Onbekende vinkachtige Huis ter Heide

Gestart door Limosa, september 05, 2009, 11:53:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Vanmorgen vroeg even de deur uitgeweest om wat vogels te bekijken in Huis ter Heide kwam ik in het Plakkeven een (drie?) vogels tegen waar ik geen naam op plakken kon.

Kijkend vanaf het scherm onder de berken viel mijn oor op een klaaglijke roep. Iets in de trant van ieuw, niet miauwend zoals een buizerd maar meer een holle, ijle en zachte roep. Ik volgde de roep en er kwam een vogel in een dode berk boven me te zitten. Verrekijker erop gericht en het eerste dat opviel was een rode buik, niet felrood maar dieprood. Vanaf de buik liep het door tot over de kop. Dus zowel de buik, borst als gehele kop was rood. verder had de vogel een vinkensnavel welke licht van kleur was. Ik kon de vogel slechts kort bekijken en schuin van onder. Daarna vloog hij weg om een minuut of drie later weer terug te komen in het gezelschap van twee vaalwit kleurige vogels van dezelfde grootte. Door het blad deze keer weinig kunnen zien, maar weer viel de rode kop op.

Alle kenmerken even op een rij:
- rode borst, deel van de buik en een rode kop.
- Een lichtkleurige, vrij forse, vinkensnavel.
- formaat vink, maar met een kop die wat 'losser'op de nek leek te zitten (dus geen vloeiende overgang).
- Een klagende , ijle, zachte roep.

Nu is mijn vraag wat het geweest zou kunnen zijn.
In eerste instantie dacht ik aan een goudvink vanwege de roep. De rode kop, de kleur rood en het ontbreken van een zwarte snavel,  zwarte pet en het formaat weerhielden mij daarvan.

Daarna schoot een roodmus mij te binnen, maar daar klopte de roep niet voor, de tijd van het jaar niet (ivm het kleed) en natuurlijk zijn zeldzaamheid.

Wie o wie weet wat ik gezien heb?


Groeten,

Joachim

Date Lutterop


Groet,

Date


Limosa

#2
Hoi Date,

Ik heb kruisbek afgeschreven vanwege de vorm van de snavel. Deze was recht, als bij een vink, maar forser.

Groeten, Joachim
Groeten,

Joachim

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

Kneu was het zeker niet. Deze is alom aanwezig in het gebied en ken ik goed. Verder sluit en geheel rode kop een kneu uit..
Groeten,

Joachim

Limosa

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 05, 2009, 13:38:53 PM
http://waarneming.nl/familie/view/163
Die lijst al eens bekeken?

Handig zo'n lijst. Wist niet dat dat kon!

Met het vogeklboek erbij ook al alle vinkenopties nagekeken en dan zou qua kleur en tekening eigenlijk alleen kruisbek en roodmus overblijven en dat maakt het juist zo lastig want de snavel was die van een roodmus, vrij nadrukkelijk aanwezig, kort en dik, maar roep kwam niet overeen. Kruisbek was verder een hele goede optie geweest, maar de snavel goed kunnen zien en die was niet gekruist.
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Buiten de "wilde" soorten heb je natuurlijk ook een zooi ontsnapte soorten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Met aftrek van alle genoemde mogelijkheden blijft een rode Kanarie (escape) als meest voor de hand liggende optie over, daarvoor klopt ook de wat klaaglijke roep.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

Citaat van: Limosa op september 05, 2009, 13:46:35 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 05, 2009, 13:38:53 PM
http://waarneming.nl/familie/view/163
Die lijst al eens bekeken?

Handig zo'n lijst. Wist niet dat dat kon!

