Phaonia valida/errans

Gestart door Robert Heemskerk, augustus 31, 2009, 21:30:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Vanmiddag voor het eerst met mijn zoon Mink op (vliegen)excursie in het bos..
Hij is vandaag 50dagen geworden, tijd voor zijn eerste excursie in het bos.

Op de excursie vonden we een Phaonia-soort, volgens mij een mannetje  P. valida of errans.
Crossveins slightly infuscated / fore tibia without posterior setae / (usualy) 2 prescutellar setae-> valida (/ errans)

Weet iemand een goed kenmerk tussen deze twee soorten?
Of is het misschien een andere soort Phaonia?

groet, Robert en Mink

thijsdegraaf

Leuke foto Robert. Ik bedoel jullie twee.  ;D
De vlieg ook wel hoor, maar die laat ik aan Joke over.

Thijs

javanerkelens

Whooe....dat ziet er spannend uit, al een beer in het bos ontdekt... ;D (leuk hoor !!)

En dan het verschil tussen valida / errans
Ze zijn eigenlijk zeer gelijkend, maar er zijn enkele verschillen:
Bij P.valida loopt de M1 met een zwak bochtje aan het eind, is vaak wat groffer en groter , en heeft gouden haren onderaan / achter de kop !!!
Ik zie op jouw foto dus geen klein bochtje in de M1 en geen gouden haren onderaan / achter de kop (gena + occiput)
Phaonia errans lijkt mij dan .....

Gefeliciteerd met de 50 dagen verjaardag van Mink.... ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

bedankt Thijs en Joke,

Ik zag wel een soort blonde plukjes onder femur, zijkant thorax en onderkant oog en kop maar het is niet helemaal duidelijk. Wat is (gena + occiput) ?
Ik dacht zelf ook aan P. errans.

groet, Robert (p.s. bovenste foto met zelfontspanner, camera op boomtak gezet)

javanerkelens

Gena = de onderkant van de kop , de kin als het ware
Occiput = de achterkant van de kop
Vrij vertaald gewoon de baard.. ;D
Zowel bij de P.errans als bij P.valida zitten daar haren op, alleen bij P.errans zijn ze blond van kleur en bij P.valida zijn ze meer goudkleurig.
Dit zie je wel bij meer vliegen, zoals bij Calliphora vomitora en Cynomya mortuorum, alleen zijn ze daar duidelijker aanwezig en bij P.valida is het wat vager en moet het licht van de camera er net goed opvallen.

En ik heb ook ooit nog eens een keer een zelfontspanner gebruikt, maar dat vond ik nogal een gepruttel, dus knap werk van jou, is een erg mooie shot geworden!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)