Hoofdmenu

Rood kevertje

Gestart door nielsyese, augustus 31, 2009, 17:12:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo, weet iemand welk kevertje dit is? In groten getale op speerdistel, in het bos, dicht bij de hei.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Het ziet er uit als een Aardvlo, vlokever (Asiorestia). Een bladhaantje dus.
Er zijn veel soorten, die op elkaar lijken.

Groeten, Thijs

Arp

Ik heb mezelf ook steeds voorgehouden dat ze niet te doen zijn, maar nader onderzoek leert dat er voor deze extreem bolle rode in Nederland eigenlijk maar 2 soorten Sphaeroderma in aanmerking komen. Nou ja, althans, het Nederlands Soortenregister geeft voor Nederland geen Argopus, maar FE vindt dat Argopus ahrensii in NL rondspringt (maar is vaak niet helemaal betrouwbaar)??

Als ik even van Sphaeroderma uitga, dan ligt het aangezien deze stevig aan de wip zijn wel erg voor de hand dat ze op ook daadwerkelijk op hun waardplant zitten en geen toevallige dwaalgasten zijn. Daarmee zou de soort naar mijn jongste inzichten dan eigenlijk vastgespijkerd moeten kunnen worden.

Gelet op o.a. dit topic en de waardplant Speerdistel (=Cirsium spp.), zou dan Sphaeroderma testacea wel heel erg voor de hand liggen ... maar ja ... toch nog steeds geen keverkennert hè, dus wellicht loop ik weer eens te hard van stapel en vraagt dadelijk Jan, Theodoor of Toon weer heel droog "waarom niet Iksijzettus weetikveelus?" dus ik kruip maar alvast weer terug onder m'n steen in afwachtig daarvan  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

allee een beetje zelf vertouwen mag wel want misschien heb je wel gelijk want ik weet het niet of dit goed of fout is en onder stenen kan je best leuke vondsten doen alleen hoop ik daar dan een kever te vinden en geen pudding. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Arp is te bescheiden  ;D

Thijs

jan cuppen

Sphaeroderma spec, meer kan ik er niet van zeggen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Dat zat er dik in  ;D

Waardplant dus niet zo betrouwbaar bij deze? Regelmatige dwaalgasten? Ook wipkezend op andere planten? Lastpakken zijn het!  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Sphaeroderma rubidum wordt ook wel op Cirsium en verwanten aangetroffen. In veldsituaties staan Centaurea en Cirsium/Carduus soms dicht bij elkaar. De foto zelf geeft geen zekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

'kee, sduidelijk - dank Jan  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)