Hoofdmenu

Welke Sedum is dit?

Gestart door Niko Buiten, juni 28, 2006, 19:38:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

:) Dag botanici en andere buitenlui,

Welke Sedum staat samen met Muurvaren op onderstaande foto? Weet jij het misschien? Of is het geen Sedum? Wie helpt mij op weg?

De Sedum staat op een naar het zuiden gerichte en uit basaltkeien bestaande kademuur van het Spaarne in Haarlem.  Er groeit daar ook IJzervaren.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.


Pieter Stolwijk

Het is zeker een Sedum; het lijkt het meest op Tripmadam (Sedum rupestre), maar dat moet je wel goed controleren. En er zullen, denk ik, ook nog wel wat erop lijkende tuinplanten zijn.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

#2
Een populaire tuinplant die sterk op Tripmadam lijkt is Sedum forsterianum. Deze wordt ook wel als Tripmadam verkocht en er veel mee verward.
Het blad van S. forsterianum is blauwgroen en dat van Tripmadam is groen. Ik denk dus dat het om deze laatste gaat. Je kunt nog checken of het blad (van niet bloeiende stengels) rolrond is (Tripmadam) of iets vlak van boven en vaak iets gekromd (S. forsterianum). Verder zijn de kelkbladen bij Tripmadam spits (2,5 mm.) en bij S. forsterianum stomp (3-4 mm.). De maten kunnen denk ik op een arme, warme plek afwijken.

Niko Buiten

#3
:D Dag Peter en Han,

Dank voor de determinatie. Het is zeker geen Tripmadam. Dus blijft Sierlijk vetkruid over. De kenmerken van het blad die Han noemt kloppen. Ik zal de kelkbladen één dezer dagen voor alle zekerheid nog even controleren.

Ik heb mij jaren afgevraagd wat de naam van de plant toch zou zijn. Jullie hebben mij blij gemaakt. Het is een hele opluchting te weten dat dit - vermoedelijk, want ik moet de kelkbladen nog controleren - Sedum forsterianum/Sierlijk vetkruid is.

Groet,

Niko Buiten.
Groet,

Niko Buiten.