wat voor telescoop ?

Gestart door maartenvanheck, februari 19, 2007, 20:34:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenvanheck

wat voor een telescoop zou ik moeten nemen ik begin net ik kijk wel geregeld met een verekijker maar ik wil graag een telescoop ik zal vaak in de schemer aan het kijken zijn.
Ik woon namelijk op een 5 min lopen van de ringselvennen en dan kan ik na mijn werk even gaan.

en met wat voor specificaties moet ik rekening houden ik heb tweedehands kijker zien staan maar ik weet niet of dit goed genoeg is het is een :

Swift NIGHTHAWK ED 65mm 45° inkijk.
Swift oculair 20x
Body is voledig waterdicht.


heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes maarten van heck budel-dorplein

michel.wissink

Voor een goede lichtsterkte heb je in ieder geval een grote objectiefdiameter nodig. Dat is nog belangrijker dan een flinke vergroting.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Zonnekoning

Als je een telescoop zoekt die lichtsterk is, dan wil je toch minimaal een 80 mm telescoop hebben. Deze is al gauw 1.5x zo lichtsterk.
Oculairs zijn ook erg belangrijk...
Zelf heb ik een oude Swarovski 80 HD met een 22x WB oculair ernaast. Het 20-60x oculair gebruik ik niet zo vaak, maar is soms wel handig als iets ver weg zit. Het nadeel van zo'n oculair is het kleine beeldveld...
Het hangt een beetje af van wat je budget is, maar er is altijd wel een leuke (tweedehands) 80-mm telescoop te vinden...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.