teek met nut

Gestart door maria48_4, september 03, 2009, 11:28:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Teken vallen tumor aan

Een stof die door teken wordt uitgescheden vernietigt tumoren. Hebben de beestjes toch nog een nut.

Teken vallen tumor aan

Een stof die door teken wordt uitgescheden vernietigt tumoren. Hebben de beestjes toch nog een nut. Amblyomma cajennense, zo heet een kleine harde teek uit het Braziliaanse regenwoud. Tot nu toe was het beestje vooral bekend om zijn beten. Wie zo'n teek op zijn huid ontdekt, krijgt waarschijnlijk rickettsiose, een ziekte die een hoge koorts veroorzaakt. Maar het beestje heeft meer in zijn mars. Het scheidt een stofje uit – Brazilianen noemen het tekenspuug – dat zeer goed lijkt te werken tegen tumoren. Onderzoekers van het medische instituut Butantan van de universiteit van São Paulo ontdekten dat het ziektecellen afbreekt, terwijl het gewone menselijke cellen met rust laat. De ontdekking is toevallig gedaan tijdens een ander project, maar de onderzoekers zijn zo enthousiast, dat ze verder zijn gegaan met het tekenspuug. Ratten met een tumor kregen het goedje ingespoten en werden binnen zes weken weer gezond. Ook op menselijke ziektecellen werkt het wonderbaarlijke speeksel. De Brazilianen hebben ondertussen patent aangevraagd op het tekenvocht en hulp ingeroepen van collega's uit rijkere landen. Ze hebben niet de middelen om het tekenspuug verder te ontwikkelen tot een medicijn. Daar is een grote farmaceutische onderneming voor nodig met het kapitaal om het middel verder te ontwikkelen. Er wordt met verschillende partijen gesproken. Agence France Presse Het Europese neefje van de Braziliaanse teek. Foto: Mick Talbott

mberg

Dag Maria,

Leuk berichtje over de teek. Wist ik niet. De foto laat alleen geen teek zien maar een fluweelmijt. Verwant aan de teken, maar een andere groep.

Met groet,

Matty Berg

EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

javanerkelens

Tja....dit klinkt haast te mooi om waar te zijn.
Nou haalt men wel meer geweldige nieuwe medicijnen uit nieuwe soorten planten en dieren uit het regenwoud, dus het zou mooi zijn als het inderdaad tot een nieuw medicijn zou kunnen komen!!
En een pleidooi voor het behoud van het regenwoud en andere waardevolle natuur landschappen, want er is nog veel te ontdekken in deze gebieden!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerDe Brazilianen hebben ondertussen patent aangevraagd op het tekenvocht
Fijne wereld leven we toch - patent aanvragen op een "het leven"  :-X En de ellende is dat ze het waarschijnlijk nog krijgen toegekend ook ... zal patentbureau's worst wezen wat ze goedkeuren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

maria48_4

Citaat van: Pudding4brains op september 04, 2009, 22:40:15 PM
CiteerDe Brazilianen hebben ondertussen patent aangevraagd op het tekenvocht
Fijne wereld leven we toch - patent aanvragen op een "het leven"  :-X En de ellende is dat ze het waarschijnlijk nog krijgen toegekend ook ... zal patentbureau's worst wezen wat ze goedkeuren.

hahaha wat ben je heerlijk positief. Toch denk ik dat het mogelijk is, en ik denk dat je voor zoiets werkelijk alles moet proberen en testen. Kost teveel levens, dat mag dan wat waard zijn.

Voor wat de foto betreft, blunder van de krant dan lol, ze tjekku dus niet alles  ;D

Arp

Dat ze zoiets ontdekken is geweldig en verdient veel lof en beloning, maar geen patent op de natuur. Dat patent komt terecht bij de grote bedrijven waar ze zich nu tot wenden voor financiële middelen om hun onderzoek te kunnen voltooien en wordt binnenkort door de juristen van zo'n bedrijf misbruikt om het anderen onmogelijk te maken dit nuttig medicijn, dat een doodgewoon natuurproduct is, te gebruiken. Als het aan de juristen ligt verbieden ze de teken nog om hun eigen speeksel in de bek te hebben - randdebielen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Ter verdediging van de farmaceutische industrie (die natuurlijk wel schandalig veel geld verdienen): het ontwikkelen van een medicijn kost hoe dan ook heel veel geld. Als vervolgens iedereen het eindproduct mag (na)maken, zal niemand willen investeren. Misschien zou er een regel moeten zijn dat een patent afloopt zodra de investeerder, laten we zeggen, 10x zijn investeringskosten eruit heeft gehaald. Er zijn immers ook veel investeringen die tot niets leiden, en ook de meer onzekere onderzoeken moeten mogelijk zijn.

