Hoofdmenu

Valkenswaard

Gestart door Goyatlah, augustus 18, 2009, 22:21:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ben vanwege de Kempense excursie komend weekend in Valkenswaard. Kan iemand me helpen aan leuke locaties daar - mn voor soorten die in het noordelijke niet voorkomen, zoals Bronlibel (vliegt die nog?), Bosbeek, etc.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Stuur ff een mail en ik zet wat dingen voor je op papier,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Ted van der Knaap

Citaat van: ikheetruben op augustus 18, 2009, 22:42:35 PM
Ik heb deze via google gevonden:

http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=8&url=http%3A%2F%2Fwww.vlinderstichting.nl%2Fpdf%2Frapport%2FVS2004-059SBP_gewonebronlibel.pdf&ei=MxCLSpfoLdDc-Qb-3oXfDw&rct=j&q=bronlibel+in+Nederland&usg=AFQjCNHZKxu1iC3yhZDKF0EpmU0nJrZ3Qw&sig2=1_M96YLPJES2-ElqTpzGJw

let vooral op het kaartje op de 10e pagina.

Ik ken 'n gebied wat onder Valkenswaard ligt, de Malpie, waar elk jaar de Nieuwjaarswandeling van Belgische herdershonden is, er word dan gelopen naar Borkel en Schaft.

Het is een uitgestrekt gebied waar ook vennen zijn.

Libellen die er gezien zijn zijn hier te vinden: http://waarneming.nl/gebied/species_list/4493?g=4&from=2000-01-01&to=2009-08-18&z=1&s=1&g=5&z=1&from=2000-01-01&to=2009-08-18&s=0&s=1&u=0
(de gevlekte glanslibel is er ooit gezien!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

RubenWinter

Maar dus geen bosbeekjuffer en bronlibel, waarnaar werd gevraagd...
Groeten,

Ruben Winter

Ted van der Knaap

Citaat van: ikheetruben op augustus 18, 2009, 23:21:26 PM
Maar dus geen bosbeekjuffer en bronlibel, waarnaar werd gevraagd...

Goed lezen Ruben, er stond etc. achter...
...en ik denk dat Dolf de gevlekte glanslibel wel een leuk soortje vind!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

RubenWinter

Nee, jij moet goed lezen. Dolf had het over soorten die in het Noorden niet voorkomen, terwijl er behoorlijke aantallen flavomaculata rondvliegen in de Lindevallei...
Groeten,

Ruben Winter

frankneijts

De Malpie is geen makkelijke plek om libellen te zien, zeker niet voor Gevlekte glanslibel. Gelukkig zijn er in de Kempen betere plekken voor die soort. Voor Bosbeek zijn er meer dan voldoende plaatsen die gemakkelijk bereikbaar zijn, ook vlakbij Valkenswaard. Voor Bronlibel is er maar 1 plek in de Kempen en daar is-t-ie erg lastig te zien. Maar er zijn natuurlijk wel meer soorten die nu goed te zien zijn en die interessant kunnen zijn voor een 'noorderling' zoals Kempense heidelibel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RubenWinter

Die plek die ik heb aangegeven lijkt mij toch vrij simpel. Er staat zelfs de precieze plek op waar de bronlibel zich voortplant. Je moet natuurlijk nog steeds wel geluk hebben, want de laatste waarneming was op 23 augustus(volgens de veldgids).
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

De lokatie van Ruben is een eindje fietsen (ca 25km) maar op een huurfiets net te doen, en de lokatie lijkt me redelijk toegankelijk (wat betreft verstoring), dus dat lijkt wel wat.
Gevlekte Glanslibel is (ook al komt ie ook in Het Woldlakebos en de Lendevallei voor) altijd een leuke soort, zeker als ie een keer wil gaan zitten, zodat ik hem of haar ook kan fotograferen.
Kempense ga ik hopelijk onder de deskundige leiding van Vincent Kalkman zien.
Romboutjes zijn ook heel leuk maar hebben op het moment niet echt prioriteit (heb alle 5 soorten goed kunnen waarnemen, 3 zien uitsluipen en van alle larvenhuidjes gevonden).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Citaat van: ikheetruben op augustus 18, 2009, 23:37:17 PM
Die plek die ik heb aangegeven lijkt mij toch vrij simpel. Er staat zelfs de precieze plek op waar de bronlibel zich voortplant. Je moet natuurlijk nog steeds wel geluk hebben, want de laatste waarneming was op 23 augustus(volgens de veldgids).

Inderdaad is dat een plek waar Bronlibel goed te doen is maar die plek wordt niet tot de Kempen gerekend en is ook niet vlakbij Valkenswaard. Er is nog een andere plek die wel in de Kempen ligt en veel dichterbij Valkenswaard.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tim Raats

Hoi Dolf,

Ben zelf afgelopen woensdag weer op het Plateaux geweest en heb hieronder een tip voor de gevlekte glanslibel bijgesloten. Het is in Belgie, maar het is mij om de mooie foto's te doen en niet om het land waar het beestje zit. De onderstaande foto is daar afgelopen woensdag gemaakt en toen gingen ze (zaten er zeker 4) goed en soms zelfs lang zitten. Op plek 2 zijn ze goed te zien, maar vanwege het licht niet of nauwelijks te fotograferen. Plek 1 is daar in tegen met de zon in de rug, ze zitten wat ver weg dus het is zeker afhankelijk van je lens wat wel of niet gaat. De bijgesloten foto is gecropt, maar in mijn ogen niet slecht. Het is een soort die lastig te knippen is dus de lat niet te hoog leggen. Volgens mij loopt de vliegtijd van deze beestjes aardig op zijn eind, afgelopen dinsdag bij de Ringselvennen nog maar 1 exemplaar zien vliegen en hij was al vergeten wat zitten is  :angel: De Kempense Heidelibel moet zeker lukken tot op heden alle keren dat ik er geweest ben zonder moeite tegen het lijf gelopen. Hopelijk kun je wat met de info. Op plek 1 zitten trouwens ook veel beekoeverlibellen in het riet, maar die laten zich niet altijd even makkelijk zien.

Groeten,

Tim Raats


Goyatlah

Bedankt Tim, plaats is goed bereikbaar en volgens mij vlak bij de Kempense lokatie, dus ik ga daar zeer waarschijnlijk wel kijken. Dat Flav moeilijk te fotograferen is ben ik helaas al achter, maar wie weet. Beekoever ken ik uit Sardinie en Polen, maar nog niet uit Nederland.
Weer voor na het weekend lijkt weer helemaal goed te worden, dus ik vermoed dat ik tot dinsdagavond blijf. Zie wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's