buitenlandse libellentijdschriften?

Gestart door ArjenDrost †, augustus 17, 2009, 12:32:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen

Ik ben al weer een tijdje in afwachting op de nieuwe Brachytron en zou eigenlijk wel wat meer over libellen willen lezen.

Dus mijn vraag: zijn er ook leuke buitenlandse varianten op Brachytron (bij voorkeur Engelstalig) die interessant zijn voor Nederlandse lezers? Nu ik m'n abonnement op de DB heb opgezegd, is er wel weer een beetje budget voor :)

Ik ben benieuwd :)

Groeten, Arjen

Goyatlah

Libellula is het meest voor de hand liggend omdat het (midden)Europa bestrijkt. Engelstalige bladen bestrijken hetzij UK hetzij N-Am, hetzij de gehele wereld. Maar Libellula is wel in het Duits...

Artikelenoverzicht is hier: http://www.libellula.org/publikationen/libellula_suppl8_inet.pdf
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op augustus 17, 2009, 13:41:41 PM
Libellula is het meest voor de hand liggend omdat het (midden)Europa bestrijkt. Engelstalige bladen bestrijken hetzij UK hetzij N-Am, hetzij de gehele wereld. Maar Libellula is wel in het Duits...

Dank, Dolf. Duits is nou niet helemaal mijn favoriete taal... Ben bang dat ik dan plaatjes ga kijken en hem in de kast ga zetten... Wat is er mis met bladen die de UK bestrijken? Behalve dan dat ze daar wat minder soortjes hebben dan wij hier?

Goyatlah

Op zich niets, maar wat minder betekent wel 1 soort Witsnuit (Ven), 1 soort Rombout (Beek), etc. Mis je alleen bij die 2 groepen al 8 soorten...

Maar als je wat wilt lezen is Dragonflies van Corbet & Brooks wel een aanrader. Goedkoop en uitermate interessant.
Zie net dat ie niet meer in de aanbieding is maar 29e is nog steeds heel schappelijk: http://www.nhbs.com/title.php?tefno=127049
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Over Brachytron gesproken, ik ben al jaren lid maar ik heb nog geen enkele keer het tijdschrift gekregen. Al herhaaldelijk een mailtje gestuurd, maar nog steeds niks  :(
Groeten,

Ruben Winter

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op augustus 17, 2009, 13:56:39 PM
Maar als je wat wilt lezen is Dragonflies van Corbet & Brooks wel een aanrader. Goedkoop en uitermate interessant.
Zie net dat ie niet meer in de aanbieding is maar 29e is nog steeds heel schappelijk: http://www.nhbs.com/title.php?tefno=127049
Die ligt naast me op dit moment :) Is inderdaad zeker een aanrader!

Menko Vlaardingerbroek

CiteerOver Brachytron gesproken, ik ben al jaren lid maar ik heb nog geen enkele keer het tijdschrift gekregen.
Ook niet door de ballotage gekomen?!

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

JohanvantBosch

Citaat van: ikheetruben op augustus 17, 2009, 13:58:16 PM
Over Brachytron gesproken, ik ben al jaren lid maar ik heb nog geen enkele keer het tijdschrift gekregen. Al herhaaldelijk een mailtje gestuurd, maar nog steeds niks  :(

Er gaat geloof ik wel eens iets mis.....  ;D Ik heb het vaker gehoord.
Wel betaald?  ;D

JohanvantBosch

Ik weet het eigenlijk zo gauw ook niet, Arjen.

Ikzelf ben sinds kort lid van de WDA (worldwide dragonfly association) en dan krijg je de International Journal of Odonatology. Ik ben blij dat ik dat blad nu heb, maar ik kan me voorstellen dat het niet helemaal is wat je zoekt. In het laatste nummer bijvoorbeeld een 120 pagina's lang artikel over de herkenning van alle soorten van het geslacht Telebasis (Zuid-Amerika) met daarin een zestal nieuwe soorten beschreven en wat soorten en genera heen en weer gehusseld.... Ik ben er erg blij mee voor Suriname, maar 't Is niet echt iets om op een zondagmiddag lekker te gaan lezen.

