Vreemde eend in de bijt

Gestart door Pim, mei 05, 2004, 20:36:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmorgen even gekeken naar de vogeltjes rondom de Makkumerwaard, Italiaanse gele kwikstaart en andere birdies.

Bij een plasje naast het wegrestaurant Zurich/naast busstation (nabij afsluitdijk) zwom een vreemde excoot. Ik heb de vogel een half uur bekeken van een afstand van ongeveer 10-15 meter. De ANWB-gids stond de excoot/escape met zekerheid niet in. Geen fototoestel mee (moet ik toch eens gaan doen).

Een vogel beschrijven is niet mijn sterkste kant, hier volgt een poging:

Zeer grote kop (de kop was ook apart van vorm), liep door naar achteren. De kop was roodbruin van kleur. De bef was lichter bruin.
De snavel was zwart en relatief smal
Het oog was rood/oranje
Bovenkant donkerbruin, zijkant lichter
De staart was ook opvallend, omhoog als bij een stekelstaart

Kan iemand mij verder helpen? De eenden in de ANWB gids zijn echt uitgesloten!!

Bij voorbaat dank,

Pim Julsing ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

zwemt daar niet ale een tijdje een bronskopeend rond ??
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Volgens mij inderdaad ook. En de opmerking van Pim over de aparte kopvorm zou dan ook opgaan. Er zijn echter ook een aantal tegens. De bovendelen van een Bronskopeend zijn lichtgrijs, en ook de flanken zij grijs (en dus niet bruin zoals Pim beschreef). Ook het staartje zou hier niet bij passen. Bovendien staat de Bronskop wél in de ANWB onder ingevoerde soorten.

Pim, kun je misschien iets van het formaat van de vogel zeggen? Of bijvoorbeeld de bouw (type duikeend/zwemeend?). Ik namelijk wel enkele boeken waar alle soorten in staan, maar weet niet waar ik moet beginnen. Ik moet ook bekennen dat je beschrijving mij niet bekend voor kwam...  :(


Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Pim

Bedankt voor de reacties!
Nee, de bronskopeend was het niet, die zit bij de afsluitdijk. Lijkt er zelfs niet op (de kopvorm een beetje) Hij was ongeveer zo groot als een stekelstaart (was het zeker niet).

Staart dus opvallend omhoog, zwarte zaagbekachtige snavel, kop roodbruin, rug (rood) bruinig. Lastig geval dus.

Maar vooral die kop was groot en gek! Die kop liep door naar achteren, echt een siereend. Alsof de eend een enorme herseninhoud had!

Zal komende week eens in De Slegte het boek "Wildfowl of the world"doorkijken.
Zo zag ik ook eens een stoombooteend in de duinen, wist daarvoor niet van hun bestaan af!

groetjes,

Pim Julsing ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Okay, ik moet toegeven het omschrijven van een vogel is niet mijn sterkste kant, maar ik weet nu wel welke eend het was die ik bij Zurich rond zag dobberen: het was een vrouwtje kuifzaagbek (escape).

De beschrijving van mij laat te wensen over, de snavel zag er inderdaad zaagbekachtig uit. Door de wind nam de kuif een rare vorm aan, waardoor de kop heel groot was. Ik heb foto's gezien (op lauwersmeer-site) en die kloppen met mijn waarneming!

groetjes,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Maarten Haverkamp

Ik vind het altijd grappig om te zien hoe zgn. "vogelaars" escapes opwaarderen tot wilde soorten. In Rijswijk: broedende marmertalingen in 1992  (acht kuikens!!!!!)

Bronskoptalingen, amerikaanse smienten, witoogeenden, krooneenden, baluwvleugeltalingen etc.




-Arthy-

Ja ik vraag het me soms ook wel erg af.
Dit na ervaringen met Blauwvleugeltaling met ringetje om.
Krooneend met ringetje.
Witoogeend met Ringetje.

Kortom alles kom je tegen :P
Ik vraag me af hoeveel ontsnapte kuifeenden ik nou al gezien heb. Die worden ook behoorlijk veel gezien.

Misschien moeten escapes trouwens ook worden door gegeven. Dan ga je tenminste niet zo moeilijk naar een ringetje zoeken als je een blauwvleugeltaling ziet bij plaats X welke er al 3 jaar buiten jouw weten om zit ;) Scheelt een hoop adrenaline :P
Rick Gevers

Pim

Beste Maarten,

Je kunt wel  zeggen dat veel vogelaars escapes opwaarderen tot wilde soorten, ondergetekende wil zich hiervan distanciëren. Als ik een kuifzaagbek of Abbesijnse blauwvleugelgans zie ben ik me wel degelijk bewust dat hij uit een hokje komt. Veel vogelaars houden naast een "wilde" lijst ook een lijst met escapes bij. Minder leuk, maar wel goed om te documenteren. De eerste Nijlganzen zijn ook ontsnapt en kun je bijna tot de Nederlandse avifauna gaan rekenen.

