lampen voor nachtvlinderen

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 29, 2006, 20:00:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo,

Een kennis van mij is op zoek naar lampen voor nachtvinderen. Nu is hij hier in de buurt wel al gaan rondvragen, maar ze hebben ze nog niet gevonden.
Weet iemand waar je deze het beste kunt kopen?

edwin de weerd

#1

Bas vd Burg

#2
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Elachista

Bij mijn weten werken die Vaporlamps alleen op een Amerikaanse voltage (110 watt constantstroom), tenzij je een juiste transformer weet te vinden.
Je bent dan goedkoper uit bij Vermandel, nationaal.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Allen bedankt voor jullie reactie. :duim:  

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Elachista

Roy je bent geweldig! Wat een lage prijzen.........had me heel wat kunnen besparen  -_-  
Groet,
Tymo

Imperator

Citeerhttp://www.firstlight.nl/index.html
Citeer

Welke komt dan in aanmerking? Misschien kun je ook zeggen waarom?
vriendelijke groet,

Trees

han.endt

#8
Ik gebruik een ML-lamp 160 of 250 Watt. Kan direct op het lichtnet of op een generator. Ik heb het dan over die Vermandel verkoopt.

grunsven

Ik heb ook pas een ML 250 watt gekocht. Ik hoor wel regelmatig dat deze ontzettend kwetsbaar zijn en een druppel water al het einde van je lamp betekend. Klopt dat of is dat overdreven?

Veel info over deze lampen kun je vinden op de site van Philips. Lampen
Als je doorklikt krig je leuke dingen zoals een weergave van het spectrum van de lamp (met UV-piek).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Elachista

#10
ML is minder gevoelig dan HPL, ze kunnen best nog even in een miezerbui'tje staan, maar doe dit niet te vaak natuurlijk...
Groet,
Tymo

JW_2all

Hoi, ik heb voor de komende nachtvlinernacht bij een cameraman een lamp van 500 watt geleend om met laken als lichtbak te gebruiken.
Zou dat zonder meer werken of is het type lamp (frequenties. golflengtes)  bepalend voor resulaten?
Groet,
Jan

Elachista

Zo'n flitslamp of echt zo'n "bol"? ML of HPL, de type lampen die een ultraviolet licht produceren, werken vaak het beste.
Maar als je een 500 watt lamp hebt en geen ML of HPL is, dan zou dat ook prima moeten werken. Alleen is de kans op pijlstaarten (en dan vliegen er ook nog maar een stuk of 3/4 soorten, trekkers voornamelijk) wel kleiner.
Uilen, tandspinners en spanners komen prima op (sterk) gewoon licht.

Ik heb in 2004 vooral gewerkt met een bouwlamp van 500 watt, en dat leverde ook genoeg leuke soorten op.
Groet,
Tymo

han.endt

#13
CiteerML is minder gevoelig dan HPL, ze kunnen best nog even in een miezerbui'tje staan, maar doe dit niet te vaak natuurlijk...
HPL- en ML-lampen produceren dermate veel hitte dat met motregen de druppels verdampen voor ze de lamp raken. Echter één flinke druppel en het is pang...........weg lamp.

Imperator

Bedankt voor jullie antwoorden
vriendelijke groet,

Trees

han.endt

CiteerHoi, ik heb voor de komende nachtvlinernacht bij een cameraman een lamp van 500 watt geleend om met laken als lichtbak te gebruiken.
Zou dat zonder meer werken of is het type lamp (frequenties. golflengtes)  bepalend voor resulaten?
Een gewone felle lamp trekt al nachtvlinders aan, vooral spanners. Het resultaat met speciale lampen, zoals ML en HPL, is echter veel beter en resulteert vooral in veel meer soorten. Inderdaad ligt dit aan de golflengte van deze lampen, het ultraviolet.