrijp is dit http://waarneming.nl/foto/view/891792 dus geen roodpootvalk en dit http://waarneming.nl/foto/view/892234 geen zwarte ruiter.
Ik wil maar zeggen... een vogel ziet er niet altijd zo uit als zijn naam doet vermoeden. Dat maakt het vogelen soms extra moeilijk en kun je soms wel wat niet lullige hulp gebruiken.  :rolleyes:
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

frankneijts

#11
Citaat van: HeleenR op september 08, 2009, 22:45:27 PM
Als ik het goed begrijp is dit http://waarneming.nl/foto/view/891792 dus geen roodpootvalk en dit http://waarneming.nl/foto/view/892234 geen zwarte ruiter.
Ik wil maar zeggen... een vogel ziet er niet altijd zo uit als zijn naam doet vermoeden. Dat maakt het vogelen soms extra moeilijk en kun je soms wel wat niet lullige hulp gebruiken.  :rolleyes:

Dat kan in een aantal gevallen best zo zijn maar voor Ruigpootbuizerd gaat dat niet op: dat beest heeft echt bevederde poten en daarom wordt daar in zowel het NL, Engelse, Franse als Duitse taalgebied naar verwezen in de naamgeving (en ongetwijfeld in nòg een zootje talen in Europa e.o.). Buiten dat wordt die loopbeenbevedering in àlle gebruikelijke veldgidsen (ook in de oudere generaties!) als kenmerk genoemd èn afgebeeld. Het is niet altijd bruikbaar in het veld omdat ons nu eenmaal niet altijd een goede blik op het loopbeen is gegund of de afstand te groot is. Op foto's van zittende vogels is het echter vaak goed te zien (mits de broekveren het loopbeen niet bedekken) en verrassend genoeg ook nogal eens op foto's van (weg)vliegende vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Daarnaast vertoond deze vogel eigenlijk geen enkel kenmerk dat bij Ruigpootbuizerd past. Zie naast de door Frank genoemde onbevederde poten het ontbreken van grote polsvlekken, juiste staarttekening en gebrek aan een donkere buik (of flanken).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space