Stevige Pluteus?

Gestart door Gulistan, september 04, 2009, 10:32:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze vond ik vandaag in een groepje van 5 op een schaduwrijk plekje aan de rand van een houtsnipperpad. Lijken mij ook pluten, al zijn de lamellen nog wit en het hoedje nog niet uitgespreid. Het zijn stevige zwammen, de grootsdte is nu al 7 cm groot, de stelen zijn ook stevig, aan de basis wel 2 cm diameter
Groeten van Christiane

grietaf

Dan is er weer werk aan de winkel, Christiane! Ben benieuwd.
Grieta.

Gulistan

Tijdgebrek doet in mij de vraag laten opkomen: Mag ik deze gelijk mee op sturen, als vers materiaal dan?
Groeten van Christiane

grietaf

Ja hoor, dat is prima.
Grieta.

Ismael

pas op voor de breedplaatstreephoed... (kan nu niet zien of de lamellen vrij zijn)
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Ja, wie weet, kan ook nog. Kan die ook in een groepje groeien?
Groeten van Christiane

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Ik denk dat het hem is, ik zie nog geen roze aan de lamellen verschijnen
Groeten van Christiane

grietaf

Waren de plaatjes aangehecht of vrij van de steel?
Ik heb er toch wel een Hertenzwam-gevoel bij.
Grieta.

Gulistan

Volgens mij zijn de lamellen vrij, zie foto. Ook een foto van de cystiden
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Citaat van: Ismael op september 04, 2009, 12:51:07 PM
pas op voor de breedplaatstreephoed... (kan nu niet zien of de lamellen vrij zijn)

;D ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Gert, wat bedoel je? Vind je ze vrij of niet?
Groeten van Christiane

Gert Kremer

sorry Christiane, het lijken mij wel hertenzwammen. Maar de Breedplaatstreephoed heb ik wat mee, zit elke keer mis met die zwammen, vandaar ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

ok dat lijkt mij wel vrij ja, salicinus?
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Ik ken P. salicinus veel tengerer, dit zijn echt joekels. Het zou nog Pluteus roseipes kunnen zijn, maar die kan ik niet in de database vinden
Groeten van Christiane

Marian en Bert

Hoi Christianne,

P. roseipes is geen Ned. soort. Is volgens mij een meer roze gekleurd broertje van P. leoninus. Heb je ook naar de sporenvorm gekeken?
Zit er toch niets anders op om vanaf het begin af aan hem uit te sleutelen en de gegevens op te schrijven of hem toch aan Grieta op te sturen.

Groeten van Marian

Ismael

het word sleutelen. roseipes heeft een roze steel, dat zie ik niet zo bij deze.

edit--> ik zie dat marian al gereageerd heeft en ongeveer hetzelfde zegt
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

De hoedhuid likt er erg op, en ook die onderontwikkelde hakjes aan sommige pleurocystiden heb ik gevonden. Maar hij wordt alsnog opgestuurd, ik wacht alleen nog op het fiat om hem te drogen. Sporen heeft hij nog niet, te jong.
Groeten van Christiane

Marian en Bert

Hoi Christianne,

Onderontwikkelde haakjes aan sommige pleurocystiden?
Het vruchtlichaam is misschien  nog te jong en moeten de haakvormige cystiden zich nog verder ontwikkelen? 

Groeten van Marian

Gulistan

Nee, ik denk echt dat het net als P. leonites en P. roseipes dunwandige pleurocystiden met van die kleine uitgroeisels zijn. Zie foto, en ook nog een dikke pleurocystide
Groeten van Christiane

Marian en Bert

#20
Geen jonge basidiën? en als die laatste een pleurocystide is, kun je er bepaald niet omheen.
Ik heb verder geen suggesties en wacht Grieta haar reaktie af.

Groeten van Marian

Gulistan

Bedankt voor het meedenken, het is een interessant maar merkwaardig geval. Ik hoop morgenochtend nog een zwam te kunnen oogsten die iets verder ontwikkeld is.
Groeten van Christiane

Gulistan

Vandaag waren het er nog meer, en inderdaad aardig gegroeid. Door de stevige buien vannacht en vanochtend hebben de zwammen geleden. De hoedhuid glanst nu door de nattigheid.
Groeten van Christiane

grietaf

#23
Heb je inmiddels wat meer tijd, Christiane? Ik wil er best naar kijken, hoor, maar het is leuker als je zelf ontdekt wat het is. Waarschijnlijk is hij niet zo moeilijk ( als het klopt wat ik denk). In ieder geval geen Pluteus roseipes, die heeft duidelijk een roze steelvoet en komt tot nu toe niet in Nederland voor zoals Marian al schreef.
Doe je best!
Grieta.

Gulistan

#24
Weinig tijd, dit zijn me laatste stuiptrekkingen
Groeten van Christiane

grietaf

Tja, dat wordt krap. Ik denk dat het de Splijthoedhertenzwam is, maar stuur maar mee.
Veel plezier in Turkije!
Grieta.

Gulistan

#26
Dank je. Ik ben aan het drogen. Daar lijkt hij inderdaad veel op.
Groeten van Christiane