Ganzen aan de rand van de samenleving

Gestart door DaanKuiper, maart 04, 2005, 19:18:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

DaanKuiper

Bij ons laatste vogeldagje in de Ooypolder namen we een grote groep kolganzen waar, met aan de rand van de groep ca. 25 toendra rietganzen. Een mede vogelaar was vaker opgevallen dat bij aanwezigheid van een kleine groep ganzen in een grote groep van een andere soort, deze zich altijd/vaak aan de rand van de groep bevindt. Wij vroegen ons af waarom?
N.a.v. deze vraag twee theoriƫn bedacht:

1. Mogelijk vliegt de kleine groep mee achterin de vlucht van de grote groep. Omdat ze als laatste landen komen ze vanzelf aan de rand van de groep ( de minst veilige plek) terecht.
2. De kleine groep wordt wel getolereerd door de grote groep, maar niet echt geaccepteerd. Daarom worden ze verdrongen naar de rand van de groep waar het het minst veilig is.

Hebben anderen dit ook waargenomen en zo ja is dan de reden waarom bekend?

Met vroendelijk groet

Daan Kuiper.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

thijs

Ik zie het zelf ook wel, maar heb er ook nog nooit over nagedacht waarom.
De tweede rede lijkt mij wel iets inzitten opzich..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Nu je het zegt... Het kan best eens kloppen..
Thijs Fijen

Jan Harteman

#3
Kennen jullie het boek van Bart Ebbinge?
Ganzen. Grazers op trek langs de vorstgrens
Ik zal eens zoeken of er iets over instaat, 't is een interessante kwestie!

DaanKuiper

Ik ken het boek niet,maar de titel klinkt interessant. Ben benieuwd of je wat vindt.
Daan
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Jan Harteman

Ik heb eens goed gekeken of er ergens iets genoemd staat, maar het is best een dik boek en om dit specifieke onderwerp te kunnen vinden (of een regeltje die ergens tussendoor genoemd staat) is een grote klus...en ik ben bang dat het niet direct te vinden is omdat het nogal populair gebracht wordt.
Misschien is dit een aanleiding om eens contact op te nemen met de schrijver en gans-o-fiel Bart Ebbinge? Ik geloof dat ik zijn e-mail adres nog ergens heb liggen.

DaanKuiper

Hallo Jan,
N.a.v. jouw vermelding m.b.t. zijn boek was ik zojuist op het zelfde idee gekomen. Als je zijn adres niet kunt vinden heb ik het wel voor je.
Groet,
Daan Kuiper.

To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

Jan Harteman

#7
Bedankt voor je mailtjes Daan.
Ik had zelf ook nog zijn adres liggen..en op internet vond ik nog een ander adres.
Dus nu heb ik 3 e-mail adressen van Bart.
Enig idee of hij wel eens dit forum bezoekt? Dat zou alles nog makkelijker maken  B)
Maarja, ik zal eens een mailtje naar de 3 adressen sturen, dan zien we vanzelf welke verouderd zijn...

Hieronder zie je trouwens de cover van het boek;



ISBN: 90 6097 446 8