Ik pleit er wel voor om op waarneming.nl een aparte lijst van escapes te maken. Ze staan nu door elkaar heen en dat schept verwarring.

Echter er zijn natuurlijk enkele soorten waar de twijfel kan toeslaan, bijvoorbeeld bij Amerikaanse smient. Daarom is er een com. dwaalgasten in het leven geroepen om deze op hun juistheid te waarderen.

groetjes,

PIM ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Ik zie ook veel vogels die zijn ontsnapt, maar ik het niet aangeven op de site zelf.
vb. bij ons zit al een tijdje Perzikkopagarponissen die zijn zeker ontsnapt, maar als ik hem invoer kan ik niet aangeven of hij ontsnapt is, dus moet ik hem als 'zeker' aangeven.

Misschien kunnen jullie iets maken waardoor dat wel kan.

MVG,

Jasper

BWoets

Hoezo Jasper?
Iedereen weet toch dat het een exoot betreft, en als je dat nog niet duidelijk genoeg vindt, zet je het even bij Bijzonderheden neer.

Groeten Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Dat kan, maar je kan toch aan geven bij 'deteminatie' of het een escape is of niet.
Lijkt mij niet zo moeilijk.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Harteman

#12
CiteerZo zag ik ook eens een stoombooteend in de duinen, wist daarvoor niet van hun bestaan af!

Dit lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.
Stoombooteenden (Tachyeres sp.) leven rond de Falklandeilanden (Z. Am.) en kunnen zeer slecht of zelfs helemaal niet vliegen door hun zware lichaam en korte vleugels
(de naam Stoombooteend komt van het Stoomboot-effect zodra ze snel proberen te zwemmen met enkele vleugelslagen...dit schijnt op een stoomboot te lijken  <_< )
Maargoed, er worden slechts in een klein aantal vogelcollecties Stoombooteenden gehouden. Als hier al een eend zou ontsnappen zou deze vlug weer gevonden worden; het zijn makkelijk herkenbare eenden (voor een leek is het bijna een monster, zo groot!) en omdat ze moeilijk lopen en niet vliegen, zullen ze nooit ver van hun perkje kunnen raken.
Bovendien zijn ze vrij kostbaar en zal de eigenaar dus zeker proberen zijn eend terug te vinden.



Maarja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)

Pim

#13
Beste Jan Harteman,

Die stoombooteend in de Amsterdamse waterleidingduinen is geen twijfel over mogelijk, natuurlijk snapt ondergetekende ook wel dat het hier om een escape ging (geef ik enigszins de intentie van niet dan....??) en dat het dier niet helemaal vanuit Zuid-Amerika hierheen gekomen is.

De eend is toen ook door meerdere mensen (ook duinwachters) gezien en die kwamen allen tot dezelfde conclusie.

Zelf ben ik een tijdje in Patagonië geweest waar ik diverse soorten eenden heb kunnen aanschouwen (diverse soorten steamer ducks!).
o.a. Tachyeres pteneres & Tachyeres patachonicus. Dit was echter na mijn waarneming van de escape in de duinen.

Bedankt voor je foto bij je stukje.

vriendelijke groet,

Pim Julsing ;)

p.s De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

#14
Nog even teruggezocht in mijn wandelverslag van die dag.....

Citeer22 augustus: Bentveld rondwandeling (18 km)

De Amsterdamse waterleidingduinen betrad ik bij ingang Zandvoortselaan. Vanaf de brug zag ik een eend die ik niet thuis kon brengen, het was een fors exemplaar met een puntige staart, witte wenkbrauwstreep en witgestippelde roodbruine rug. Hij dook veel onder en leek in zijn gedrag op een duiker, w.s. een excotisch ontsnapt exemplaar. Het eerste kwartier zag ik drie boomvalken overvliegen. Bij een plasje stond een reebok. Een vierde boomvalk vloog over met een kleine prooi in zijn klauwen (w.s. een dikke libelle).

Na enkele weken was de eend verdwenen....

groetjes,

Pim ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

CiteerDe wonderen zijn de wereld dus nog niet uit!
Excuses voor de veronderstelling dat ik jullie niet serieus nam  :mellow: dat was niet de bedoeling van mijn schrijven.
Hoewel ik het wel een bijzonderheid vindt  :blink: ik neem aan dat de eend later nog is gevangen door de eigenaar?

Hoe dan...de Stoombooteend was niet het onderwerp van gesprek ;)