populierehaantje - Chrysomela populi

Gestart door Piet Schuttelaar, augustus 15, 2009, 14:56:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ikj heb drie foto's bijgevoegd en het gaat me vooral om de derde foto, met de vraag of dit bij de tekening van een bijna volwassen populierehaantje hoort.

Alle drie de foto's maakte ik aan de oever van de Kingbeek, een 7 km lang vanaf een bron stromend riviertje tussen Stein en de monding in de Maas te Grevenbicht. Op een strook van ca. 5 vierkante meter, waar veel jonge scheuten van de populier staan.
Is mijn vermoeden juist?

MarjoSmeets

Die laatste is een nimf van een wants, Piet! Ik ben er alleen helaas niet genoeg in thuis om je te kunnen zeggen welke  :(
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik heb even voor je gezocht en vond op de site van Albert de Wilde een foto van een nimf 4e stadium van Zicrona caerulea die ik er héél erg veel op vind lijken, maar zoals gezegd, ik ben er niet in thuis, dus het kan net zo goed een gelijkende zijn! http://www.ahw.me/indexwantsen.html
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Piet Schuttelaar

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 15, 2009, 15:19:46 PM
Ik heb even voor je gezocht en vond op de site van Albert de Wilde een foto van een nimf 4e stadium van Zicrona caerulea die ik er héél erg veel op vind lijken, maar zoals gezegd, ik ben er niet in thuis, dus het kan net zo goed een gelijkende zijn! http://www.ahw.me/indexwantsen.html



Marjo,

zeer bedankt.

Ik ben overtuigd, zeker nadat ik diverse ( ook engelse sites heb bekeken ) het is de Zicrona caerulea. Deze wants wordt uiteindelijk groenblauw metallic van kleur. Hij eet o.a. larven van kevers ( populierehaantje )

nogmaals mijn dank, groet, Piet

beetlestitch

het belangrijkste kenmerk van een populierenhaantje is het zwarte vlekje aan het eind van de middennaad en hier niet te zien dus gaat dit voor de goede orde helaas chrysomela spec. worden of zo je wilt chrysomela cf. populi. in freude harde loshe moet je dan naar melasoma zoeken. groeten toon.
Toon Keukelaar

Piet Schuttelaar

Citaat van: beetlestitch op augustus 15, 2009, 20:18:26 PM
het belangrijkste kenmerk van een populierenhaantje is het zwarte vlekje aan het eind van de middennaad en hier niet te zien dus gaat dit voor de goede orde helaas chrysomela spec. worden of zo je wilt chrysomela cf. populi. in freude harde loshe moet je dan naar melasoma zoeken. groeten toon.



Toon ik heb een andere foto opgezocht uit dezelfde serie. Ik mag toch aannemen dat we over het populierenhaantje -  Chrysomela populi praten?

beetlestitch

op deze laatste foto wel aanwezig dus dan is populi gerechtvaardigd vandaar altijd de vraag over meer info als deze laatste foto ebij had gestaan was deze discussie niet gevoerd. groeten toon.
Toon Keukelaar

Piet Schuttelaar

Citaat van: beetlestitch op augustus 16, 2009, 10:23:29 AM
op deze laatste foto wel aanwezig dus dan is populi gerechtvaardigd vandaar altijd de vraag over meer info als deze laatste foto ebij had gestaan was deze discussie niet gevoerd. groeten toon.



Inderdaad Toon.
Ik vond al dat ik redelijke info verschaft had, maar kennelijk nog niet voldoende...
zolang mijn vingers niet allemaal even lang zijn, blijf ik bijleren.
bedankt,
groet, Piet

beetlestitch

dat is het leuke van het gehele natuur gebeuren dat we iedere keer weer wat nieuws zien persoonlijk of soms in wetenschappelijk niveau. amateur en professional zijn verlengstuk van elkaar. groeten toon.
Toon Keukelaar