Sprinkhanen

Gestart door kroonp, juni 29, 2006, 20:23:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Kwam deze sprinkhanen vandaag tegen in de Klompenwaard in Gelderland.
Van deze weet ik zeker dat het een gouden sprinkhaan is.


De sprinkhaan op de volgende 3 foto's is denk ik ook een gouden sprinkhaan, maar ik kan telkens net niet die punt aan het achterlijf zien. Is het hem wel?




Verder vandaag ook nog van deze beauty's. De greppelsprinkhaan.


Groet

Peter Kroon

Mark van Veen

Die eerste Gouden Sprinkhaan is helemaal OK: mooie foto. De volgende is een twijfelgeval: ik kan onvoldoende kenmerken zien. De daarop volgende twee zijn mijns inziens Krassers: de vleugels eindigen spits, richting vleugelpunt sterk versmald. Bovendien is de zijkant van het achterlijf te zwart voor een Gouden Sprinkhaan.
groet,

Mark van Veen

kroonp

#2
Bedankt!

Foto's zijn allemaal van hetzelfde beest, de krasser dus.

Vandaag weer in het gebied geweest. Ik had nu wel in de gaten dat er twee verschillende soorten waren. Ik kwam zelf ook uit op krasser. Ook wat het geluid betreft. Is de meest algemene soort daar. Zitten vooral in niet al te lang gras. De greppelsprinkhaan is er ook erg algemeen. Heb vandaag tientallen gehoord en gezien. Van de gouden sprinkhaan heb ik er ook enkele tientallen van gehoord en gezien. Ze zitten vooral in wat ruigere vegetatie, zoals brandnetels en akkerdistel (erg handig voor het maken van foto's :P ). Had ook nog enkele bruine sprinkhanen en één grote groene sabelsprinkhaan.
Dus vijf soorten in totaal. :duim:
Groet

Peter Kroon

kroonp

Groet

Peter Kroon