Phytocoris insignis?

Gestart door Arp, september 05, 2009, 21:09:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wantsenweters,

Deze van 13 augustus j.l. aan Brem op een stukje braakliggend terrein naast weilanden en spoorlijn tussen Hengelo en Enschede lijkt mij een Phytocoris en als ik dan lekker intelligent plaatjes kijk op internet bekruipt me het gevoel dat het wel eens per ongeluk insignis zou kunnen zijn - kleur en lengte van spriet 4 ??





Schijnt (volgens BB) lastig van varipes te onderscheiden, maar die heb ik ook nog niet eerder gezien dus zou ook leuk zijn.

Is er een insignis of varipes van te maken, of blijft het sp. - of toch weer iets heel anders en ben ik helemaal de weg kwijt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Phytocoris varipes en P. insignis zijn tweelingsoorten, die alleen op basis van het mannelijk genitaalsegment en genitaliƫn van elkaar te onderscheiden zijn. P. insignis is zeer zeldzaam, dus zouden eigenlijk alle waarnemingen van deze soort(en) als Phytocoris cf varipes genoteerd moeten worden ....

Arp

Okay, dan doe ik dat - de suggestie op British Bugs dat er op basis van kleur en 4e sprietlid wat te voorspellen zou zijn is dus te onzeker neem ik dan aan.

Voordat ik zelf wat met Wantsengenitaal kan beginnen zal er nog wel wat water door Regge en Dinkel stromen ben ik bang, maar als ik nog een keer zo'n rode tegenkom probeer ik aan je te denken ;)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)