Gewoon doorntje

Gestart door mennovandenbos, augustus 20, 2009, 16:02:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Kan iemand mij hier bij helpen? http://waarneming.nl/waarneming/view/44315822
Ik denk een vleugeltje te zien en dan maak ik er gewoon doorntje van.

Andere vraag: zijn nimfen van zanddoorntjes nog kortdoornig? En hebben die al wel een plat halsschild?

Alvast bedankt.

grt,


Menno

Wim Bakker

CiteerIk denk een vleugeltje te zien...

En ik denk geen voorvleugeltje te zien.

Dit zijn altijd lastige discussies en als het niet overduidelijk is dan houd ik liever een slag om de arm. De nimfjes lijken erg op elkaar en zijn lastig te determineren.

Dus: geen voorvleugel -> nimf -> Doorntje spec.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

mennovandenbos

Ik heb nog heel weinig ervaring met het kijken naar voorvleugeltjes van doorntjes. Dus ik ga er wat beter op letten.

Kan dit bijvoorbeeld ook nog een zanddoorntje worden dan?

grt,

Menno

Wim Bakker

Ja. Zanddoorntje, Zeggedoorntje, of ...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

mennovandenbos

Interessant. Dus als ik het nu helemaal goed begrijp kan een nimf van zanddoorntje een hoog halsschild hebben en tijdens de laatste vervelling wordt het dan een plat halsschild?

Menno

RoyKleukers

Inderdaad! In Zuid-Europa is het nog ingewikkelder, want daar komen volwassen doorntjes voor zonder voorvleugel. Gelukkig is er nog een kenmerk om jonkies van volwassen dieren te onderscheiden. Bij volwassen doorntjes zit er een inkeping in de kiel op de achterdij (zijaanzicht) net voor de knie. Bij jonkies is deze kiel doorlopend. Dit is ook op jouw foto te zien. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

mennovandenbos

Inderdaad, ik zie het. Weer een mooi kenmerk geleerd, dank je wel!

Blijven toch machtig mooie beesten die sprinkhanen.

grt,

Menno