Arp

Hoi Louis,

Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit, en er zijn denk ik genoeg punten in het proces waar ze min of meer terecht bescherming zouden kunnen/moeten genieten voor hun werk (methode productie/synthese, dosering, weetikveel) maar waar ik erg huiverig voor ben is het ongebreideld laten patenteren van "het leven" of "de natuur". Een patent/octrooi toekennen op het toepassen van deze natuurlijke stof voor de behandeling van tumoren komt naar dicht in de buurt van een octrooi toekennen op het gebruik van zuurstof voor ademhaling of dergelijke onzin - octrooibureaus hebben de neiging daar erg gemakkelijk overheen te stappen.

Wat je onherroepelijk krijgt met dit soort dingen is dat op een goed ogenblik een shaman langs de Amazone juristen op de stoep heeft staan omdat hij (al eeuwen lang?) mensen van zijn stam door deze teken (of andere, of bloedzuigers of wat dan ook met een dergelijke stofje in zich) laat bijten als ze bepaalde symptomen vertonen. Natuurlijk betekent dat dan dat het octrooi nooit toegekend had mogen worden, want "prior art", maar dat zal de juristen worst wezen - laat de shaman dat eerst maar eens bewijzen in een rechtszaak die hij niet begrijpt en niet kan betalen. Laat staan dat hij de methode van zijn voorvaderen ooit zou kunnen gebruiken om mensen buiten zijn eigen stam (commercieel) te behandelen. Ik fantaseer er maar wat op los natuurlijk, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel.

Zodra er bij dit soort dingen octrooien en juristen aan te pas komen heeft het de neiging op bijzonder onwelkome manieren uit de hand te lopen ...

Sorry hoor, ga er maar niet op in ...  :-X  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Ja, het discours is me bekend, en er zit ook wel wat in. .. Maar ik heb het gevoel dat het sjamanistische kruidengeneeskunde wat geromantiseerd wordt.

javanerkelens

Ik denk dat er octrooi wordt aangevraagd op de samenstelling van het vocht wat uit de teek komt.
Het vocht bevat natuurlijk een bepaalde samenstelling die een gunstige uitwerking zal hebben op bepaalde tumoren en deze samenstelling zal uiteraard nagemaakt kunnen worden door de industrie.
Heb je eenmaal octrooi aangevraagd op de samenstelling, dat kunnen fabrikanten dat niet massaal gaan namaken.
Ik denk dat dat de bedoeling is .....!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op september 13, 2009, 00:04:33 AM
Ik denk dat er octrooi wordt aangevraagd op de samenstelling van het vocht wat uit de teek komt.
Het vocht bevat natuurlijk een bepaalde samenstelling die een gunstige uitwerking zal hebben op bepaalde tumoren en deze samenstelling zal uiteraard nagemaakt kunnen worden door de industrie.
Heb je eenmaal octrooi aangevraagd op de samenstelling, dat kunnen fabrikanten dat niet massaal gaan namaken.
Ik denk dat dat de bedoeling is .....!

Joke

En op het medicijn zelf, dat qua samenstelling zal verschillen van de "ruwe" spuug, zodat het goed wordt opgenomen door het menselijk lichaam en ook bijvoorbeeld beschikbaar is in andere vorm (pil, spuit, zalm, etc). Ik denk dat het octrooi het medicijn met als hoofdingediënt tekenspuug behelst.

Maar het blijft inderdaad wel een rare nasmaak hebben om octrooi te hebben op iets wat gewoon in de natuur voorkomt.

javanerkelens

CiteerMaar het blijft inderdaad wel een rare nasmaak hebben om octrooi te hebben op iets wat gewoon in de natuur voorkomt.

De meeste medicijnen komen oorspronkelijk uit de natuur..
Uit schimmels , planten, slangengif, etc.
Ik denk dat menig octrooi voortkomt uit iets wat gewoon al in de basis voorkwam in de natuur!
Maar het grote geld is vaak de spelbreker is voor iets moois.
Denk aan de auto die op water kon lopen.......de beste man die dat heeft uitgevonden, ligt op onverklaarbare wijze al onder de zoden.
Dat zou de doodsteek hebben betekend voor de olie industrie!!
De wereld kan er in principe geweldig uitzien, maar het grote geld houdt moedwillig zaken tegen!

Tja..... :-\

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Citaat van: LakeSide op september 13, 2009, 07:45:02 AMMaar het blijft inderdaad wel een rare nasmaak hebben om octrooi te hebben op iets wat gewoon in de natuur voorkomt.
Dat dus.

Citaat van: javanerkelens op september 13, 2009, 11:15:02 AMIk denk dat menig octrooi voortkomt uit iets wat gewoon al in de basis voorkwam in de natuur!
Nou ik ban bang dat ook menig octrooi is toegekend op dingen die puur natuur zijn, en dat is ook wat ik in het artikel meen te lezen - gewoon op het tekenvocht sec.

Als ze een octrooi willen/kunnen aanvragen op de synthese van de stof of een specifieke geteste samenstelling van werkzame bestanddelen erin in een toepasbare medicijn of een dergelijke doorontwikkeling dan is dat tot daar aan toe, maar niet op de natuur(lijke stof) zelf (en de werking daarvan) wat mij betreft.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)