3 sprinkhanen

Gestart door Lientje, september 01, 2009, 08:47:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Hoi allemaal,
Deze drie sprinkhanen zijn gefotografeerd in natuurpark "De Groote Peel" (Ospel, Limburg) op 31-08-09. Welke zijn dit?
Foto 1: Deze was ongeveer 20mm lang en zat op een zandpad. De foto is een beetje tegen de zon ingeknipt, maar misschien toch duidelijk genoeg om er een naam aan te plakken?
Foto 2: Deze sprinkhaan was een stuk groter, ongeveer 35mm lang.
Foto 3: Dit lijkt me een doorntje, maar welke (als dat tenminste van deze foto te determineren valt).
Als het mogelijk is zou ik ook graag weten of het mannetjes of vrouwtjes zijn en waarom, als dat niet te veel gevraagd is.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Rutger

1 weet ik niet zeker, misschien wekkertje?
2 lijkt mij moerassprinkhaan
3 lijkt mij gewoon doorntje vanwege de hoge kiel.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Wim Bakker

1) ik gok een Negertje, maar ik kan niet alles even goed zien
2) Moerassprinkhaan
3) nimf Doornsprinkhaan spec.

Allemaal vrouwtjes.

Overigens lijkt nummer drie behoorlijk dood. De sprieten ontbreken, en die vreemde houding...
Misschien doodgegaan aan een schimmelinfectie.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Lientje

#3
Hartelijk bedankt Rutger en Wim.
Ik vond het ook al vreemd dat het Doorntje geen sprieten had . . .
Had nog nooit zo'n beestje gezien, dus voor mij is die nieuw.
Wat foto 1 betreft, als ik zelf zou moeten kiezen tussen Negertje en Wekkertje, zou ik Wekkertje kiezen. De foto is tegen de zon in genomen. Voor zover ik me kan herinneren was het zeker geen donker exemplaar. Ik voer 'm in ieder geval als Onzeker in.
Groetjes, Jacqueline.

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Wim Bakker

Wekkertjes zijn zeldzaam ten zuiden van de grote rivieren en de vrouwtjes van Negertjes lijken erg op Wekkertjes. De mannetjes zijn meestal een stuk duidelijker...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Die eerste kan ook heel goed een vrouwtje van een van de drie (bruine sprinkhaan, ratelaar snortikker) zijn
Groeten,
Wiene Bakker, zoon van Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Lientje

Bedankt Wim en Wiene,
Tja, hoe zal ik 'm invoeren?
Dan toch maar een onzeker Negertje?
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Wim Bakker

Goed punt van Wiene om ook even aan Chorthippus te denken, want onder deze hoek is moeilijk te zien of het halsschild geknikt of gebogen is. En de Chorthippus soorten kom je in de raarste kleuren tegen, ook als Omocestus look-alikes.

En toch, omdat ik geen duidelijk Chorthippus-lobje zie houd ik het maar liever op een Omocestus. Grootste kans dat het dan een Negertje is vanwege de plaats. Alleen is de determinatie niet af te maken omdat de kleur van de tasters niet te zien is (die zou wit moeten zijn) of de punt van de eilegkleppen (die zou zwart moeten zijn).

Kortom, een ding is zeker: het is onzeker. Voer haar dus maar in als onzeker Negertje...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Je hebt verder nog de knik in de kiel op het halsschild die bij het wekkertje verder naar voren ligt. Ik zou hier daarom toch wel een zeker negertje van durven maken. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Lientje

Bedankt Wim en Roy,
Ik heb even gekeken tussen mijn foto's. Ik heb nog een foto die een klein beetje meer van voren genomen is. Misschien is daar weer net iets meer op te zien.
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg