Hoofdmenu

Kuifeend of Topper?

Gestart door A3tje, augustus 15, 2009, 16:43:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

A3tje

Hallo,

Ik heb deze eend met drie jongen in Engeland gezien. Nu heb ik twijfels tussen en Topper en een Kuifeend. Naar mijn idee moet het een Topper zijn, maar deze komt volgens het handboek van de RSPB niet in de waargenomen regio voor. Kan iemand mij vertellen of het een Topper is of niet?

http://observado.org/waarneming/view/44242729

Met vriendelijke groeten,

Adriaan Vos
Met vriendelijke groeten,

Adriaan Vos

Richard Houtman

#1
Beste Adriaan,

Het zijn toch Kuifeenden.
Bij de adulte vogel op je foto is de kopvorm niet goed in te schatten, ik kan niet zien of er een kuif zit. Het uitgebreide wit boven de snavel kan zowel voor Topper als Kuifeend, al komt dat bij de laatste minder voor. Hoewel ik niet zeker ben of vrouw Topper dat in deze tijd van het jaar altijd zou moeten hebben, zie ik geen contrasterende lichte wangvlek in de bruine kop. Blijft over, het beste determinatiekenmerk op deze foto voor Kuifeend en tegen Topper: het overwegend bruine lijf waarbij er een groot contrast is tussen flank en bovendelen.
Daarnaast heeft ze drie juveniele Kuifeenden achter zich aan, o.a. te zien aan het stompe uitsteeksel op hun achterhoofd. Juveniele Toppers hebben, net als adulten, een ronde kop.

Groet,
Richard
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

A3tje

hallo Richard,

Dank je wel voor je snelle reactie. De adult had geen kuif en ook geen "aanleg" van een kuif, vandaar dat, in combinatie met de ANWB gids ik toch op een topper uit kwam.

Maar bedankt voor jouw hulp, ik ga het aanpassen.

Groeten,

Adriaan
Met vriendelijke groeten,

Adriaan Vos