Wat wel leuk is, zijn de nieuwsbrieven van de WDA. Die zijn op de website gratis in pdf vorm te lezen.
http://ecoevo.uvigo.es/WDA/wda_003.htm

Ik neem eigenlijk aan dat je iets europesers zoekt... misschien moeten we eens iets beginnen  ;D

ArjenDrost †

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2009, 20:57:43 PM
Ik neem eigenlijk aan dat je iets europesers zoekt... misschien moeten we eens iets beginnen  ;D
Euh ja :) Ik begin eigenlijk nog maar net een klein beetje buiten Nederland te kijken. Dan is Zuid Amerika wel meteen een hele sprong :)

Ennuh, iets nieuws beginnen... ik was net op zoek naar iets om meer kennis te krijgen, heb niet echt het gevoel dat ik al zover ben dat ik dat met anderen kan delen ;)
Maar ik zal je vooral niet tegenhouden :P

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



RubenWinter

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2009, 20:51:30 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 17, 2009, 13:58:16 PM
Over Brachytron gesproken, ik ben al jaren lid maar ik heb nog geen enkele keer het tijdschrift gekregen. Al herhaaldelijk een mailtje gestuurd, maar nog steeds niks  :(

Er gaat geloof ik wel eens iets mis.....  ;D Ik heb het vaker gehoord.
Wel betaald?  ;D

Zeker wel! (Mijn vader dan)
Groeten,

Ruben Winter

ArjenDrost †


Goyatlah

Citaat van: ikheetruben op augustus 17, 2009, 22:01:54 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2009, 20:51:30 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 17, 2009, 13:58:16 PM
Over Brachytron gesproken, ik ben al jaren lid maar ik heb nog geen enkele keer het tijdschrift gekregen. Al herhaaldelijk een mailtje gestuurd, maar nog steeds niks  :(

Er gaat geloof ik wel eens iets mis.....  ;D Ik heb het vaker gehoord.
Wel betaald?  ;D

Zeker wel! (Mijn vader dan)

Wie heb je gemaild?
- Lijkt me dat dit opgelost kan worden en moet worden -
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Ik zal het mijn vader nog eens vragen (Als hij terug is van Schotland).
Groeten,

Ruben Winter

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op augustus 17, 2009, 22:36:39 PM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 17, 2009, 21:28:40 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2009, 20:57:43 PM
... misschien moeten we eens iets beginnen  ;D
Leuk!
Maar wat had je in gedachten dan? :P

Iets europees of zo...  ;D

Was een losse flodder.... kan me niet voorstellen dat ik daar tijd voor zou vinden :o

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 18, 2009, 09:40:30 AM
Citaat van: ArjenDrost op augustus 17, 2009, 22:36:39 PM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 17, 2009, 21:28:40 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 17, 2009, 20:57:43 PM
... misschien moeten we eens iets beginnen  ;D
Leuk!
Maar wat had je in gedachten dan? :P

Iets europees of zo...  ;D

Was een losse flodder.... kan me niet voorstellen dat ik daar tijd voor zou vinden :o

Toch leuk... een mooi viruteel tijdschrift. te verschijnen op internet en te downladen als pdf, 2 x per jaar vanuit de NVL, een soort Brachytron extra, zoiets?
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op augustus 18, 2009, 09:55:00 AM
Toch leuk... een mooi viruteel tijdschrift. te verschijnen op internet en te downladen als pdf, 2 x per jaar vanuit de NVL, een soort Brachytron extra, zoiets?
Het idee is inderdaad best leuk. Probleem: er moeten verhalen voor geschreven worden.... En wie gaat dat doen??

Maaruh, tot die tijd? Niemand kent dus een leuk op Europa gericht Engels libellentijdschrift??

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op augustus 18, 2009, 20:31:42 PM
Het idee is inderdaad best leuk. Probleem: er moeten verhalen voor geschreven worden.... En wie gaat dat doen??

Dat had jij toch al toegezegd, Arjen ;) ;D B) O0

ArjenDrost †

Citaat van: Anne Hueber op augustus 18, 2009, 20:34:59 PM
Dat had jij toch al toegezegd, Arjen ;) ;D B) O0

Ah, is goed! Doe ik een verhaaltje over de libellen van Spitsbergen.







zo, klaar  O0

Goyatlah

Citaat van: ArjenDrost op augustus 18, 2009, 20:31:42 PM
Citaat van: Gert Veurink op augustus 18, 2009, 09:55:00 AM
Toch leuk... een mooi viruteel tijdschrift. te verschijnen op internet en te downladen als pdf, 2 x per jaar vanuit de NVL, een soort Brachytron extra, zoiets?
Het idee is inderdaad best leuk. Probleem: er moeten verhalen voor geschreven worden.... En wie gaat dat doen??

Maaruh, tot die tijd? Niemand kent dus een leuk op Europa gericht Engels libellentijdschrift??

Er zijn nu eenmaal veel meer odonatologen in Europa met Duits als moedertaal dan welke andere taal ook.

Heb het vaak jammer gevonden dat van de lezingen op de libellendag nooit geen hardcopies kwamen. Is wellicht een idee...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Je zou ook kunnen kijken naar de WDA, hierin zijn volgens Vincent Kalkman mn Europeanen aktief. http://ecoevo.uvigo.es/WDA/
Als je doorklikt naar publikations, kun je de nieuwsbrief alvast downloaden, voor Odonatologica moet je eerst lid worden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's