Bladsprietkever, maar welke?

Gestart door Aglaia, juni 28, 2006, 21:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aglaia

Deze vond ik onder een blaadje van een struik. Toen ik het blaadje optilde om hem (haar?) beter te bekijken, liet hij zich voor dood op de grond vallen en hield zich zo, na plaatsing in een bezichtigingspotje, zeker een kwartier. Daarna liet hij zijn prachtige antennen weer zien (3 vertakkinkjes, als bij Rhizothrogus aestivus) en de pootjes leken ook precies, maar in tegenstelling tot genoemde soort had deze alleen een goudkleurig schild, terwijl kop en thorax geheel zwart waren. Bij hernieuwde verstoring bleef hij weer liggen zoals hij op dat moment was (lopend), waardoor hij op een gegeven moment bijna op zijn zij zakte.
De foto is niet top, sorry. De antennen zijn te wazig, maar waren onder een loupe gewoon 3 smalle takjes.

Inmiddels heb ik hem zijn vrijheid teruggegeven, maar ik wil toch graag weten welke kever het precies was.

Vriendelijk dank,
Aglaia

GerardL


Aglaia

Yep, moet hem zijn.

Dank,
Aglaia

Th.Heijerman

Geen H. philanthus maar ý lijkt mij een een donkere vorm van Phyllopetha horticola ...

Theodoor

Aglaia

Ja, de vleugels van "de mijne" glansden wel meer dan de link naar H. philanthus en mijn foto was ook nogal donker, maar beide soorten lijken enorm op elkaar. Is er iets waaraan ze te onderscheiden zijn?
In elk geval was zijn kop echt gitzwart, geen groene of blauwe glans.

Aglaia

Th.Heijerman

Het grootste verschil is dat P. horticola behaard is en H. phylanthus beschubd ...

Theodoor

Aglaia

Dankjewel, dan moet het P. horticola geweest zijn, want hij was behoorlijk harig. Ga ik nu leren over deze soort :)

Aglaia