Corymbia rubra / rode smalbok

Gestart door Pauline _Snoeks, juni 29, 2006, 18:14:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pauline _Snoeks



Hallo!

Vanmiddag kwam ik op mijn Pandorea een  :wub:  stelletje tegen! Namelijk 2 volwassen exemplaren van de Corymbia rubra ( rode smalbok ). Dit is een vrij veel voorkomende soort waar ik meer over wil weten. Ik ben een hartstochtelijk tuinliefhebber en zou daarom meer over deze beestjes willen weten. Ik kom ze regelmatig tegen in mijn tuin en vraag me daardoor af of ze schadelijk zijn voor mijn (sier)planten. Wat eten de volwassen exemplaren? Waar leggen ze hun eitjes en vervolgens, waar voeden de larven zich mee? Zomaar een paar vragen die bij me opkomen en waar ik hier een antwoord op hoop te krijgen!  -_-  

Groetjes,

Pauline Snoeks

gardensafari

De rode smalbok is niet gevaarlijk voor jouw tuinplanten. De volwassen kevers eten vooral nectar. Zoals het de larven van goede boktorren betaamt leven de larven in hout en wortels. Ze geven de voorkeur aan zacht, rottend hout en rottende wortels. Het liefst hout waar de bast al vanaf is gevallen. Heel soms zitten ze in vurenhouten palen, zoals gebruikt voor telefoonleidingen en schuttingen. Dit hout is meestal van zeer bedenkelijke kwaliteit, want hout van goede kwaliteit is voor deze soort niet geschikt. De larven verpoppen in het hout. De volwassen insecten zijn vrij passief als het kil is, maar erg actief als de zon schijnt. Ze blijken dan goede vliegers en zijn ver van de geboorteplaatsen af te vinden op bloemen, ook in tuinen.

Groetjes,

hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.