Hoofdmenu

Libel en juffer

Gestart door smarley, juni 26, 2006, 21:31:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

smarley

Als we toch bezig zijn ...zou iemand mijn kunnen helpen met deze juffer en libel ?






kroonp

#1
Nummer 1: vrouwtje watersnuffel
Nummer 2: een heidelibel. Kan niet goed zien of de poten helemaal zwart zijn of dat ze een gele streep hebben. En van de snor is al helemaal niets te zien.
Nummer 3: Een rombout?

Verder kom ik niet. Heb je misschien nog andere foto's van de laatste 2?
Groet

Peter Kroon

smarley

Alvast bedankt  :duim:

Zal kijken voor de andere foto's .....

Jeroen Nagtegaal

CiteerNummer 1: vrouwtje watersnuffel
Nummer 2: een heidelibel. Kan niet goed zien of de poten helemaal zwart zijn of dat ze een gele streep hebben. En van de snor is al helemaal niets te zien.
Nummer 3: Een rombout?

Verder kom ik niet. Heb je misschien nog andere foto's van de laatste 2?
1 vind ik een vrouw breedscheen,
2 heeft geel op de poten is duidelijk zichtbaar,
3 ik ga voor een gewone oever, een korenbout,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


kroonp

Die juffer is in ieder geval zeker een watersnuffel: één streepje op zijkant borststuk, brede schouderstreep en geen dubbele, grote achterhoofdsvlekken en niet twee streepjes.

De libel die van onderen gefotografeerd is, is waarschijnlijk idd een gewone oeverlibel.

De andere libel, de heidelibel is of een steenrode heidelibel of een bruinrode heidelibel. Het verschil zit hem in de zwarte streep langs het voorhoofd. Loopt die naar beneden langs de oogrand, dan is het een steenrode, zo niet, dan is het een bruinrode. Kan ook op laatste foto lastig zien wat het is. Lijkt of er wat zwart te zien is op het voorhoofd. Ik denk dus steenrode heidelibel.

Toevallig nog een foto? :rolleyes:
Foto van de zijkant genomen van het achterlijf misschien? Voor de legschede.
Groet

Peter Kroon

smarley

#6
Nog even snel .... ;)



THANKS !!... :rolleyes:

kroonp

tjonge het wordt er niet echt makkelijker op ;)

Zie wel weer iets zwarts op het voorhoofd naast het oog, zou dus steenrode zijn. Maar 100% zeker weten durf ik het niet te zeggen.

Het is wel een vrouwtje volgens mij, gezien de achterlijfsaanhangsels. De legschede wordt pas later ontwikkelt? Kijken naar de legschede werkt dus niet bij jonge libellen?
De secundaire geslachtskenmerken van een mannetje zijn al wel te zien:http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=61556 Bultje op segment 2.
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Er loopt idd een streepje langs het oog naar benee, dus een steenrode
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Schoppers

De eerste is idd een duidelijke Watersnuffel, alleen al goed te zien aan de 2 dikke strepen op de rug.

De 2e, dus de Heidelibel is een Bruinrode (Op de foto hierboven is goed te zien dat het dikke zwarte niet langs de ogen naar onder doorloopt.)

En de derde idd een Gewone Oeverlibel.


kroonp


Volgens mij zit hier toch wat zwart wat langs het oog naar beneden loopt
Net zoals bij deze:
http://www.waarneming.nl/fotonew/1/9971.jpg

Maar ja, bij de laatste foto is het weer niet te zien, wel een klein zwart plekje, maar ik kom ook enkele bruinrode tegen die wat zwart op die plek hebben
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=20789

Verder nog even over de legschede: zou bij steenrode denknik toch wel wat te zien moeten zijn, wat uitsteekt.
Op laatste foto zie je ook dat er bij S8 iets zit dat tot de helft van S8 doorloopt.

Wat legschede betreft dus eerder een bruinrode dan een steenrode.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het heel overtuigend en dus zal me maar aansluiten bij de determinatie; Bruinrode
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Schoppers

Bruinrode hebben vaak een dun zwart lijntje lopen, dit is normaal.
Bij de Steenrode is dit stukje wat naar beneden loopt dik.
Hier is het te dun voor Steenrode(goed te zien op oplichten van foto wat ik nu heb gedaan), dus Bruinrode.

kroonp

#13
Citeergoed te zien op oplichten van foto wat ik nu heb gedaan
Laat zien!!!

Ik ben zelf absoluut niet goed in fotobewerking, knippen lukt nog wel, maar de rest is hopeloos, dus als je jouw resultaat hier wilt posten... Graag  :)
Groet

Peter Kroon

Schoppers

:) zo moeilijk is dat verlichten toch niet ;), ff 1 hendeltje naar links en klaar, maar goed hierbij  ;)  



kroonp

:D

Bewerking maakt het voor mij eigenlijk niet duidelijker. Valt ook niet mee zonder het origineel natuurlijk. In ieder geval bedankt ;)

Ben nog niet  voor de volle 100% overtuigd, wat betreft het streepje en ook andere kenmerken.
Alle foto's zijn net niet helemaal goed helaas.

Ik kan niet kiezen, dus ik hou het voorlopig maar heidelibel spec.

Misschien dat een bewerking van de originele foto net ff dat extra beetje duidelijkheid geeft? Uitvergroting van de kop ofzo?
Groet

Peter Kroon

JohanvantBosch

CiteerBruinrode hebben vaak een dun zwart lijntje lopen, dit is normaal.
Bij de Steenrode is dit stukje wat naar beneden loopt dik.
Hier is het te dun voor Steenrode(goed te zien op oplichten van foto wat ik nu heb gedaan), dus Bruinrode.
IK sluit me aan bij Eelke. Dit lijkt me echt te weinig bakkebaard. Daarom ga ik ook voor bruinrode