Met het vogeklboek erbij ook al alle vinkenopties nagekeken en dan zou qua kleur en tekening eigenlijk alleen kruisbek en roodmus overblijven en dat maakt het juist zo lastig want de snavel was die van een roodmus, vrij nadrukkelijk aanwezig, kort en dik, maar roep kwam niet overeen. Kruisbek was verder een hele goede optie geweest, maar de snavel goed kunnen zien en die was niet gekruist.

ik heb toevallig dit jaar van iemand te horen gekregen dat juvenielen kruisbekken in het begin nog geen gekruisde snavel hebben. weet niet of dit klopt en of iemand dit kan bevestigen maar ik hoorde dat toevallig van een ervaren vogelaar.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Calidris Alba

Citaat van: Rikstar op september 05, 2009, 17:59:51 PM
Citaat van: Limosa op september 05, 2009, 13:46:35 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 05, 2009, 13:38:53 PM
http://waarneming.nl/familie/view/163
Die lijst al eens bekeken?

Handig zo'n lijst. Wist niet dat dat kon!

Met het vogeklboek erbij ook al alle vinkenopties nagekeken en dan zou qua kleur en tekening eigenlijk alleen kruisbek en roodmus overblijven en dat maakt het juist zo lastig want de snavel was die van een roodmus, vrij nadrukkelijk aanwezig, kort en dik, maar roep kwam niet overeen. Kruisbek was verder een hele goede optie geweest, maar de snavel goed kunnen zien en die was niet gekruist.

ik heb toevallig dit jaar van iemand te horen gekregen dat juvenielen kruisbekken in het begin nog geen gekruisde snavel hebben. weet niet of dit klopt en of iemand dit kan bevestigen maar ik hoorde dat toevallig van een ervaren vogelaar.

Juveniele Kruisbekken zijn niet dieprood.
Daniƫl
Woonachtig in Colombia

frankneijts

Citaat van: Rikstar op september 05, 2009, 17:59:51 PM
Citaat van: Limosa op september 05, 2009, 13:46:35 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 05, 2009, 13:38:53 PM
http://waarneming.nl/familie/view/163
Die lijst al eens bekeken?

Handig zo'n lijst. Wist niet dat dat kon!

Met het vogeklboek erbij ook al alle vinkenopties nagekeken en dan zou qua kleur en tekening eigenlijk alleen kruisbek en roodmus overblijven en dat maakt het juist zo lastig want de snavel was die van een roodmus, vrij nadrukkelijk aanwezig, kort en dik, maar roep kwam niet overeen. Kruisbek was verder een hele goede optie geweest, maar de snavel goed kunnen zien en die was niet gekruist.

ik heb toevallig dit jaar van iemand te horen gekregen dat juvenielen kruisbekken in het begin nog geen gekruisde snavel hebben. weet niet of dit klopt en of iemand dit kan bevestigen maar ik hoorde dat toevallig van een ervaren vogelaar.

Nu klinkt het een beetje als een of ander duister geheim waarvan maar weinige ingewijden op de hoogte zijn Rik........ B)
De kruising van de bekken van jonge kruisbekken (alle soorten) begint ca. 1 week na het uitvliegen als de jongen hun eigen voedsel beginnen te zoeken: ze zijn pas zelfstandig als de bekken geheel gekruist zijn en ze dus zelf naaldboomkegels kunnen openen. Op die leeftijd echter zijn de vogels, ook de mannetjes! nog grauwgroengeel met veel lengtestreepjes. Rode kruisbekken, mannetjes van minimaal enkele maanden oud, hebben dus altijd een gekruiste snavel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: Limosa op september 05, 2009, 13:46:35 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 05, 2009, 13:38:53 PM
http://waarneming.nl/familie/view/163
Die lijst al eens bekeken?

Handig zo'n lijst. Wist niet dat dat kon!



Als je doorklikt op de naam in zo'n overzicht, dan kom je in het waarnemingenoverzicht. Als je dan in het menu rechtsboven op "informatie" klikt krijg je meer info en determinerende foto's van de soort. (Vraag mij niet waarom dat zo ingewikkeld moet... )   

(Bij de kruisbek zie je dan bijvoorbeeld hoe een jong exemplaar eruit ziet)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Limosa

Bedankt allemaal voor de respons! Ik laat hem ongedetermineerd met in mijn achterhoofd het idee dat het wel eens een escape zou kunnen zijn geweest.
Groeten,

Joachim